سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

قندی که حل نمی شود


قندی که حل نمی شود
دیابت یك اختلال هورمونی است كه سبب بروز مشكلاتی در كلیه، پاها، چشم ها، قلب، اعصاب و سیستم جریان خون می شود و چنانچه این عوارض درمان نشوند موجب نارسایی كلیوی، قطع اندام، كوری و سكته مغزی می شود.شاید علت افزایش موارد دیابت طولانی شدن عمر، چاقی و شیوه زندگی غیرفعال امروزی باشد.
●دیابت نوع ۱
برای كنترل قند خون افراد مبتلا به این نوع دیابت، تزریق انسولین ضروری است و بدون آن مرگ بیمار حتمی می شود. در دیابت نوع ۱ یا دیابت وابسته به انسولین سلول های پانكراس كه وظیفه تولید انسولین را بر عهده دارند خراب می شوند. در این نوع دیابت انسولین بسیار كم و یا در حد صفر است و به همین علت به خصوص در بالغین و كودكان مشكلات فراوانی دیده می شود. این افراد با تزریق مرتب انسولین و یا كاهش پمپ انسولین در زیر پوست، میزان انسولین خون را تنظیم می كنند. از آنجا كه ممكن است طی فرآیند هضم غذا، انسولین از بین برود، این هورمون به شكل خوراكی تنظیم نمی شود.
▪ نشانه های دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱ معمولاً ناگهانی ظاهر شده و علایم و نشانه های آن عبارتند از میزان بالای قند خون، میزان بالای قند در ادرار، تكرر ادرار (در كودكان به شكل شب ادراری)، گرسنگی زیاد، تشنگی زیاد، كاهش وزن شدید، خستگی و ضعف، اختلالات خلقی، تهوع و استفراغ.اگرچه مداركی دال بر ارثی بودن این بیماری وجود دارد اما علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. میزان قند خون با تزریق انسولین، ورزش منظم و رژیم غذایی در حد طبیعی حفظ می شود و با آزمایشات قند و ادرار كنترل می شود.
● دیابت نوع ۲
رایج ترین شكل دیابت، دیابت نوع ۲ است كه به آن تیپ غیروابسته به انسولین نیز می گویند. بیش از یك میلیون نفر در دنیا از این بیماری رنج می برند. این نوع دیابت معمولاً در افراد چاق و یا سنین بالای ۴۵ سال دیده می شود. در این بیماری انسولین به مقدار كافی تولید نشده و یا به درستی استفاده نمی شود.همانند دیابت نوع یك فاكتورهایی نظیر چاقی می توانند محركی برای شروع بیماری باشند.
علایم:این بیماری معمولاً به آرامی پیشرفت می كند. بیشتر افراد مبتلا تشنگی زیاد و تكرر ادرار دارند. همچنین اكثراً علایمی نظیر خستگی، بی قراری و تهوع دارند. گاهاً افزایش اشتها به همراه كاهش وزن دیده می شود.نشانه های بیماری ممكن است آن قدر خفیف باشد كه توجهی به آن نشده و یا با مشكلات مربوط به افزایش سن اشتباه شود.
▪ آینده دیابت نوع ۲
دیابت نوع دو با تنظیم میزان قند خون نزدیك به مقدار طبیعی كنترل می شود كه این مهم تنها با ورزش منظم و رژیم امكان پذیر است. در افراد چاق كاهش وزن كمك مؤثری به تنظیم قند خون در محدوده طبیعی می كند.

www. BBC News.com
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید