جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هپاتیت B چیست؟


هپاتیت B چیست؟
كبد عضوی است كه در بسیاری از فعالیتهای حیاتی بدن، مانند مقابله با عفونت ها، متوقف كردن خونریزی، پاك كردن خون از سموم و داروها، و ذخیره انرژی در بدن نقش دارد.
هپاتیت یك بیماری است كه كبد را متورم كرده و فعالیتهای آن را مختل میسازد. این بیماری به علتهای مختلفی ایجاد میشود. یكی از این علتها آلودگی به ویروس هپاتیت B است.
● نشانه های هپاتیت B
آلودگی به ویروس هپاتیت B به سه حالت متفاوت ممكن است دیده شود.
۱) هپاتیت حاد:در این حالت بیمار پس از یك دوره مقدماتی با نشانه های مانند تب ، سرما خوردگی، تهوع ، استفراغ ، و درد شكم دچار زردی می شوند.
اولین عضوی كه زردی در آن مشاهده می شود. سفیدی چشم ها است . بطور معمول خود به خود بهبود می یابد . و پس از شش ماه خون از ویروس پاك می شود. و فقط ۱۰% -۵% بیماران بالغ ممكن است آلودگی مزمن شود.
۲) هپاتیت مزمن:در این حالت ، نشانه ها بسیار غیر اختصاصی است . شایعترین نشانه هپاتیت مزمن ، ضعف و خستگی طولانی است . گاهی ممكن است زردی خفیف یا خارش وجود داشته باشد . با پیشرفت بیماری ممكن است نارسایی كبد بروز كند . این افراد باید تحت نظر پزشك قرار گیرند . و در صورت نیاز ، دارو درمانی شوند.
▪ آلودگی بدون علامت: در این حالت ، فرد بدون هیچگونه نشانه بالینی و یا آزمایشگاهی بیماری كبدیس ویروس هپاتیت را در خون خود دارد .و می تواند آن را به سایرین انتقال دهد .آین افراد به درمان دارویی نیاز ندارند ، ولی خطر ابتلا به حالت مزمن هپاتیت در آنان زیاد است و باید هر ۶ ماه یكبار توسط پزشك بررسی شوند.
بیشترین موارد آلودگی به هپاتیت B بدون نشانه ، است بنابراین بهترین روش تشخیص بیماری ، آزمایش خون از نظر وجود ویروس هپاتیت B است
● راه های انتقال هپاتیت B
آلودگی به هپاتیت B بطور عمده در نتیجه تماس با خون و ترشحات جنسی آلوده ، به روشهای زیر صورت می گیرد:
▪ تولد از مادر آلوده به هپاتیت B،
▪ تماس جنسی حفاظت نشده با افراد آلوده،
▪ استفاده مشترك از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سوزن و سرنگ ، تیغ اصلاح و مسواك.
تزریق مكرر خون یا فرآورده های آلوده ( امروزه كنترل خون های اهدایی ، احتمال آلودگی از این طریق را بسیار اندك نموده است ).
▪ دیالیز با وسایل آلوده و پیوند اعضای آلوده،
▪ خالكوبی ، حجامت ، سوراخ كردن گوش ، خدمات پزشكی و دندانپزشكی در محل های نامطمئن و آلوده یا هر اقدامی كه منجر به سوراخ شدن پوست با وسایل آلوده و غیر استریل شود.
هپاتیت B از طریق دست دادن ، در آغوش گرفتن ،بوسیدن و نشستن در كنار فرد آلوده وسایر تماسهای معمول منتقل نمی شود و حضور افراد آلوده در محیط های كار و اجتماع بلامانع است .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید