جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به فناوری اطلاعات در آلمان


نگاهی به فناوری اطلاعات در آلمان
مجلس آلمان (بوندستاگ) رای عدم اعتماد نسبت به دولت این كشور (ائتلاف قرمز و سبزها) را صادر كرد. شرودر، صدراعظم آلمان با استفاده از تجربه دهه ۱۹۸۰حزب رقیب خود، سعی دارد تا با برگزاری انتخابات زود هنگام نسبت به تداوم حضور حزب متبوعش در عرصه قدرت اطمینان یابد. این رخداد در آلمان بهانه‌ای شد تا وضعیت صنعت فناوری اطلاعات این كشور را بررسی نمایئم.
● آلمان
كشور آلمان با بیش از هشتاد و دو میلیون نفر جمعیت، ۱۶ ایالت و مساحتی حدود ۳۵۷۰۲۳ كیلومترمربع یكی از بزرگترین كشورهای اروپا است. كشور آلمان در نیمكره شمالی و در اروپای مركزی واقع است و با كشورهای دانمارك، هلند، بلژیك،لوكزامبرگ، فرانسه، سویس، اتریش و چك و لهستان همسایه است. زبان رسمی كشور زبان آلمانی و مذهب آن دین مسیح (در بین ۸/۹۲% مردم ) می‌باشد.
● اقتصاد آلمان
اقتصاد آلمان سومین مقام را در دنیا دارد و سپرده های آن یك چهارم تولید ناخالص داخلی اروپاست. آلمان بزرگترین شریك تجاری ایران و آمریكا و پنجمین شریك تجاری اروپا است. تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب ۲۶۶۹۰، ۲۷۰۶۰ میلیارد دلار بوده، كه این آمار، رشد قابل توجهی را نسبت به سال‌های ماقبل خود نشان می‌دهد. اقتصاد بازار اجتماعی آلمان، به طور وسیعی متكی به معیارهای بازار آزاد است. اما شرایط نیروی كار، دستمزد و تصمیم های اقتصادی تا حدود زیادی با مشاركت نظر دولت، تجار و همچنین نیروی كار تعیین می‌شود. با این حال در سال‌های اخیر بیكاری نرخ بالایی به میزان بیش از ۱۱ درصد داشته است. از طرفی هزینه‌های بالای نیروی كار و نیاز به سرمایه گذاری خارجی، دولت را مجبور به اتخاذ برنامه‌های جدید برای تبدیل آلمان به محیط تجاری رقابتی در سطح جهانی كرده است. عوامل دیگری نیز وجود داشته كه دولت آلمان را وادار به افزایش عواید عمومی خود و كاهش هزینه‌های ورود به بازارهای جهانی جدید تجاری از جمله فن‌آوری اطلاعات نموده است.
‌● وجود بنگاه‌های متعدد اقتصادی و بازار فناوری اطلاعات
در کشور آلمان نزدیک به ۵۰۰ هزار بنگاه اقتصادی وجود دارد. بیش از ۹۰% از این تعداد را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشكیل می‌دهند. بخش قابل توجهی از بنگاه‌های آلمان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر پرسنل دارند. این کشور مهم‌ترین بازار فن‌آوری اطلاعات در اتحادیه اروپا و پس از آمریكا و ژاپن دومین بازار بزرگ فن‌آوری اطلاعات جهان به شمار می‌آید. ارزش بازار اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۲۸۶ میلیارد یورو است که(۳/۲۲%) نزدیک به یک چهارم این مقدار به آلمان اختصاص دارد.
بازار فن‌آوری اطلاعات آلمان را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد:
a)خدمات مرتبط با فن‌آوری اطلاعات با ۲۷ میلیارد دلار بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده ‌است.
b)سخت افزار با ۲۳/۷ میلیارد دلار در مكان دوم است.
c)نرم افزار با ۱۳/۵ میلیارد دلار ۲۱% بازار فن‌آوری اطلاعات آلمان را به خود اختصاص داده و در جای‌گاه سوم از لحاظ حجم بازار قرار دارد.
● نیروی انسانی متخصص IT در آلمان
در حال حاضر کشور آلمان با کمبود بیش از ۴۰۰ هزار نیروی متخصص در زمینه IT مواجه است. با توجه به این‌ مشکل، اکثر شرکت‌های آلمانی ترجیح می‌دهند تا به جای تولید نرم‌افزار از بسته‌های نرم‌افزاری آماده استفاده نموده و یا آنها را در خارج از کشور آلمان تولید كنند. هم‌چنین فضای واردات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات در این كشور بسیار مناسب بوده و هیچ‌گونه محدودیت تجاری در این زمینه وجود ندارد. لذا یكی از بازارهائی كه شركت‌های ایرانی می‌توانند در آن نسبت به اخذ پروژه‌های كاری فعالیت كنند، بازار فناوری اطلاعات كشور آلمان می‌باشد.
● بازار نرم‌افزار آلمان
با وجود رشد اقتصادی پایین کشور آلمان، بازار فن‌آوری اطلاعات روند رو به رشد خود را ادامه داده است. در این میان بخش نرم‌افزار با رشدی معادل ۱۶% در سال بیشترین رشد را داشته، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۰۶ ارزش بازار نرم‌افزار بالغ بر بیش از ۲۷ میلیارد دلار گردد. این امر سبب گردیده تا بازار نرم‌افزار آلمان بازار جذابی برای حضور شرکت‌های خارجی باشد. رقابت در بازار نرم‌افزار آلمان بشدت زیاد است. عمده شرکت‌های نرم‌افزاری حاضر در بازار را شرکت‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تشكیل می‌دهند. بیش از ۵۰۰۰ شرکت فن‌آوری اطلاعات در آلمان حضور دارند. با این حال این بنگاه‌ها در کشور خود نقش تأمین‌کننده اصلی را ایفا نمی‌نمایند. لازم به ذكر است كه بیش از ۸۰% نرم‌افزارها از سایر کشورها وارد می‌شود. سهم عمده این بازار در اختیار چند شرکت نر‌م‌افزاری (نظیر SAP، Microsoft، SAS، IXOS، Autodesk) قرار دارد که غالباً بسته‌های نرم‌افزاری را به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها حدود ۳۰٪ از بازار نرم‌افزار را در اختیار دارند. موفقیت این بنگاه‌ها در استانداردسازی، شهرت بین‌المللی و کانال‌های فراوان توزیع جهانی آنها نهفته است.
همان‌گونه كه ذكر گردید بخش عمده خدمات نرم‌افزاری كشور آلمان توسط شركت‌های خارجی ارائه می‌شود. شركت‌های نرم‌افزاری حاضر در بازار آلمان به دلیل نبود نیروی انسانی متخصص، علاقه‌مند به استفاده از نیروی انسانی سایر كشورها هستند. نكته ای كه در این میان وجود دارد حضور نسبتاً كم‌رنگ هندی‌ها (كه در ارائه خدمات نرم‌افزاری سهم قابل توجهی در بازار جهان دارند) در بازار آلمان است. شاید یكی از علل این امر تمایل شركت‌های هندی به همكاری با كشورهای انگلیسی زبان باشد. با توجه به این كه زبان كشور هند نیز انگلیسی است. بسیاری از مردم اروپای مركزی با زبان‌ آلمانی آشنا هستند. لذا متخصصان بازاریابی، آلمان را نقطه شروع بسیار خوبی برای دسترسی به بازارهای اروپای مرکزی موسوم به ببرهای اروپا (لهستان، بلغارستان و جمهوری چک) می‌دانند. ضمن آن که فرصت‌های خوبی برای دستیابی به بازارهای کشور اتریش و بخش آلمانی زبان کشورهای سوییس و بلژیك فراهم می‌آید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید