شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

قلب زنان آسیب پذیرتر از مردان


قلب زنان آسیب پذیرتر از مردان
پزشكان می گویند كه زنان بیش از مردان به نوعی بیماری وریدی پنهان مبتلا می شوند. در این بیماری اگرچه به ماهیچه های قلبی آنان اكسیژن نمی رسد ولی شریانهای سرخرگ آنان در عكسبرداری به وضوح دیده می شود و گرفتگی نشان داده نمی شود.
این شرایط كه ممكن است بر ۳میلیون زن آمریكایی تاثیر گذارد، ریسك ابتلا به بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.علامت اصلی این بیماری درد در قسمت سینه است. در بسیاری از زنان این درد وجود دارد و در آنژیوگرام چیزی نشان داده نمی شود. در این تست نوعی رنگ به داخل شریانهای سرخرگ تزریق می شود و مورد عكسبرداری قرار می گیرد تا اگر گرفتگی وجود دارد تشخیص داده شود، ولی چیزی دیده نمی شود و پزشكان نیز معالجه ای را لازم نمی بینند، ولی مبتلایان به این بیماری ممكن است پس از مدتی دچار حمله قلبی و یا نارسایی قلبی شوند. ضعف عضلات قلبی می تواند موجب ناتوانی انسان شده و به مرگ فرد منجر شود.
دكتر سوپكر از مركز خون، شش و قلب می گوید: «وقتی هیچ انسدادی در رگها دیده نمی شود، هر كس ممكن است از ادامه معالجات دلسرد شود، در حالی كه این بیماری نیز مانند دیگر امراض نیاز به مراقبت و درمان دارد.» بهترین راه برای هر زن در پیداكردن بیماری شاهرگی، تحمل تست های متفاوت است كه یكی از آنها نوعی تست استرس است كه جریان خون به داخل قلب را اندازه گیری می كند، ولی همه افراد به انجام تست ها نیاز ندارند. زنانی كه نشانه بیماری را در خود مشاهده می كنند و كسانی كه سابقه بیماریهای قلبی در خانواده دارند، در اولویت قرار دارند. یافته ها در مقالات مجلات پزشكی _ به ویژه مجله كالج قلب و جریان خون در آمریكا تفاوت بیماریهای قلبی میان مردان و زنان را مورد مطالعه قرار می دهد.
نتایج گذشته، دیگر اعتبار خود را از دست داده اند، زیرا پزشكان به این نتیجه رسیده اند كه تحقیقات در گذشته بیشتر روی مردان انجام می شد و این در مورد زنان صدق نمی كند. تعدادی از تفاوتها بین زنان و مردان به قرار زیر است:زنان مبتلا به بیماری قلبی ناخوش تر از مردان هستند، جراحی قلبی كمتر برایشان مفید است و در این ناتوانی قلبی علائم حادتری در آنان مشاهده می شود.بسیاری از تفاوتها به این دلیل است كه زنان در هنگام ابتلا به بیماری قلبی، سالخورده تر و ضعیف تر از مردانند ولی این موضوع در مورد همه تفاوتها صدق نمی كند.
●علائم حمله قلبی نیز میان مردان و زنان متفاوت است:
مردان دارای درد در قسمت سینه می شوند، در حالی كه زنان احساس سرگیجه، ضعف و نفس تنگی می كنند و بدنشان بیشتر عرق می كند.
بیماری قلبی، سكته و گرفتگی رگهای قلب بیشترین علل مرگ در كشورهای پیشرفته است، این بیماری در سال ۲۰۰۳ در آمریكا جان ۹۱۰۶۰۰ نفر را گرفت كه ۴۸۴۰۰۰ نفر كه بیش از نیمی از آنان را تشكیل می دهد میان زنان بوده است.
اگر چه ریسك زنان پس از یائسگی و سالخوردگی افزایش می یابد ولی بیماری قلبی اولین عامل مرگ زنان بالای ۲۵ سال است.
تعداد مبتلایان به بیماری شریانی قلبی در چند دهه اخیر كاهش یافته ولی بیشتر این كاهش در مردان بوده است.
دلیل اصلی بیماری پنهان قلبی قرارگرفتن ذخیره های چربی در داخل دیواره شریانهای سرخرگی و یا رگهای بسیار باریك قلب است، این ذخیره های چربی در عكسبرداری به عنوان گرفتگی و انسداد نشان داده نمی شود، ولی بر جریان خون تاثیر گذاشته و می توانند به ماهیچه های قلب آسیب برسانند كه موجب حمله قلبی ایزكمیك (جریان ناكافی خون) شود.
ولی اغلب به این شرایط اهمیت داده نمی شود و به زنان گفته می شود كه نباید نگران چیزی باشند.دكتر سوپكو می گوید: آنان باید به شدت با عوامل دیگر كه به بیماری شریانی منجر شود مانند كلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت، برخورد كنند و در صورت لزوم باید سیگار را ترك كرده، كاهش وزن دهند و به ورزش بپردازند.
تحقیقات نشان می دهد كه در مقایسه با غیرسیگاریها، زنانی كه سیگار می كشند دارای ریسكی برابر با كسی هستند كه سیگار نمی كشند ولی وزنش ۹۰ پوند بیشتر از اوست.دكتر سوپكو می گوید: پیامم به زنان بیمار این است كه به علائم بیماری بیشتر دقت كنند و فكر نكنند كه چون زن هستند از ابتلا به بیماری قلبی مصون می مانند.
تحقیقی كه در سال ۱۹۹۶ در آمریكا در این باره انجام شد ۹۳۶ زن با علائم این بیماری را مورد مطالعه قرار داد و میانگین سنی زنان را ۵۸ سال اعلام كرد ولی بسیاری از آنها در سنین پیش از یائسگی قرار داشتند.
دكتر جی پیپین رئیس داروشناسی قلب در دانشگاه فلوریدا می گوید: با توجه به علائم بیماری در همه آنها، فقط یك سومشان گرفتگی مشهود در رگهایشان داشتند در حالی كه در چنین گروهی از مردان بیش از سه چهارم گرفتگی مشهود وجود داشت. دكتر پیپین می گوید: در دو سوم زنان باقیمانده كه گرفتگی مشهود وجود ندارد، بیش از نیمی از آنان دارای نابهنجاری رگها هستند، بدین معنا كه در زمان مورد نیاز گشاد نمی شوند.
این ناهنجاری هم در سرخرگها و هم در رگهای كوچكتر كه قلب را تغذیه می كنند - و شبكه ای از رگها به نام «میكرو واسكولاتور» را تشكیل می دهند- دیده می شود.آزمایشات نشان داد كه دیواره داخلی سرخرگ كه از صفحات كوچك پوشیده شده بود،برای تطبیق خود از بیرون رشد كرده بود، بنابر این ورودی آن نرمال به نظر می رسید، ولی بالاخره این شرایط آنقدر ادامه می یابد تا سرخرگ را تنگ كرده و مسدود سازد. پس از ۴سال میزان مرگ ناشی از حمله قلبی بدون گرفتگی ۱۰درصد بود.
دكتر پیپین می گوید: «این درصد برای افرادی كه آنژیوگرام شریانی نرمال دارند، بسیار بالاست.» تحقیقات بیان می كند كه هنوز دلایل ابتلای بیشتر زنان به بیماری شریانی پنهان مشخص نشده ولی محققان می گویند ممكن است ناهماهنگی هورمونی و دارابودن تحمل بالاتر از التهابات كه در بیماری شریانی نقش بزرگی را ایفا می كند،ارتباط داشته باشند.
منبع:Newyork Times,۲۳ jan ۲۰۰۶
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید