جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پرستویی که در فدراسیون ورزشی عقاب می شود


فاطمه ابوالقاسمی یكی از زنان موفق عرصه ورزش است. او نخستین زنی است كه رئیس یك فدراسیون ورزشی شده است. فدراسیون ایروبیك و آمادگی جسمانی ، فدراسیونی است كه او با كسب بیشترین آرا در مجمع صاحب این سمت شد. ابوالقاسمی خود كسی است كه ورزش می كند و ۲۰ سال است كه كارمند رسمی سازمان تربیت بدنی است و تحصیلكرده رشته مدیریت است. ابوالقاسمی ۴۳ ساله، تاكنون در سمت های مسؤولیت ورزش بانوان حوزه شمال غرب تهران، مشاور و معاون فرهنگی اداره كل تربیت بدنی استان تهران، سخنگو و مدیر روابط عمومی ورزش بانوان كشور، مشاوره توسعه مركز ورزش بانوان، رئیس انجمن اتومبیلرانی و موتورسواری بانوان، نایب رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بانوان و... فعالیت داشته است.
●از چه زمانی ورزش را شروع كردید؟
موقعی كه ۱۳ - ۱۴ ساله بودم به ورزش پرداختم وعضو تیم مدرسه بودم. چون عاشق كار گروهی بودم، والیبال و بسكتبال بازی می كردم. بعدها به رشته هندبال پرداختم و تا حد تیم ملی هم پیشرفت داشتم. و با این تیم در رقابت های قهرمان كشوری نایب قهرمان شدیم. بعدها هم در تیم های تنیس روی میز و والیبال سازمان تربیت بدنی بازی می كردم و در رقابت های كاركنان هم در رقابت ها شركت می كنیم.
فرزند و همسر شما هم ورزش می كنند؟
تنها فرزندم كه دختر ۲۵ ساله و فارغ التحصیل رشته روانشناسی است تنیس كار می كند و پیش از این فوتبال هم بازی كرده است. ولی حرفه ای ورزش را دنبال نكرده است. همسرم هم كه دارای یك شركت خصوصی است مانند دخترم فوتبال و تنیس را پیگیری می كند.خانواده ما به دلیل اینكه ورزش تأثیر بر سلامت و شادابی روحیه، كمك به شخصیت در سازندگی ، اجتماعی شدن و نقش مؤثر در تحولات زندگی و قدرت تصمیم گیری بهتر دارد، دنبال می شود.
●ورزش چه نقشی در موفقیت های شما در كار داشته است؟
در ورزش آدم همیشه با دو موضوع مواجه می شود، یك پیروزی و دوم شكست است. زمانی كه پیروزی را چه در ورزش های انفرادی و یا گروهی تجربه می كنید، می دانید كه مسیری را كه طی كرده اید درست بوده و نتیجه تلاش های خود را گرفته اید و بعد به ادامه كار بهتر و با آرامش فكر می كنید. اما زمانی كه شكست را تجربه می كنید، می نشینید و به این امر فكر می كنید كه كجای كار شما و یا گروه شما نقص داشته است كه به نتیجه دلخواه نرسیده اید و بعد پی بردن به آنها سعی می كنید از نو شروع كنید و باتمرین بیشتر و رفع نقایص دوباره با تلاش بیشتر به پیروزی برسید. خب زمانی كه من در هر جای كارم یا كارگروهی كه داشته ایم دچار شكست می شدیم، دنبال نقطه ضعفها، ایرادها، كاستی ها و... می گشتم تا آنها را رفع كنم. دوباره از نو شروع می كردم و یأس و ناامیدی در خود راه نمی دادم و از این به بعد هم راه نخواهم داد و با جدیت و پشتكار با درسی كه از پیروزیها و شكستهای ورزشی آموخته ام به پیش خواهم رفت.
●شما به طور قطع برای رسیدن به جایگاه ریاست یك فدراسیون ورزشی سختی هایی را تحمل كرده اید، اینطور نیست؟
در زمان كنونی كار كردن برای زنان در عرصه های مدیریتی خیلی راحت تر از ۲۰ تا ۲۲ سال قبل شده است. آن زمانها اگر زنی توانمند هم بود، باز اولویت با مردان بود و بسیار نادر بود كه حتی یك زنی در جایگاههای دوم و حتی سوم قرار داده شود و توانمندیهای آنان به هدر می رفت و حق ها ضایع می شد. البته زنان در این مدت زمان توانمندیهای خود را با تلاش نشان دادند تا كم كم دیدگاهها عوض شد. در زمانی كنونی هر چند باز برای پست های مدیریتی زنان، مردان مانع تراشی می كنند و برای آنها خوشایند نیست كه پست های كلیدی در دست زنان باشد ولی تلاش زیاد آنان و با اثبات اینكه زنان هم می توانند حتی بهتر از مردان باشند، موجب شده كه در پست های مدیریتی حتی در رده دوم به كار گرفته شوند.
شما زمانی كه برای پست ریاست فدراسیون ایروبیك و آمادگی جسمانی انتخاب شدید، در انتخابات، گروهی از مردان و زنان مخالف حضور شما بودند، علت این مخالفت چه بود؟
دو رشته ایروبیك و آمادگی جسمانی به صورت انجمن و كمیته فعالیت می كرد. ایروبیك زنان به صورت انجمن فعالیت می كرد و آمادگی جسمانی مردان به صورت كمیته ای زیر مجموعه ورزش همگانی بود مردانی كه مخالف بودند، اعتقاد داشتند آمادگی جسمانی نباید فدراسیون داشته باشد و عده ای دیگر هم كه چون اهل كار نبودند شیطنت كردند و می خواستند ما را وارد حاشیه كنند كه ما وارد حاشیه ها نشدیم.
●چگونه از حاشیه ها فاصله گرفتید؟
ما وارد كار شدیم. با گروهی كه تشكیل دادیم بهترین های رشته آمادگی جسمانی و ایروبیك بود و دیگر به حرف ها و حدیثها كه بود اهمیتی ندادیم تا از كار عقب نمانیم كه حاشیه ها، شیطنت ها بیشتر شود و حربه دست كارشكنان بدهیم. كارشكنان افرادی هستند كه توانایی كار ندارند.فدراسیون ایروبیك و آمادگی جسمانی، قشر مردان را هم شامل می شود، با توجه به اینكه رئیس آنها یك زن است، برخوردها چگونه است؟
البته باید بگویم زمانی كه این پست را در دست گرفتم فكر نمی كردم مردان با من همكاری خوبی كنند. ولی همه چیز برخلاف انتظار من بود. زمانی كه من ۱۰ نفر از دكترای تربیت بدنی را دعوت به همكاری كردم به راحتی استقبال كردند. آنها یك زن مدیر را بایكوت نكردند بلكه با راهنمایی ها و مشورت ها در شكل گیری این فدراسیون نوپا یاری داده و می دهند. این گروه و دیگر همكاران خانم و آقا شاغل در این فدراسیون همه دست به دست هم داده اند تا با كار گروهی فدراسیون راه موفقیت را در پیش بگیرد. همه می دانند فدراسیون ایروبیك و آمادگی جسمانی از فدراسیون جهانی این رشته بسیار عقب است.ما با علم روز جهان آشنا نیستیم. همه می دانند، همه چیز باید بر اساس استاندارد جهانی باشد. تلاش كرده است تا بتوانیم به مربیان سراسر كشور آموزش صحیح با علم روز جهان بدهیم تا در باشگاهها طبق استاندارد جهانی كار كنند. گروه همكاران فدراسیون در حال تهیه سی دی آموزشی هستند كه در سال ۸۵ در اختیار جامعه قرار می گیرد تا هر فردی در هر ساعتی از روز خواست در خانه اش ورزش كند، بتواند با كمك این سی دی حركات درست را انجام دهد. البته كارهای زیرساختی زیادی باید صورت بگیرد تا بتوانیم در سال ۸۶ ، ۸۷ تیم ملی را به رقابت های جهانی اعزام كنیم و در كنارش رقابت های قهرمان كشوری و لیگ باشگاهها را هم داشته باشیم.
●شما به عنوان یك فردی از جامعه كه هم مادر هستید و همسر و هم به عنوان رئیس یك فدراسیون در اجتماع حضور دارید، همسر شما با كار شما در بیرون از منزل مخالف نیست؟
نه، چون اعتقاد دارد كه یك زن هم با توانمندی هایش می تواند در هر دو عرصه موفق باشد. او حتی كمك رسان من نیز هست در خیلی مواقع هم مشوق من هست و هم كمك فكری می دهد. همیشه هم این توصیه را به من می كند كه با كار زیاد خود را فراموش نكن كه صدمه ببینی . ولی باید بگویم كه او گذشت می كند و در خانه كمك می كند. در كل به هر حال برای رسیدن به كار اجتماعی ام باید از خیلی ازمهمانی ها، جشن ها ، بعضی از كارها صرف نظر كنم.
●اگر زنان توانمند بخواهند به پست های مدیریتی برسند به نظر شما چه فاكتورهایی را باید دنبال كنند؟
هر زن توانمندی در هر رشته ای و یا در هر كاری كه بخواهد موفق شود، به نظر من باید علاوه بر پشتكار زیاد، روابط عمومی خوب و مدیریت خوب را داشته باشد و مهمترین فاكتور اینكه به حاشیه ها اهمیت ندهد و وارد آنها هم نشود. چون هر كاری موافقان و مخالفان زیادی دارد. مخالفان نیز كارشكنی می كنند. باید با جدیت به كار فكر كنند تا ثابت كنند كه می توانند. آنها باید نقاط ضعف را كشف و در رفع آنها بكوشند و در جایگاه مدیر باید از نظرات متخصصان بهره بگیرد.
●چه چیزی در كار شما را ناراحت می كند؟
اظهار ناتوانی در كار مرا ناراحت می كند. چون من در هر كاری كه وارد شدم سعی كردم ببینیم كه در آن كار توانمند هستم یا نه و وقتی وارد شدم تلاش خود را با كار گروهی سعی كردم كه بهترین كار را ارائه دهم و كمترین اشكال را داشته باشد دوست دارم زمانی كه از كار كنارم می گذارند، به دلیل ناتوانی نباشد. دوست دارم به دلیل تغییر سیاست كنار بروم من در كارم اگر هم در جایی اطلاعاتی نداشته باشم از متخصصان كمك می گیرم. جایی كه نمی توانم مفید باشم با قدرت اجازه می دهم متخصص وارد كار شود و من مدیریت كنم.
●اگر به شما بگویند بین كار و زندگی ات یكی را انتخاب كن، كدام را بر می گزینی؟
كار من با زندگی ام عجین است. بدون هیچ كدام نمی توانم زنده بمانم و هر كدام را از من بگیرند من افسرده می شوم یا هر دو را باید از دست بدهم یا هیچكدام را.
اگر در شرایطی قرار گرفتید كه مجبور شدید چه می كنید؟
با اینكه افسرده می شوم اما در نهایت، نهایت، نهایت زندگی ام را ترجیح می دهم.
●به هر حال یك زمانی باید بازنشسته شوید؟ آن موقع چه؟
آن موقع هم من بیكار نمی مانم. همیشه مفید بودن در زندگی ام و جامعه برایم مهم بوده است. به آینده دید مثبت دارم اگر در جایگاه كنونی نباشم، به طور قطع در جایگاه كمك رسانی ادامه می دهم و در آینده من در مؤسسه خیریه ای كه هم اكنون هم كار می كنم ، ادامه می دهم. دیگر آن موقع تمام وقت خدمت رسانی خواهم كرد.
البته باید بگویم من اگر رشدی داشته ام و به جایگاه ریاست یك فدراسیون ورزشی رسیده ام، به خاطر تلاش تك تك افرادی بوده كه با هم كار می كردیم و می دانم یك عده ای مرا كمك كرده اند تا به این مرحله رسیده ام چرا كه همه آنها بخصوص زنان می دانسته اند كه اگر یك زن رئیس فدراسیون موفق شود، به طور قطع راه برای آیندگان باز می شود.
●حال به عنوان آخرین سؤال ، اگر پرنده بودی چه می كردی؟
من همیشه خود را در دو پرنده مجسم می كردم و الآن هم اینگونه هستم . من هم پرستو هستم هم عقاب. پرستو بودن كه سمبل كوچ كردن و عاطفه است در زندگی شخصی ام به كار می برم. اما در جامعه مانند عقاب می شوم چون باید در محیط بیرون از خانه و در اجتماع حواست جمع باشد تا شكار كنی. شكار عقاب سخت ترین نوع شكار است. پس باید چشم تیزبین آن را داشته باشیم. عقاب سمبل كاری من است. پرواز در اوج آسمان، تیزبینی و گرفتن شكار.

سوسن صادقی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید