پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ژلاتین دردناک


ژلاتین دردناک
در حال حاضر معلوم شده است كه رژیم غذایی می تواند از دو طریق متفاوت و متضاد بر آرتروز روماتیسمی اثرگذار باشد؛ یكی اینكه تركیبات شیمیایی پیچیده درون مواد غذایی نظیر چربی می توانند فعالیت عوامل شبه هورمون داخل بدن را تنظیم نمایند.
این عوامل كه ایكوزانوئیدها نامیده می شوند، مأمور كنترل التهاب، درد، ورم و سایر علائم آرتروز روماتیسمی هستند. دوم اینكه آرتروزهای روماتیسمی در برخی از اشخاص ممكن است ناشی از نوعی عكس العمل آلرژی(حساسیت) همه جانبه به نوعی مواد غذایی خاص باشند. بنابراین از یك راه ممكن است علائم آرتروز با خوردن بعضی از غذاها رفع شود و در این روش در حقیقت انواعی از مواد غذایی برای رفع التهاب و درد و ورم و خستگی و خشكی مفاصل جنبه داروی شفابخش خواهند داشت و در یك حالت دیگر پرهیز از خوردن بعضی از غذاهای خاص ممكن است راهی برای درمان دائمی و رفع اختلالات آرتروز روماتیسمی برای همیشه باشد.
در زیر به برخی از مواد غذایی كه از محرك های آرتروزهای روماتیسمی به شمار می آیند، اشاره می كنیم:
الف- ذرت: در حالی كه هنوز دانشمندان تحت تأثیر هیجان نشریه ای كه در آن پنیر به عنوان متهم ایجاد آرتروز روماتیسمی معرفی شده بود، به سر می بردند، یك پزشك دیگر گزارشی منتشر كرد كه در آن از ذرت به عنوان متهمی دیگر در همان ردیف یاد شده بود.
در همین اواخر نیز فردی كه ۲۵ سال مبتلا به آرتروز روماتیسمی بود و برای تسكین درد مرتباً از آزایتوپرین و محلول آسپرین استفاده می كرده است، بلافاصله پس از حذف ذرت از رژیم غذایی او به میزان اعجاب آوری بهبود پیدا كرد.
ب- دانه های غلات: محققان ایتالیایی دانشگاه ورونا طی گزارشی اعلام داشتند كه چه طور یكی از بیماران مبتلا به آرتروز روماتیسمی پس از آنكه خوردن غلات را متوقف كرد، كاملاً بهبود یافت. بنابر این غلات نیز یكی دیگر از محرك های آرتروز روماتیسمی است. یك كارشناس انگلیسی اعلام كرده است كه غلات به خصوص گندم و ذرت از محرك های درجه اول بیماری آرتروز روماتیسمی است. بدیهی است منظور بیمارانی است كه آرتروز آنها، ناشی از حساسیت به مواد غذایی است. به نظر دانشمندان عامل مهم و مؤثر محرك آرتروز روماتیسمی در گندم، گلوتن می باشد.
ج- گوشت قرمز: طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات دانشمندان نروژی مشخص گردید كه علائم ناراحتی های روماتیسمی در ۹ نفر از ۱۰ نفر بیمار مبتلا به آرتروز روماتیسمی، پس از اجرای رژیم بدون گوشت تا حدود زیادی كاهش یافت.
محققان می گویند كه رژیم بدون گوشت نه فقط به خاطر حذف عكس العمل های آلرژی گوشت، بهبودی بخش است، بلكه همچنین به این دلیل مفید است كه چربی حیوانی موجود در گوشت كه التهاب مفاصل را افزایش می دهد، در این رژیم وجود ندارد.
د- شیر: دانشمندان تغذیه توصیه می كنند كه اگر مبتلا به آرتروز روماتیسمی هستید به عنوان آزمایش برای یك هفته از خوردن شیر و فرآورده های آن خودداری كرده و نتیجه آن را بررسی كنید. این آزمایشی است ساده و سریع كه ممكن است نتیجه هیجان انگیزی در بهبود آرتروز شما داشته باشد.آیا ممكن است كه بیماری آرتروز با لاكتوز شیر مرتبط باشد؟ یعنی خوردن شیر برای اشخاصی كه برای هضم لاكتوز یا قندشیر مشكل دارند، علائم آرتروز روماتیسمی ایجاد می كند؟ ظاهراً جواب مثبت است و آزمایش ها آن را تأیید می كند. پس اگر شما فردی مبتلا به آرتروز هستید كه در مورد هضم شیر مشكل دارید با احتمال زیاد، آرتروز شما ناشی از خوردن شیر است و با پرهیز از خوردن شیر ممكن است بهبود یابد.
و- گوجه فرنگی: معروف است كه گوجه فرنگی و بادمجان و سیب زمینی سفید و سایر گیاهان خانواده گوجه فرنگی آرتروز روماتیسمی را تشدید می كنند و در اغلب محافل مردمی به گوش می رسد كه اگر می خواهید درد و ورم آرتروز كاهش یابد، از خوردن گوجه فرنگی اجتناب كنید. دكتر چیلدرز پس از انجام تحقیقی، نظر خود را در قالب اینكه در گیاهان خانواده گوجه فرنگی ماده سمی وجود دارد(سولانین) كه به سلول های افرادی كه مستعد ابتلا به آرتروز هستند حمله كرده و آنها را مبتلا به آرتروز می نماید، اعلام كرد. ولی در عین حال عده ای دیگر از كارشناسان معتقد به ضرر گوجه فرنگی رسیده قرمز برای آرتروز نیستند و می گویند در این مورد شاید مردم اغراق می كنند. زیرا تا به حال یك مطالعه علمی دقیق كنترل شده ای این اتهام را برای گوجه فرنگی تأیید نكرده است.
توصیه دانشمندان این است كه هر كسی در مورد خودش آن را آزمایش كند و اگر عملاً دیده شد كه خوردن گوجه فرنگی به شدت درد و ورم و ناراحتی های آرتروز می افزاید، از خوردن آن اجتناب كند.
در زیر لیستی را مشاهده می كنید كه ۲۰ نوع از مواد غذایی كه ممكن است علائم آرتروز روماتیسمی را تحریك و تشدید كنند، بیان می كند:
۱ - دانه ذرت ۵۶درصد
۲ - دانه گندم ۵۴درصد
۳ - انواع پرتقال و نارنگی ۳۹درصد
۴ - شیر ۳۷درصد
۵ - دانه جو دو سر ۳۷درصد
۶ - دانه چاودار ۳۴درصد
۷ - تخم مرغ ۳۲درصد
۸ - گوشت گاو ۳۲درصد
۹ - قهوه ۳۲درصد
۱۰ - ماست ۲۷درصد
۱۱ - پنیر ۲۴درصد
۱۲ - گریب فروت ۲۴درصد
۱۳ - گوجه فرنگی ۲۲درصد
۱۴ - بادام زمینی ۲۰درصد
۱۵ - شكر سفید ۲۰درصد
۱۶ - كره ۱۷درصد
۱۷ - گوشت گوسفند ۱۷درصد
۱۸ - لیموترش ۱۷درصد
۱۹ - سویا ۱۷درصد
حقیقت این است كه هیچ كس دقیقاً نمی داند، حساسیت غذایی تا چه حد در بیماری آرتروز دخالت دارد و كارشناسان هر یك برای خود تخمین هایی دارند. بالاخره در یك تحقیق (كه به روش كور مضاعف انجام شده بود) مشخص شد كه ۹۰-۸۵ درصد بیماران مبتلا به آرتروز، علائم ناراحتی آنها از نوعی مواد غذایی بدتر شده است. از این رو در زیر به ذكر انواعی از غذاها می پردازیم كه مصرف آنها در بهبود یافتن دردهای روماتیسمی موثر بوده و از بیماری آرتروز جلوگیری می كنند:
الف- ماهی: كارشناسان علم تغذیه می گویند كه خوردن ماهی برای پیشگیری از بیماری آرتروز مفید است و اگر طبق برنامه ای از ماهی سالمون و سایر ماهی های چرب آب های سرد اقیانوس كه از نظر اسید چرب امگا-۳ غنی هستند استفاده شود، در كاهش علائم ناراحتی آرتروز اثر نیكو خواهد داشت. به علاوه روغن ماهی نیز مؤثر است. در حالی كه روغن ماهی برای كاهش التهاب آرتروز مفید و مؤثر است، ولی اثر سایر روغن ها قابل تأمل است. توصیه دانشمندان این است كه التهاب و حرارت آرتروز را با اسراف در خوردن روغن های گیاهی التهاب زا نظیر روغن ذرت و روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ و روغن كنجد و چربی های حیوانی تشدید نكنید.
ب- زنجبیل: كارشناسان توصیه می كنند كه از زنجبیل برای رفع ناراحتی های آرتروز روماتیسمی استفاده كنید. دكتر كریشنا سریو استاوا، از دانشگاه اودنس دانمارك كه محقق بین المللی معروفی در مورد ادویه های تند است می گوید، ادویه های تند نیز ضد التهاب هستند. از زنجبیل طی صدها سال در مكتب طب ایورودیك هند، برای درمان آرتروز روماتیسمی استفاده می شده است. مقدار زنجبیل توصیه شده هر بار در حدود ۵ گرم ریشه زنجبیل تازه و یا نیم گرم پودر زنجبیل خشك است كه ۳ بار در روز بخورید، پودر زنجبیل را می توان با آب و یا با نوشابه ای مخلوط كرد و یا با كمی غذا خورد كه سوزش آن دهان را ناراحت نكند.كارشناسان می گویند مصرف چنین مقدار كم زنجبیل ظاهراً هیچ عوارض جانبی نشان نداده است.
ج- سیر: پزشكان هندی ضمن آزمایش اثر سیر در بیماری های قلبی مشاهده كردند، بیمارانی كه برای كنترل بیماری قلبی سیر می خوردند، احساس كردند ناراحتی درد و ورم مفاصل آنها به خصوص عده ای كه مبتلا به استئوآرترایتیس بودند نیز كاهش یافته است.
د- مارچوبه: خواص مدر بودن مارچوبه در مورد خیزهایی با منشاء قلبی، سنگ های مجاری ادراری، نقرس و روماتیسم، این گیاه را بسیار ارزشمند ساخته است. مارچوبه از سبزیجاتی است كه باید در كمترین مقدار ممكن آب جوشانده شود تا مواد ذی قیمت و املاح آن به هدر نرود. ممكن است آن را به صورت خام رنده كرده و به غذا اضافه كنند، در صورتی كه دستگاه آبمیوه گیری موجود باشد، می توان آب آن را گرفته و به مدت یك هفته هر روز یك چهارم لیوان میل كنند.
و-كرفس: این گیاه به سبب دارا بودن املاح و مواد معدنی (سدیم، پتاسیم و مواد آهكی) كمبود املاح بدن را جبران می كند و به مناسبت سرشار بودن از مواد ازته، به خصوص موجب تصفیه خون می گردد. در حقیقت با به كار بستن این توصیه های غذایی در صورتی كه آرتروزهای روماتیسمی شما از انواع آلرژیك باشند، تخفیف چشمگیری خواهند یافت. امید است كه راهكارهای ارائه شده گامی در جهت درمان دردهای روماتیسمی باشد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید