پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اثرات جانبی کاهش شنوایی


اثرات جانبی کاهش شنوایی
علتهای گوناگونی می توانندبه سیستم شنوایی آسیب برسانند،می توانندمنجر به به كم شنوایی ، سخت شنوایی یا نا شنوایی گردند اما باید به این نكته نیز صریحأ اشاره كرد كه این معضل ایجاد شده فقط به آسیب شنوایی خاتمه نمی یابد. مسئله صدمه بع سیستم شنوایی یك امر بسیار پیچیده ای است. در طی تحقیقات به عمل آمده معلوم شده كه حس بینایی ۸۰% و حس شنوایی فقط حدود ۱۲% از حواس ویژه ما را به خود اختصاص می دهند . در حالیكه جالب است این نكته را نیز بدانیم كه اگر حس بینایی از بین برود فقط ۳۰% از درك كلی ما كاهش می یابد در حالیكه اگر حس شنوایی آسیب ببیند و یا بطور كلی از بین برود می تواند تا ۷۰% از ذرك كلی ما را نسبت به محیط كاهش دهد.
با این توضیح به اهمیت حس شنوایی و نیز اثرات مضر آسیب شنوایی تا حدودی پی می بریم . مسلماً آسیب شنوایی فقط به ایجاد مشكل در ناحیه سیستم شنوایی محدود نخواهد شدبلكه هر آنچه كه با این سیستم در ارتباط باشد را درگیر مشكلات بسیاری خواهد كردكه در زیر به بررسی برخی از این مسائل خواهیم پرداخت.
۱- كم شنوایی بین سنین ۶ ماه تا ۶ سال باعث تأخیر و یا ایجاد خلأ در رشد گفتار و زبان می شود .
۲- ایجاد مشكل در خواندن ونوشتن
۳- مشكل در ذخیره لغات
۴-مشكل در مهارت تولید ( عدم تنظیم زیر وبمی صدا و واحدهای زبر زنجیره ای مثل ریتم ،آهنگ ، كشش ، مكث ، دیرش و ... كه در نهایت منجر به ایجاد گفتار یكنواخت و در مراحل شدید عدم مفهوم بودن گفتار می شود ).
۵- مشكل در مهارت حافظه شنیداری
۶ - مشكل در استفاده از گرامر و نحو
۷- فقر مهارت هجی كردن
۸- افت در موفقیت تحصیلی
۹- بطور كلی اختلالات ارتباطی ، كه شامل:a اختلالات شنیداری
b اختلالات زبانی و پردازشی
c اختلالات گفتاری
d اختلالات یادگیری
e نا توانائیهای رشدی
f نا توانائیهای دركی - شنیداری
۱۰- كاهش شنوایی و عقب ماندگی ذهنی یك ارتباط پیچیده است ، كاهش شنوایی می تواند بصورت انفرادی روی تمامی درجات شعور (فهم یا عقل) تأثیر بگذارد.
۱۱-عدم پذیرش مشكل شنوایی ، كه این امر بستگی به عوامل ذاتی ، نوع ،شدت و میزان و پیشرفت كم شنوایی، شخصیت فردی ، هوش وعلایق وسبك زندگی ، نحوه برخورد والدین و نیز همراه بودن دیگر نقایص و بیماریها می باشد.
۱۲- عمومی ترین احساسات افراد كم شنوا ؛ خنثی شدن ، احساس ناامنی ، افسردگی و اظطراب است.
۱۳- اختلالات زبانی : الف ) اختلالات شناختی شامل : اشكال در بگار گیری زمان صحیح افعال ، اشكال دراستفاده صحیح از الگوهای ضمایر شخصی ، اشكال دردر استفاده از حروف ربط واضافه ،اشكال دراستفاده از واژه های زبر زنجیره ای گفتار
ب ) اختلالات نحو
ج ) اختلالات معنا شناختی
د) اختلال در كاربرد عملی زبان
۱۴-مشكلات گفتاری : الف) اختلالات تولیدی شامل: اختلالات تولیدی واكه ها ، اختلالات تولیدی همخوانها
ب ) اختلال در نوای گفتار شامل : زیر بمی ، سرعت ، كیفیت
۱۵- جنبه های روانی اجتماعی ناشنوایی: پژوهشهای بی شماری از عملكرد روانی اجتماعی اطفال و بالغین دچار آسیب شنوایی به عمل آمده است. به جهت اثر ویرانگر شدید كری روی مهارتهای زبان و مشكلات منتج شده در روابط با دیگران انتظار می رود كه تطابق شخصیتی اجتماعی طفل دچار آسیب شنوایی تحت تأثیر قرار گیرد.
تكامل شناختی : شناخت بعنوان یك پدیده عمل متقابل جاری میان انسان محیطش درك شده است . سازماندهی روندهای فكری نه تنها شامل واقعیتهای روانشناسانه مثل دانستن ، حل كردن ، خلق كردن و تخیل كردن می باشد بلكه همچنین اقدامات حركتی درك كردن ، تصویر سازی ، خاطره ، توجه كردن ، یادگیری وفعالیتهای ارتباطی اجتماعی را سازمان داده است.
پس انسان آگاه و دارای شناخت بعنوان یك سیستم كامل از پروسه های عمل متقابل تصویر شده است كه اطلاعات گوناگون را درك می كند ، بصورت رمز در می آورد ،تغییر شكل می دهد و درست استفاده می كند.
۱۶- كودك كم شنوا و تأثیر آن در خانواده :
كودكی با مشكل خاص ، تمام خانواده بویژه مادر را تحت شرایط ویژه ای قرار می دهد . با توجه به اینكه مادر بیشترین بار مشكلات را بر دوش دارد برای او روزهایی وجود دارد كه احساس می كند ای كاش هرگز كودك كم شنوا یا ناشنوا نمی داشت. زیرا كودك معلول خیلی بیشتر از كودك سالم ، عجز آور است. ناشنوایی یا كم شنوایی كودك می تواند به روابط مناسب و سالم والدین و خانواده تأثیر سوء بگذارد. این امر دارای دلایل متعددی از احساس هر گونه همكاری ، عجز و ناتوانی والدین گرفته ،مشكلات مادی وغیره ، كه همه اینها می توانند در این امر مهم دخیل باشند.
۱۷- اختلالات روانی (عاطفی -رفتاری ) ناشنوایان :
نقص شنوایی در برخی برجنبه های روانی شخص تأثیر عمیق و در برخی دیگر تأثیر اندكی می گذارد ویا اصلأ بی تأثیر است.
یك حقیقت تأسف بار اما غیر قابل اجتناب این است كه افراد مبتلا به نقایص شنوایی از برخی امتیازات مشخصی محرومند و این محرومیت بشتر در موارد مربوط درك زبان و تولید زبان وگفتارصادق است. كودكان ناشنوا كه بدلیل نشنیدن نمی توانند پاسخ درست دهند پس از مدتی بسیار حساس وعصبیو پرخاشگر می شوند.
معمولأ وابستگی شدید به اطرافیان نزدیك خود پیدا می كنند وچون به تنهایی قادر به درك امور نیستند با كنجكاوی شدید و حركات تند وخشن علل امور را جویا می شوند.
منبع : ادیولوژی


همچنین مشاهده کنید