جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مسافر پیروز


مسافر پیروز
خواستاران موفقیت در هر زمینه‌ای آن‌گاه موفق شناخته می‌شوند که بتوانند با کار و کوشش وضع موجودشان را به وضع مطلوب تبدیل کنند. از آن‌جا که می‌دانیم وضع موجود در اثر تفکرات، شرایط، رفتارها و کردارهای فعلی ایجاد شده است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ادامه همین تفکرات، شرایط، رفتارها و کردارها بتواند وضع مطلوب را به‌وجود آورد. به ناچار تغییر همه یا بعضی از آنها را ضروری می‌یابیم. مثالی ساده این موضوع را روشن‌تر می‌کند. فرض کنید شما اکنون وزنتان هشتاد کیلو است (وضع موجود) و می‌خواهید آن‌را به شصت کیلو برسانید (وضع مطلوب). بی‌تردید ناگزیرید که ابتدا تصویر ذهنی خود را در مورد نیرو، سلامت، و تناسب اندام و سپس زندگی، برنامه غذائی، و میزان فعالیت‌های بدنی خویش تغییر بدهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
بسیاری از مردم در راه پیروزی گام برنمی‌دارند چون نمی‌خواهند وضع نسبتاً ثابت موجود را که برایشان راحت و آشناست با وضع مطلوب ولی ناآشنائی که متضمن تغییر است عوض کنند. اما افراد پیروزی‌خواه، از تغییر استقبال کرده و تغییردهنده نیز می‌شوند. آنها می‌دانند که تغییر دادن آگاهانه همه یا بعضی از عواملی که اوضاع و احوال فعلی را به‌وجود آورده‌اند در مواردی، و ایجاد بینش، نگرش، محیط، عوامل و شرایط جدید در موارد دیگر، جزء ضرورت‌های موفقیت است. روشن است که هر چه موفقیتی بزرگ‌تر باشد تغییرات بیشتری را می‌طلبد.
می‌توان جریان پویای از خواستن تا دست یافتن را به سفر تغییردهنده و رشدافزائی تشبیه کرد و شرایط عمومی آن و ویژگی‌های مسافر و مقصدش را بررسی نمود، تا آنها هم که تغییر را نمی‌خواهند و یا به دلایلی توانائی‌های خود را ندیده می‌گیرند، آگاهی و انگیزه بیشتری برای آغاز سفر پیروزی خود پیدا کنند. واژه‌های به‌کار رفته در این تشبیه به‌صورت زیر تعریف می‌شوند:
مبدأ = وضع موجود
مقصد = وضع مطلوب (آرزو، هدف)
مسافر = فردی پایدار با آرزوئی شعله‌ور
باروبنه =دانش، اراده، تعهد و تمرکز
خودرو = امید، اعتمادبه‌نفس و پشتکار
راه = نقشه و برنامه پیروزی
تابلو راهنما = دانش و تجربه پیشروان
سوخت = تجسم پیروزی و امتیازاتش
همان‌طور که برای شروع هر سفر ارزشمندی پیش‌بینی‌ها و وسایلی لازم است، برای آغاز و ادامه این جریان آگاهانه یا سفر رشدافزای پیروزی نیز پیش‌نیازها و تدارکاتی ضروری است که غفلت از آنها مانع رسیدن به وضع مطلوب می‌شود. برجسته‌ترین و ضروری‌ترین پیش‌نیاز مسافر پیروزی که مقصد او را تشکیل می‌دهد، داشتن آرزوئی شعله‌ور و این باور است که تا به این آرزو نرسد آرامش نخواهد یافت. این خواست که برای خواستار و انسان‌های موردنظرش سودبخش است، باید چنان قوی باشد که اهمیت و ضرورت یک نیاز را دارا شود. این آرزو باید چنان سراسر ذهن مسافر را فراگیرد که اولین چیزی باشد که با آن از خواب برمی‌خیزد و آخرین چیزی‌که با آن به خواب می‌رود. آرزوئی با این ویژگی‌ها پیوسته مسافر را به جانب خود می‌خواند و وادارش می‌کند تا در هر جا و هر فرصتی در موردش جست‌وجو کرده و اطلاعات تازه‌ای به‌دست آورد. هر کس و هرچیز که از این مقصد آگاهی و نشانی داشته باشد کنجکاوی و بررسی مسافر را جلب می‌کند. کاربرد و اثر چنین آرزو و یا مقصدی آن‌قدر مهم است که فقدانش بیش از نود و نه درصد پیروزی‌خواهان را از ترس مانع و مشکل، از میدان به‌در می‌کند. تنها آرزومندانی که چنین مقصدی دارند، بی‌تردید و تزلزل و به طرف آن پیش می‌تازند و از مانع و دشواری‌ها نمی‌هراسند.
مسافر پیروزی، انسانی است با آرزوئی شعله‌ور و اراده‌ای استوار که خود را شایسته و سزاوار وضعی برتر می‌داند و به خواسته خود قدرت نیاز بخشیده است. او فرد هدفدار و جسوری است که می‌خواهد خود را از اسارت وضع موجود برهاند و به وجاهت وضع مطلوب برسد.

دکتر داریوش دهقان
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید