چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

واقعه آرماگدون؛ غرب و آمادگی‌های پیش از ظهور


واقعه آرماگدون؛ غرب و آمادگی‌های پیش از ظهور
كلمه [Armageddon] یا آنگونه كه در اصل‏مقاله‏ای كه خواهید خواند آمده است‏«هر مجدون‏» واژه‏ای است اصلایونانی كه بنا به تعریف واژه نامه‏های‏آمریكایی همچون فرهنگ «وبستر» به‏معنی نبرد نهایی حق و باطل در آخرالزمان است. همچنین این واژه نام‏شهری است در منطقه عمومی شام كه‏بنا به آنچه در باب شانزدهم مكاشفات‏یوحنا، در عهد جدید آمده است، جنگی‏عظیم در آنجا رخ می‏دهد و مرحله‏حاضر از زندگی بشر در آن زمان پایان‏می‏یابد. به عبارتی نبرد مذكور مقدمه‏تحولی بزرگ است كه سرنوشت‏نهایی آدمی بر روی كره زمین به آن‏بستگی دارد. دكتر عبدالكریم زبیدی‏نویسنده مقاله‏ای كه ترجمه آن در پی‏خواهد آمد، در نوشته كوتاه خود به‏بررسی اعتقاد غربیان به این حادثه‏پرداخته و به طور خلاصه از رابطه‏این واقعه با حادثه عظیم ظهور مهدی‏آل محمد، صلوات الله علیهم اجمعین،پرده برداشته است. این مقاله گرچه‏در برخی موارد حاوی تحلیلی سطحی‏است، اما در عین حال نكات مهمی را درخود دارد كه در شرایط سیاسی‏كنونی منطقه قابل اهمال نیست.
حادثه شریف ظهور، حادثه‏ای‏بزرگ است و قدرتهای بزرگ جهان،سیاست‏خارجی خود را بر مبنای‏حوادثی كه پیش از آن رخ می‏دهدجهت داده و نقشه‏های نظامی خود رابه شكلی سامان داده‏اند كه‏آمادگیهای لازم برای این حادثه درآن ملحوظ باشند. این در حالی است‏كه مؤسسات دینی و رسانه‏های این‏دولتها نیز، مردم خود را برای‏پیشباز این حادثه آماده می‏سازند.
این مؤسسات دینی به همراه‏رسانه‏های دیداری و شنیداری این‏دولتها، از سالهای دهه هشتادمیلادی مردم خود را به ایمان جمعی‏به وقوع حادثه‏ای بزرگ در سرزمین‏شام كه به نبردی هسته‏ای خواهدانجامید توجه داده‏اند. این مؤسسات‏پیوسته مردم خود را به ایمان به این‏نكته فرا می‏خوانند كه بزودی‏لشكری از دشمنان مسیح كه بدنه‏اصلی آن از میلیونها نظامی تشكیل‏یافته، از عراق حركت می‏كند و پس‏از گذشتن از رود فرات - كه در آن‏زمان به خشكی گراییده است - به‏سوی قدس رهسپار می‏شود. امانیروهای مؤمن به مسیح راه این‏لشگر را سد كرده و همگی در«آرماگدون‏» با یكدیگر برخوردخواهند كرد و در این مكان است كه‏درگیری اتفاق خواهد افتاد. صخره‏هاذوب می‏شوند... دیوارها بر زمین‏فرو می‏غلتند... پوست تن انسانها درحالیكه ایستاده‏اند ذوب شده ومیلیونها نفر از بین می‏روند... و این‏نبردی نهایی و هسته‏ای است...سپس مسیح برای بار دوم از جایگاه‏بلند خود بر زمین فرود می‏آید... وپس از چندی زمام رهبری جهان رادر دست گرفته و صلح جهانی رابرقرار می‏كند... او دولت صلح را برزمین نو و زیر آسمانی تازه بنامی‏كند... و این مهم را از مركزفرماندهی خود در قدس عملی‏می‏سازد.
یك بررسی انجام گرفته از سوی‏مؤسسه «تلسن‏» كه در اكتبر سال‏۱۹۸۵ م. به نشر رسیده است; نشان‏می‏دهد كه در حال حاضر ۶۱ میلیون‏آمریكایی در انتظار واقعه آرماگدون‏گوش خوابانده‏اند و این در حالی‏است كه ذكر مؤسسات دینی وایستگاههای رادیو تلویزیونی كه به‏این مهم پرداخته‏اند; در این مجال‏كوتاه میسر نیست.
مؤسسات دینی آمریكایی این‏نكته را روشن ساخته‏اند كه سپاهی‏كه از عراق به سوی قدس رهسپارخواهد شد، بنا به پیشگویی حرقیال(فصل ۳۸ و ۳۹) از نظامیانی ازعراق، ایران، لیبی، سودان و قفقاز درجنوب روسیه تشكیل می‏شوند.دانستن این موضوع ما را در تحلیل‏سیاست‏خارجی دولتهای آمریكایی‏و اروپایی درباره مردم كشورهای‏یاد شده مدد می‏دهد. مدارس انجیلی‏در آمریكا بر پایه این تحلیل كه واقعه‏آرماگدون تنها حادثه‏ای است كه‏بازگشت دوباره مسیح را به زمین‏ممكن می‏سازد... و این واقعه‏ای‏بسیار نزدیك است‏به تبلیغ این‏دیدگاه پرداخته‏اند.
آرماگدونی كه این عده از آن‏سخن می‏گویند همان حادثه عظیمی‏است كه پیش از ظهور مهدی، عجل‏الله‏تعالی‏فرجه، رخ خواهد داد،همان حادثه بزرگی كه ائمه ما،علیهم‏السلام، نام «قرقیسیا» را بر آن‏اطلاق كرده‏اند. ائمه ما، علیهم‏السلام،از این نكته خبر داده‏اند كه میلیونهانظامی از آمریكا، اروپا، روسیه،تركیه (۱) ، مصر و دول مغرب عربی به‏اضافه سربازانی از سرزمین شام‏شامل كشورهای سوریه، اردن،لبنان، فلسطین و اسراییل همگی درناحیه‏ای در این محدوده تحت عنوان‏«قرقیسیا» با یكدیگر برخورد كرده وپس از حصول درگیری، این سفیانی‏است كه در پس آنكه همگی را چونان‏كشتزاری درو شده در هم می‏كوبداز صحنه نبرد پیروز بیرون می‏آید.در صحیحه میسر از امام باقر،علیه‏السلام، نقل است كه فرمود:
«ای میسر! از اینجا تا قرقیسیاچقدر راه است؟» عرض كردم: «همین‏نزدیكیها در ساحل فرات قرار دارد.»پس فرمودند: «اما در این ناحیه‏واقعه‏ای اتفاق خواهدافتاد كه از زمانی‏كه خداوند متعال آسمانها و زمین راآفریده بی‏سابقه بوده، چنانكه تا وقتی‏آسمانها و زمین برپا هستند هم،واقعه‏ای همچون آن اتفاق نخواهدافتاد... سفره‏ای است كه درندگان‏زمین و پرندگان آسمان از آن سیرمی‏شوند.» (۲)
امثال این روایات از امام صادق،علیه‏السلام (۳) ، و سایر ائمه نقل شده‏است.
حادثه «قرقیسیا» همان حادثه‏بزرگی است كه پیش از ظهورحضرت حجهٔ‏بن‏الحسن‏العسكری،علیهماالسلام، رخ می‏دهد و از آنجاكه این حادثه به سفیانی ارتباط داردو سفیانی از علایم حتمی ظهور امام‏زمان، علیه‏السلام، است وقوع این‏حادثه حتمی است، چه، امام مهدی‏پس از حادثه قرقیسیا با سفیانی برخورد خواهد كرد (و پس ازشكستهای سفیانی فرو رفتن سپاه اوما بین مكه ومدینه) برای دیدار بامسیح، علیه‏السلام، رهسپار قدس‏خواهد شد.
(به هر تقدیر) زمان بسرعت‏می‏گذرد و حوادث سیاسی، اقتصادی‏و اجتماعی به همراه نشانه‏های‏طبیعی همگی به نزدیك بودن این‏حادثه عظیم اشعار دارند و این درحالی است كه ما نه خود و نه‏فرزندانمان را برای آن آماده‏نكرده‏ایم. آماده ساختن نسل آینده ازجوانان و مردان در سطوح مختلف‏روانی، عقلی و بدنی به منظور پیشبازاز حادثه شریف ظهور قائم آل محمد،علیهم‏السلام، امری بی نهایت مهم‏است.
بی‏گمان ایمان یك نفر به یك قضیه‏و پافشاری و ایمان او به لزوم به‏كرسی نشاندن آن، عهده دار به‏كرسی نشستن آن قضیه خواهد بودو این نكته‏ای است كه همه‏روانشناسان به آن قائل هستند. اینك‏اگر یك نفر می‏تواند آنچه را بر آن پافشرده به كرسی تحقق بنشاند، درصورتی كه مجموعه‏ای از افراد گردهم جمع شوند و توان فكری خود رادر زمینه‏ای خاص به كار گیرند و به‏لزوم تحقق قضیه‏ای معین ایمان‏داشته باشند، چه خواهد شد؟! روانشناسان در پاسخ می‏گویند: اگرچنین مجموعه‏ای از افراد تشكیل‏شود; بی تردید قادر خواهند بود درطبیعت و در آنچه پیرامون آنهاست‏اثر گذاشته و بستری مناسب برای‏تحقق آن قضیه فراهم آورند.
مؤسسات دینی انجیلی آمریكا واروپا آنچه را روانشناسان گفته‏انددر قضیه بازگشت دوباره مسیح به‏زمین پس از حادثه آرماگدون به كاربسته به این گفته قائل‏اند كه بی‏گمان‏امكان تحقق هر نوع پیشگویی دروهله نخست‏به ایمان مردم به آن و به‏پافشاری شان بر ضرورت به كرسی‏نشستن آن و همچین به شمار نفرات‏آنهاو شمار نفرات كسانی بستگی‏دارد كه رهبری كاروان تبلیغاتی به‏راه افتاده برای تحقق بخشیدن به آن‏پیشگویی را بر عهده دارند.
(گذشته از مسیحیان) ما مسلمین‏هم با مساله بزرگی مواجه هستیم كه‏پیامبر ما محمد، صلی‏الله‏علیه‏وآله، واهل بیت آن حضرت، علیهم‏السلام، ازآن به ما خبر داده‏اند. این مساله‏پیشگویی صادقانه‏ای است كه پاك‏شدن زمین از انواع ستمها وگرفتاریها و بر پایی اسلام در ربع‏مسكون آن بدان بستگی دارد. پس‏سزاوار است كه ما و فرزندانمان به‏خود آییم و ایمانمان را به ظهور قائم‏آل محمد عمق بیشتری بخشیده وپافشاری‏مان را بر لزوم تعجیل ظهورآن حضرت و نزدیك شدن وقوع آن‏ژرفا دهیم و چنانكه سزاوار است‏شمار كسانی را كه به این مساله‏ایمان دارند و برای پیشباز این ظهورشریف و حوادث پیش از آن آمادگی‏دارند فزونی ببخشیم. نكات زیرپیشنهادهایی است‏برای وصول به‏این اهداف:
۱. اینكه تنها یكبار در سال و آن هم‏در جشن میلاد به حضرت حجت‏توجه می‏شود; كافی نیست.
۲. تلاش در جهت فراهم آوردن‏برنامه‏های هفتگی یا دو هفته یكبارشامل نشستها و مصاحبه‏ها درباره‏قضیه امام مهدی، علیه‏السلام، ظهورشریف آن حضرت و آنچه پیش از آن‏رخ خواهد داد.
۳. دعوت از دانشمندان و صاحبان‏اندیشه برای نگارش مقالاتی پیرامون‏این قضیه در روزنامه‏ها، مجلات ونشریات داخلی.
۴. استفاده از یك كانال فعال‏ماهواره‏ای برای برگزاری نشستها ومصاحبه‏ها روزانه و هفتگی به منظورژرفا بخشیدن به ایمان نسل حاضربه ظهور قائم آل محمد و آماده‏ساختن آنهابرای پیشباز حادثه‏ظهور.
۵. بستن بیعتهای دسته جمعی دردسته‏های مختلف كه طی آن مردم باامام و رهبر خود حجت‏بن‏الحسن، علیه‏السلام، بر سر كمك به آن‏حضرت و پیوستن به اردوگاه ایشان،پس از آگاهی از ظهورشان بیعت‏می‏كنند. این بیعتها در مناسبتهای‏مختلف بسته می‏شود، همچون‏مناسبات ادای عمره و حج، ماه‏محرم، پانزدهم شعبان و سایرمناسبتهای مربوط به معصومین،علیهم‏السلام.
۶. بستن بیعت عمومی با حضرت‏حجت در همه مناطق شیعه نشین وتعیین یك روز بخصوص برای آن‏در سال، بطوری كه این بیعت‏بامحتوایی یكسان و در ساعتی واحدادا شود.
۷. تلاش به منظور فزونی بخشیدن‏به شمار مبلغان كه نزدیك بودن‏ظهور حضرت حجت را تبلیغ كند وهمچنین فزونی بخشیدن به شماركسانی كه به این مساله ایمان دارندهمراه با جهت دادن توان فكری آنهادر این راستا.
دیگران مجدانه به منظورظهورمسیح تلاش می‏كنند و من ازاین می‏ترسم كه زمان از ما پیشی‏بگیرد و ناگهان با آن حادثه عظیم‏روبرو شویم و نتوانیم كاری انجام‏دهیم و از كسانی باشیم كه این‏فرموده خداوند متعال بر آنان‏منطبق است.
و لو تری اذا فزعوا فلا فوت، واخذوا من مكان قریب × و قالوا امنا به‏انی لهم التناوش من مكان بعید. (۴)
اگر بینی، آنگاه كه سخت‏بترسند ورهاییشان نباشد و از مكانی نزدیك‏گرفتارشان سازد. گویند: اینك به رسول‏ایمان آوردیم. اما از آن جای دور چسان به‏آن دست‏یابند.

پاورقیها:
این مقاله از منبع زیر برگرفته شده است: الفكر الجدید، مجلهٔ فصیلهٔ تغنی بالفكر وقضایا المسلم المعاصر، تصدر عن دارالاسلام للاراسات و النشر بر لندن، الحدالمزدوج ۱۵ - ۱۶، السنه الخامسه، شوال‏۱۴۱۷ه، شباط ۱۹۹۷ م.
۱. شایان ذكر است كه در روایات ازكشورهای درگیر در واقعه «قرقیسا» باعنوان «ترك‏» و «روم‏» تعبیر شده است كه‏ظاهرا نویسنده با تطبیق روم بر كشورهای‏غربی، از آن با عنوان «امریكا» و «اروپا» یادكرده است. م.
۲. ر. ك: الكلینی، محمد بن یعقوب الكافی،ج‏۸، ص‏۲۹۵، ح‏۴۵۱; النعمانی، محمدبن‏ابراهیم، كتاب‏الغیبهٔ، باب ۱۴، ص‏۲۶۷، ح‏۳۶.م.
۳. ر. ك: النعمانی، محمدبن ابراهیم، همان،ص‏۲۷۸، ح‏۶۳. م.
۴. سوره سباء (۳۴)، آیه ۵۱-۵۲.
منابع:
مجلهٔ فصیلهٔ تغنی بالفكر وقضایا المسلم المعاصر,mahal=لندن,tarikh=۱۴۱۷ق
الكافی,الكلینی,jeld=۸,safhe=۲۹۵
كتاب‏الغیبهٔ,النعمانی,safhe=۲۶۷
كتاب الغیبهٔ,النعمانی,safhe=۲۷۸
منبع:ماهنامه موعود ، شماره ۱۲
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید