شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شرح اجمالی خدمات مرکز تجارت الکترونیکی ایران


شرح اجمالی خدمات مرکز تجارت الکترونیکی ایران
مركز تجارت الكترونیكی ایران به منظور ارائه خدمات و توسعه تجارت الكترونیكی و همچنین با هدف پاسخگویی به نیاز و گسترش تعاملات تجاریonline، طراحی و راه اندازی شده است. بدین منظور با فراهم آوردن امكانات، ابزارها و تخصص های مرتبط سعی در برقراری ارتباطات هر چه بهتر بین عرضه كنندگان و تقاضاكنندگان كالا یا خدمات دارد اگر چه در حال حاضر تمركز اصلی در سایت iraneb بیشتر بر روی روابط عمومی تجاری در سطح ( business to business ) b۲b است اما با فراهم آمدن زیر ساخت های مناسب همچون امكان استفاده از كارتهای اعتباری و پرداختهای online ، در بخشهایی مبتنی بر روابط b۲c نیز به ارائه خدمات و سرویس خواهد پرداخت برای دسترسی به اطلاعات و ابزارهای مرتبط با تجارت الكترونیكی در این وب سایت، كاربران می توانند با توجه به در نظر گرفتن نیازها و خدمات موجود، یكی از سطوح عضویت چهار گانه برنزی، با توجه به در نظر گرفتن نیازها و خدمات موجود، یكی از سطوح عضویت سایت را پرداخت كنند. امكان دسترسی به اخبار؛ گزارشها، تحلیل های اقتصادی و بازار كه در آنها به تحلیل عوامل موثر در وضعیت جاری اقتصادی و تجاری پرداخته می شود، یكی از بخشهای مهمی است كه به منظور اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است.
دسترسی همیشگی و online به نرخ روزانه انواع ارز، طلا، نقره و انواع سكه از جمله اطلاعاتی است كه در اختیار اعضاء قرار می گیرد با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده نرخ تعدادی از اقلام استراتژیك در این بخش عرضه خواهد شد. یكی از مهمترین نیازهای تجارت الكترونیكی دسترسی به ابزارهایی برای عرضه یا تقاضای كالا و خدمات است بدین منظور بخشی با عنوان عرضه و تقاضا در وب سایت iraneb طراحی شده است كه تولید كنندگان یا متقاضیان كالاها و خدمات می توانند علاوه بر ارایه اطلاعات محصول و خدمات، پیشنهاد خود را نسبت به درخواست های عرضه یا تقاضا شده دیگران ارایه كنند. در كنار كالاهای تولیدی كه شركتها و موسسات مختلف در اختیار داشته یا به آنها نیاز دارند برخی از فعالیتها به صورت پروژه قابل تعریف بوده به نحوی كه شركت ها، توانایی و تجربه خود در انجام پروژه های مختلف را اعلام می كنند در عین حال می توانند درخواست اجرای پروژه های خود را عرضه كنند. كاریابی الكترونیكی در دو سطح كارجو و كارفرما به عنوان یكی دیگر از ابزارهای موجود در این وب سایت است.
متقاضیان كار با عنوان كارجو و نیز كارفرمایان می توانند با ارائه ویژگیهای مورد نظر خود نسبت به كار یا استخدام متقاضیان در این بخش درخواست خود را ارئه دهند. دسترسی به مناقصه و مزایده ها و امكان ارسال پیشنهاد به صورت online و با در نظر گرفتن شرایط لازم از جمله بخشهای دیگر این سایت است هر یك از اعضاء می تواند ضمن ارایه مزایده و مناقصه، پیشنهادات دیگران را دریافت كرده یا پیشنهاد خود را نسبت به اطلاعات دیگر اعضاء ارایه كنند. خدمات مشاوره ای آژانس سرمایه گذاری آیكا به عنوان خدمات ویژه این سایت در نظر گرفته شده است اطلاعات جامع از سرمایه گذاری، ارائه خدمات طرح های توجیهی و برنامه كسب و كار ( business plan)، امكان سنجی( feasibility)، بازار سنجی و تحقیقات بازار ( market analysis)، انجام مطالعات اقتصادی و تعیین ضریب ریسك صنایع مختلف( risk assessment) ، مشاركت در طرح های سرمایه گذاری (join venture)، برنامه ریزی استراتژیك بنگاههای اقتصادی (strategic plan) ،دریافت طرح های پیشنهادی كاربران، مشاوره و پاسخ به سوالات كاربران، دریافت درخواستها و تقاضای سرمایه گذاری، دسترسی به بانك اطلاعات سرمایه گذاران، بانك اطلاعات فرصتهای سرمایه گذاری و ... از جمله خدمات متنوع و گسترده در این بخش می باشد.
یكی از مباحث و موضوعات سایتهای تجارت الكترونیكی ارائه آمار و اطلاعات قابل بهره برداری است كه موسسات و شركتها با استفاده از آنها می توانند زمینه رشد و بهره وری بیشتر از منابع خود را داشته باشند. در اختیار داشتن آمارهای كلانی از این دست برای موسسات و شركتها ضروری است اما تجمیع آنها در محل كار و در پرونده های مختلف امری دشوار است، از این رو سایت مركز تجارت الكترونیكی اقدام به ارایه اطلاعات به صورت دسته بندی شده و با روند چندین ساله به همراه تحلیل و برآوردهای آماری نموده است كه در اختیار مراجعین قرار می گیرد اقتصاد كلان، صنعت و معدن، كشاورزی، بازرگانی، دولت، بازارهای مالی، حمل و نقل و ارتباطات، اجتماعی و فرهنگی، سرزمین و آب و هوا، آمارها بین المللی و كارگاه های اقتصادی از یازده زیر مجموعه عمده اطلاعات بخش بانك اطلاعاتی سایت مركز تجارت الكترونیكی ایران می باشند. قسمتهای مختلف بخش عرضه و تقاضا به همراه گزیده ای از بخشهای دیگر سایت، به زبان انگلیسی قابل استفاده می باشد تیم پشتیبانی بخش انگلیسی در خارج از كشور مستقر بوده و فعالیت خود را در زمینه بازاریابی و توسعه رابطه های تجاری انجام می دهند.
امكان استفاده از پست الكترونیكی برای اعضاء شركت در كارگاههای آموزشی، ایجاد صفحات شخصی برای شركتها و موسسات عضو، امكان تبلیغ در صفحات مختلف سایت، شركت در سمینارهای آموزشی و پژوهشی، شركت در نمایشگاهها و نیز امكان دریافت خبرنامه از جمله بخشهای دیگری است كه در آن به ارائه خدمات گسترده به اعضاء پرداخته می شود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید