شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نیازهای غذایی شیرخواران


نیازهای غذایی شیرخواران
تغذیه صحیح یعنی خوردن مقدار كافی مواد غذایی كه ضمن حفظ سلامتی ، رشد مطلوب كودك را بهمراه داشته باشد .
نیازهای اساسی شیرخواران بر اساس سن ، وضعیت بدنی ، جنب وجوش و ساعات خواب متغییر است . با توجه به اهمیت انرژی ، پروتئین -آهن - روی - ید و ویتامین های A-C-D كه در تغذیه كودك كلیدی هستند.
● انرژی
مواد غذایی دارای كربوئیدرات -پروتئین -چربی - ویتامین ها و املاح هستند .بعد از خوردن غذا این مواد در بدن هضم و جذب می شوند. و از انرژی موجود در آنها استفاده می شود انرژی غذاها نیازهای سلولی را برای رشد - حفظ سلامت و فعالیت بدنی و.....تامین می كند .میزان انرژی انواع غذاها متفاوت است .
برای مثال :
۱۵۵ كالری ـ ۲عدد تخم مرغ
۲۰ كالری ـ ۱ لیمو شیرین
۵۰ كالری ـ ۱ استكان شیر
توجه كنید :نیاز شیرخوران به انرژی در هنگام بیماری و بعد از بهبودی ، در دوران نقاهت بیشتر می شود. همچنین شیرخورانی كه وزنگیری آنها خوب نیست به انرژی بیشتری نیاز دارند.
● پروتئین
پروتئین ها برای ساخت سلولها و اندام های بن مورد نیاز هستند .غذاهای مختلف دارای پروتئین هستند ارزش غذایی پروتئین های حیوانی بیشتر از پروتئینهای گیاهی است .پروتئین های حیوانی در غذاهایی مانند انواع گوشت و تخم مرغ و شیر و لبنیات وجود دارد.پروتینهای گیاهی در غذاهایی مانند گندم و انواع حبوبات موجود است .
برای مثال در ۱۰۰ گرم
نان سنگگ ـ ۹ گرم
۷ قاشق غذاخوری لوبیای پخته ـ ۸گرم
گوشت پخته ـ ۲۵ گرم
گیلاس ـ ۱گرم
● آهن
آهن یكی از اجزاء تشكیل دهنده هموگلوبین هستند .هموگلوبین یكی از تركبیات مهم واصلی خون است . كه نقش مهمی در انتقال اكسیژن به بافت ها دارد .اگرچه مقدار ی ذخیره آهن در بدن وجود دارد ولی باید هر روز از طریق غذا آهن به بدن برسد.اگر آهن بمقدار كافی دریافت نشود كمخونی رخ میدهد. نوزاد هنگام تولد با ذخایر كافی آهن متولد میشود ، آهن شیر مادر نیز بخوبی جذب میشود بعد از پایان شش ماهگی ذخیره آهن بپایان میرسد و غذای كمكی وشیرمادر نیاز شیرخوار به آهن را تامین نمیكند . بنابراین كودك نیازمند قطره آهن وهمچنین مصرف غذاهای غنی از آهن است .
▪ مواد افزایش دهنده جذب آهن :
وجود گوشت در غذا حتی به مقدار كم .
سبزی های غنی از ویتامین C مانند گوجه فرنگی و غیره....
میوه های غنی از ویتامین C مانند مركبات و هندوانه و غیره....
غلات جوانه زده مانند جوانه گندم ‏و ماشو غیره....
اگر نوزاد با وزن طبیعی متولد شده است یعنی وزن او هنگام تولد بیشتر از ۲۵۰۰گرم بوده است باید همزمان با شروع غذای كمكی یعنی از پایان شش ماهگی قطره آهن داده شود.
قطره آهن را در قاشق چایخوری چكانده و عقب دهان كودك بریزید.
بعد از دادن قطره آهن كمی آب به كودك بدهیدو دندانهای اورا با دستمال تمیز پاك كنید.
● روی
روی یكی از املاح مورد نیاز بدن است كه برای حفظ رشد و نمو طبیعی شیر خوار ضروری است یكی از علائم كمبو این ویتامین بی اشتهایی كندی رشد است. كه در نهایت منجر به كوتاهی قد وتاخیر بلوغ میگردد .
متوسط روی مورد نیاز ـ سن
۵ ـ از۶ تا ۱۲ماهگی
۱۰ـ از ۱۲تا۲۴ماهگی
در ۱۰۰گرم ـ
۱میلی گرم ـ گوشت مرغ
۱/۳ ـ عدس
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید