سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به فناوری ADSL


نگاهی به فناوری ADSL
برای اتصال به اینترنت با استفاده از خطوط‌تلفن استاندارد (زوج سیم مسی ) در كنار سیستم معروف و آشنای Dial up، روش‌های دیگری هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهای كابلی‌، شبكه محلی و یا فناوری (DSL(Digital Subscriber Line و بی‌سیم (Wireless). فناوری‌ ADSL یكی از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین راهكارهای دسترسی به اینترنت پر‌سرعت و مقابله با مشكلات سیستم‌های اتصال معمولی ‌‌Dial up است‌!
● فناوری ADSL
Asymmetric-DSL یا‌ADSL،‌ ‌یكی از فناوری های رده‌ xDSL است.DSL یاخطوط اشتراك دیجیتالی‌با استفاده از كابلهای تلفن معمولی،‌امكان بهره‌گیری از سرعت بالا را برای اتصال به اینترنت فراهم می‌كند‌DSL .امكانات و روش‌های گوناگونی برای مصارف خانگی فراهم می‌كند كه مناسب‌ترین آنها روش خطوط دیجیتال نامتقارن یا‌‌ADSLاست. در این روش با بهره‌گیری از نوعی خاص مدولاسیون، پهنای باند قابل‌استفاده برروی كابل تلفن به باندهای فركانسی متفاوتی تقسیم و هر سیگنال فركانسی (صوت ، ارسال و دریافت داده‌های دیجیتالی) در یك باند صورت می‌پذیرد.
بدین‌صورت در هنگام اتصال به اینترنت دیگر خط تلفن برای مكالمات صوتی اشغال نخواهد بود و امكان تبادل صوت و تصویرنیز وجود خواهد داشت .
در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دریافت اطلاعات مساوی نخواهد بود، در بالاترین سطح تئوری، امكان دریافت اطلاعات (DownStream) با سرعتی در‌حدود ‌‌۸mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتی معادل ‌۶۴۰‌mbps فراهم می‌شود. دقیقا بدین‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن یاد می‌شود. بصورت عملی یك كاربرخطوط ‌ADSL می‌تواند با سرعتی در‌حدود ‌‌۲mbps دریافت و‌‌۲۵۶mbps ارسال اطلاعات برروی اینترنت داشته باشد. در استفاده از اینترنت با فناوری‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گیری و انتظار برای اتصال یا قطع ارتباط خبری نخواهد بود‌و شما بصورت دائمی با مركز‌‌ISP و در نهایت شبكه اینترنت متصل خواهید بود. با روشن كردن كامپیوتر خود اتصال شما به اینترنت برقرار می‌شود.
▪ مزایای ‌‌ADSL
اولین دستاورد‌ ADSL بهره‌گیری از خطوط تلفن معمولی و شبكه ارتباطی آماده خواهد بود و در نتیجه نیازی به سیم‌كشی و تجهیزات جدید مخابراتی نیست.
عدم اشغال خط‌تلفن در هنگام اتصال به اینترنت، امكان استفاده از اینترنت پر‌سرعت به نسبت روشهایی مانند‌ Dial up برروی سیستم های خانگی و شركتهای كوچك كه از امكانات پیشرفته‌ای برخوردار نیستند، اتصال دائمی به شبكه اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیری و اشغال بودن خط ، هزینه كم در نصب و راه‌اندازی و خرید تجهیزات، كاهش هزینه و عدم نیاز به تجهیزات اضافی برای كاربران خانگی در استفاده از اینترنت و راه اندازی آسان و سریع از دیگر مزایای مهم ADSL‌ است.
▪ معایب خطوط‌ ‌ADSL
در فناوری‌های ‌‌DSL كیفیت‌و‌سرعت انتقال اطلاعات وابستگی زیادی به مسافت میان كاربر مشترك با مركز تلفن ارائه خدماتDSL دارد. هرچقدر مشترك از مركز تلفن مسافت دورتری داشته باشد به همان نسبت از سرعت و كیفیت پایین‌تری برخوردار خواهد بود. در مسافت‌های بالاتر از ۵ ‌‌كیلومتر عملا ارائه سرویس اینترنت پر سرعت امكانپذیر نیست.
عدم تقارن سرعت ارسال و دریافت اطلاعات درADSL نیز برای شركت‌هاو سازمان‌های بزرگ مشكل ساز خواهد شد. ضعیف و فرسوده بودن زیربنای ارتباطی مخابراتی و عمدتا عمر بالای خطوط تلفن كه تاثیر مستقیمی بركیفیت و سرعت خدمات‌ADSL خواهند داشت.
▪ تجهیزات ADSL
فارغ از تجهیزات مخابراتی تكنولوژی‌های ‌‌DSL بطور ساده در یك نگاه می‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده می‌كند: یك دستگاه معروف به مودمهای‌ DSL در محل مشتركین و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شركت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهای ‌‌DSL كه با نام ATU-R نیز از آنها یاد‌می‌شود، مسئولیت برقراری اتصال میان كامپیوتر مشترك را با خط‌ DSL برعهده دارند. این نوع از مودمها معمولا با‌ USB و یا پورت اترنت ‌‌۱۰base-T به كامپیوتر كاربر متصل می‌شوند DSLAM . با جدا سازی باندهای فركانسی ۴‌كیلوهرتزی از دیگر پهنای باند برای هر خط اتصالی ADSL امكان ارتباطات كاربران و اتصال به تجهیزات مجتمع پر‌سرعت را برای اینترنت در مراكز ارائه خدمات‌ADSL فراهم می‌كند. فركانس باند ‌‌‌۴kbps نیز به سمت سوئیچ‌های مخابراتی هدایت می‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سیم متصل می‌شود كه درنهایت بسوی یك اتصال اینترنت با پهنای باند خیلی‌زیاد هدایت می‌شوند و تا وقتی این پهنای‌باند‌اشباع نشده است، مشترك می‌تواند به ‌صورت یكنواخت و با سرعت‌بالا از اینترنت استفاده كند. در سمت مشترك، گاهی نیاز است كه از یك‌دستگاه فیلتر جداكننده بنام ‌‌Splitterنیزاستفاده شود تا میان باند‌فركانسی صدا برای مكالمات تلفن با اطلاعات ‌ت ADSL داخل بوجود نیاید.
● نگاهی به اینترنت پر‌سرعت در ایران
از تابستان‌‌۸۳ ‌‌چندین شركت‌ PAP شروع به ارائه خدمات‌ ADSL در تهران و چند شهربزرگ دیگر نموده‌اند. برای استفاده از اینترنت پرسرعت یا همان خدمات‌‌ADSL ابتدا باید دید كدام شركت یا ISP خدمات‌‌ADSL را در منطقه مخابراتی‌شما ارائه می‌دهد. همانطور كه بیان شد زمانی می‌توان از خدمات‌ ADSL استفاده كرد كه فاصله مركز مخابراتی با مشترك بیش از ‌‌۵ ‌‌كیلومتر نباشد . بسیاری از شركت‌های‌خدمات‌‌ADSL با گرفتن مبلغی بصورت ودیعه مودم ‌DSL و دیگر تجهیزات موردنیاز را بصورت امانی دراختیار مشترك قرارخواهند داد و نیازی به خرید مودم نخواهید داشت. دیگر هزینه‌ای كه باید پرداخت شود هزینه حق اشتراك و هزینه مخابراتی است كه براساس جدول انواع سرویس‌های ارائه شده (با معیار سرعت ارسال و دریافت اطلاعات) توسط شركت خدمات‌ ADSL متفاوت خواهد بود.
هزینه‌اینترنت پر‌سرعت براساس مقدار حجم مبادلات اطلاعاتی (download) توسط مشترك در ماه است . هر شركت خدمات‌ ADSL سقفی را برای حجم‌انتقالی دیتا درنظرخواهد گرفت (در محدوده چند گیگابایت) و در صورت استفاده بیشتر براساس هر گیگابایت، هزینه اضافه‌ای باید پرداخت شود.

منبع: aftab news
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات


همچنین مشاهده کنید