جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای مادران شاغل برای تغذیه کودکان با شیر مادر


راهنمای مادران شاغل برای تغذیه کودکان با شیر مادر
● چرا چگونه و چه وقت باید بین شیردهی و اشتغال توازن برقرار نمود؟
شیر مادر رایگان است .هزینه شیر مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز کودکان محروم از شیر مادر بسیار چشمگیر است.
● بهترین شیر براِی شیر خوار:
تغذیه با شیر مادر خواه مستقیم از پستان یا فنجان ، بهترین غذا برای شیر خوار است. شیر مادر غذایی بی نظیر برای تامین سلامت جسم و روان شیر خوار است .و حاوی مواد ایمنی بخش در برابر حساسیت ها و غفونت ها می باشد.
هضم آسان : شیر مادر نسبت به شیر مصنوعی از هضم آسانتری برخوردار است.
● شیر خوار سالمتر:
چون شیر مادر حاوی عوامل ضد عفونت است ،شیر مادر خوران نسبت به سایر شیر خواران سالمتر هستند .بعلاوه شیر مادر در رشد جسمی بهتر ، ضریب هوشی بالاتر و پیشگیری از بیماریهای مزمن و خطرناک دوران نوجوانی وبزرگسالی نقش مهمی دارد.
● صرفه جویی در وقت:
تغذیه با شیر مادر موجب صرفه جویی در وقت میشود ، سریه با کیفیت وهمیشه در دسترس است ، نیاز به اندازه گیری ، مخلوط کردن و گرم کردن ندارد ، ذخیره کردن و آماده نمودن شیر دوشیده شده نیز برای تغذیه شیرخوار به وسیله فنجان آسان است .
● روابط عاطفی نزدیک:
تغذیه با شیر مادر موجب روابط عاطفی نزدیک بین مادر و شیر خوار میشودو به تامین نیاز های احساسی و هیجانی شیرخوار کمک میکند .
مادر سالمتر : شیر دهی خطر پوکی استخوان ، سرطانهای تخمدان ، پستان و دهانه رحم ،کم خونی ،عفونت مثانه ، یائسگی زودرس وچاقی را کاهش می دهد.چگونه میتوانم با اشتغال به کار به شیردهی ادامه دهم؟
● راه حل های متعدد :
روشهای زیادی برای ادامه شیردهی ضمن اشتغال بکار وجود دارد :ه تا حدودی بستگی به نوع کار و طول مدت کار روزانه دارد.بهر حال راهی را باید انتخاب کنید که رضایت شما و شیرخوارتان را فراهم سازد.با کارفرما یا مسئول اداره خود صحبت کنید که چه امکاناتی را می توتند در اختیار شما قرار دهند.
● تاخیر در شروع مجدد کار :
اگر می خواهید کودکتان را بطور کامل با شیر خود تغذیه کنید ، می توانید شروع مجدد کارتان را به تاخیر بیندازید تا زمانی که کودک بتواند هنگام غیبت شما بدون شیر مادر بسر ببرد. یا با شیر دوشیده شده و غذای کمکی تغذیه شود.
● انجام کار در خانه:
انجام دادن کار در منزل به شما این امکان را میدهد که شیر خوار را بر حسب میل و تقاضایش با شیر خود تغذیه کنید.
● شیر خوارگاه در محل کار:
استفاده از شیر خوار گاه در محل کار تغذیه کودکتان را با شیر مادر تسهیل می کند.
● ساعات کار قابل تغییر :
ساعات کار قابل تغییر این امکان را به شما میدهد تا که ساعات کار خود را با نیازهای شیر خوارتان تطابق دهید.
● آوردن شیر خوار به محل کار :
در صورت امکان گرفتن یک مراقب برای بچه ای که بتواند او را برای شیر خوردن به محل کار شما بیاورد. شیر دهی را در طول روز میسر میکند.
● دوشیدن شیر در محل کار :
اگر روشهای فوق با شرایط شما سازگار نیست میتوانید هنگامی که کنار شیر خوار هستید او را با پستان تغذیه کنید.و وقـط از او دور هستید شیرتان را بدوشید و نگهداری کنید . کسی که از بچه مراقبت میکند شیر دوشیده را بوسیله فنجان به او بدهد.
چه مدت شیر دوشیده می تواند ذخیره شود.اگر دوشیدن و جمع آوری شیر در شرایط کاملا بهداشتی انجام شده باشد:
۴۸ ساعت در یخچال
۲ هفته در جا یخی
۳ ماه در قسمت فریزر یخچال فریزر های خانگی
۶ الی ۱۲ ماه در فریزر عمیق صنعتی
اطلاعاتی در باره شیر دوشیده
● ذوب کردن شیر منجمد به آهستگی:
ظرف شیر دوشیده شده را در داخل آب ولرم یا گرم نه آ ب جوش قرار داد و ذوب نمود و قبل از مصرف آن را به آرامی تکان داد. از ماکرو فر نباید استفاده کرد.
فرد مراقبت کننده از کودک شیر را با فنجان به شیر خوار بدهد و از بطری استفاده نکند .استفاده از شیشه شیر مشکلاتی را برای شیر دهی مادران و سلامت کودکان به همراه دارد.
شیر دوشیده شده ذوب شده را می توان در یخچال نگه داشت اما نباید دوباره آن را منجمد کرد و اگر ظرف ۲۴ ساعت مصرف نشد باید آن را دور ریخت.
● روش دوشیدن شیر با دست:
دوشیدن شیر با دست مفید ترین روش دوشیدن است . که نیاز به هیچ وسیله ای ندارد و متوانید در هر جا و هر زمانی که نیاز دارید به انجام آن بپردازید. دوشیدن با دست وقتی که پستان ها نرم هستند کار ساده ای است اما در هنگام احتقان و حساس شدن آنها کاری مشکل است .و نیاز به استفاده از روشهایط همانند بطری گرم دارد .
● آماده کردن ظرف برای دوشیدن شیر مادر :
یک فنجان ، لیوان ، یا شیشه دهان گشاد انتخاب کرده آن را با مواد شوینده تمیز نمایید . در هنگام دوشیدن باید فنجان را با آب جوش پر نموده چند دقیقه به همان حال نگه دارید و وقتی آماده دوشیدن هستید آن را خالی نمایید . دستهایتان را کاملا بشویید ،راحت نشسته و ظرف را نزدیک پستان خود بگیرید.
زمان دوشیدن شیر :
کل روش دوشیدن تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت می گیرد .
دوشیدن هر پستان ۵-۷ دقیقه
ماساژ- لمس کردن - تکان دادن
دوشیدن هر پستان ۳ آلی ۵ دقیقه
ماساژ- لمس کردن - تکان دادن
پس از برقراری جریان شیر ، این زمانها بعنوان راهنما بکار میرود و دوَیدن تا زمان کنترل جریان شیر ادامه می یابد . دوشیدن شیر نباید به پستان صدمه ای بزند در غیر این صورت تکنیک بکار رفته درست نبوده است . در ابتدا ممکن است شیری خارج نشود . اما پس از چند دقیقه شیر شروع به چکیدن می نماید و اگر رفلکس جاری شدن شیر فعال باشد شیر جاری می شود . آطن رفلکس با مصرف یک نوشیدنی گرم ، ماساژ و کمپرس گرم پستان ، تحریک ملایم نوک پستان ، فکر کردن به شیر خوار .... تحریک میشود .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید