پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


نیاز نفتی و توسعه طلبی واشنگتن


نیاز نفتی و توسعه طلبی واشنگتن
محدودیت های اجرای سیاست آمریكا برای سلطه بر منابع انرژی جهان و كنترل كامل بازار بین المللی نفت ، به تازگی مورد توجه رسانه های خبری و كارشناسان قرار گرفته است .روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز كه مشروح ترین گزارش ها و تحلیل ها را در این زمینه منتشر كرده ، انگیزه این سیاست واشنگتن را كنترل معادلات جهانی به سود كاخ سفید، فشار بر كشورهای دیگر و تضمین كردن رفع نیازهای انرژی آمریكا براساس خواسته دولتمردان این كشور توصیف كرده است .
فایننشال تایمز روز سه شنبه به نقل از دیك لوگرسناتور برجسته جمهوریخواه آمریكا نوشت : وابستگی واشنگتن به انرژی ، سبب كاهش قدرت آمریكا در جهان شده و امنیت ملی كشور را به مخاطره خواهد انداخت .وی خاطرنشان كرد: ۷۷ درصد ذخایر نفتی جهان در كنترل دولت های خارجی است و بیش از ۱۷ درصد از بودجه آمریكا در سال ۲۰۰۵ به تامین انرژی اختصاص داشت .
لوگر با پیش بینی اینكه آمریكا ۳۲۰ میلیارد دلار برای واردات نفت در سال میلادی جاری هزینه خواهد كرد گفت : یك سوم كسری تجاری آمریكا، مربوط به هزینه های انرژی است .
وی افزود: تا چند روز دیگر، طرح امنیتی و دیپلماسی انرژی را برای كاهش آسیب پذیری آمریكا به نفت ارائه خواهد كرد كه همكاری جهانی را برای كاهش تكیه به نفت را در پی خواهد داشت .از سوی دیگر، سیاست آمریكا برای محدودیت عرضه یا تحریم نفت ایران در بازارهای جهانی باشكست روبه رو شده است .فایننشال تایمز روز گذشته در این زمینه نوشت : مقام ها و تحلیلگران سیاسی درباره توانایی آمریكا برای اجرای سیاست نفتی علیه ایران ، تردید دارند و معتقدند تاكنون حركت واشنگتن در این زمینه تاثیر معكوس داشته است .
این روزنامه با اشاره به ابعاد مختلف سیاست های خصمانه واشنگتن علیه تهران ، افزود: آمریكا درصدد یافتن راهكاری است تا نگرانی چین ، ژاپن و هند مشتریان عمده نفت ایران را از بابت تامین انرژی جایگزین ، رفع كند.به نوشته این نشریه ، واشنگتن با پیگیری این سیاست ، درصدد محك زدن توانایی خود برای ایجاد یك ائتلاف دیپلماتیك و نفوذ بر بازار نفت و گاز است اما نگرانی كشورهای آسیایی برای تامین انرژی مورد نیاز، تلاش آمریكارا برای منزوی كردن ایران ناكام كرده است .
فایننشال تایمز نوشت : برخلاف این خواسته آمریكا، چین خودداری از سرمایه گذاری در ایران را رد كرده است .
ماه گذشته ، پكن با اعلام نگرانی در زمینه تامین انرژی مورد نیاز خود، به واشنگتن اعلام كرد: سیاست انرژی چین بر سه اصل مداخله نكردن در امورداخلی دیگران ، جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای و تامین انرژی از منطقه خاورمیانه استوار است .
فایننشال تایمز نوشت : با وجود اینكه آمریكا درصدد اطمینان دادن به مشتریان نفت ایران است اما تحلیلگران معتقدند در صورت قطع صادرات نفت این كشور، قیمت آن به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشكه خواهد رسید و جهان درتنگنا قرار خواهد گرفت .همچنین جیمز پولاك كارشناس ارشد انجمن پژوهش انرژی كمبریج باابراز تردید می گوید: آمریكا نمی تواند منابع جدیدی از انرژی بیابد تا ایران را از مشتریان عمده نفتی خود محروم كند و همچنین رضایت آسیا را بدست آورد.
آمریكا كه در پی یافتن منابعی ماندگار برای تامین انرژی است تا چین ، ژاپن و هند مشتریان تشنه نفت ایران را ترغیب كند تاكنون موفق نبوده است و در آینده نیز نمی تواند موفقیت خود را تضمین كند.
فایننشال تایمز نوشت : موضوع انرژی به گونه ای دولتمردان آمریكا را تحت تاثیر قرار داده كه این مساله در دستور كار سیاسی روزانه مقامات مسئول این كشور قرار گرفته است .این مساله سبب شده تا متخصصان امنیت ملی آمریكا درمورد اتكای این كشور بر نفت و انرژی وارداتی نگران باشند.لوگر همچنین این موضوع را یادآوری كرده كه تحریم ایران كارساز نیست .وی گفت : بر اثر افزایش قیمت نفت كه بحرانی برای جهان خواهد بود، پول های زیادی به سوی ایران سرازیر می شود، بنابر این اگر تهران صادرات نفت خود را قطع كند ذخایر پولی كافی برای مدت طولانی دارد.
لوگر با مطلوب ندانستن این امر گفت : نباید به ایران و دیگر كشورها این اجازه را داد كه در مقابل تحریم اقتصادی مصون باشند.فایننشال تایمز همچنین نوشت : مشكل اینجاست كه ایران ماهرانه از نفت و گاز طبیعی خود به عنوان سلاح استفاده می كند.
آمریكا كه شاهد نافرجام بودن فشارهای چندساله خود به مشتریان نفت و گاز ایران به ویژه چین ، هند، پاكستان و ژاپن بوده ، اكنون با طرح ادعاهای هسته ای درپی اقدامات مشابه دیگری است .
جهان حساسترین مساله روزانه خود را تامین انرژی می داند و نسبت به هرگونه كمبود یا افزایش نامنتظره بهای آن ، نگران است زیرا می تواند اقتصاد بین المللی را دچار بحران كند از این رو تاكنون نسبت به سیاست ها و خواسته های آمریكا، واكنش منفی نشان داده است .
جان بولتون سفیر آمریكا در سازمان ملل نیز با اعتراف به ناتوانی این كشور برای اجرای سیاست های نفتی خود برضد ایران ، به خبرگزاری كیوتو گفت : امیدواریم راهی برای مساله انرژی بیابیم ، اما این برای ژاپنی ها سخت است و ما آن را درك می كنیم .
فایننشال تایمز همچنین انتقادهای هند و پاكستان را از دیگر نگرانی های آمریكا خوانده و نوشت : جرج بوش در سفر اخیر خود به این كشورها، با پرهیز از اشاره به این موضوع ، خواست رنجش میزبانان خود را فراهم نكند.اما كاخ سفید سپس اعلام كرد: واشنگتن شدیدا مخالف خط لوله صلح (انتقال گاز) از مبدا ایران به پاكستان و هند است .
نیكلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریكا نیز برای جلوگیری از اجرایی شدن خط لوله صلح ، از هند خواسته انرژی مورد نیاز خود را از ازبكستان و تركمنستان تامین نماید و همچنین از ذغال سنگ و انرژی هسته ای استفاده كند كه با بی توجهی دهلی نو روبه رو شد.ناكامی آمریكا در اجرای سیاست سلطه بر منابع نفتی جهان و فشار بر تامین كنندگان انرژی برای اجرای سیاست های كاخ سفید در زمینه تنظیم بازار، ناشی از نگرانی روزافزون واردكنندگان عمده نفت و گاز مانند چین ، ژاپن و هند است كه هر گونه بی ثباتی در بازار می تواند اقتصاد این كشورها را بحرانی كند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید