جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چرا همسرانشان‌ را می‌کشند؟


چرا همسرانشان‌ را می‌کشند؟
در سالهای‌ گذشته‌ شاهد افزایش‌ وقوع‌ قتل‌ به‌ دلایل‌ مختلف‌ وبه‌ دنبال‌مسائل‌ غیراخلاقی‌ در برخی‌ خانواده‌ها هستیم‌، بطوریکه‌ در تعدادی‌ از جنایت‌های‌ اخیر، زن‌ با طرح‌ نقشه‌ قتل‌ به‌ دلیل‌ عدم‌ توانایی‌ روحی‌ و جسمی‌ با معاونت‌ و مشارکت‌ فرد دیگری‌ که‌ اغلب‌ با یکدیگر روابط‌ نامشروعی‌ داشته‌اند، دست‌ به‌ جنایت‌ زده‌ است؛ جنایتی‌ که‌ ریشه‌ آن‌ را می‌توان‌ در ازدواج‌های‌ اجباری‌، اعتیاد شوهر، ظهور ارتباطات‌ نامشروع‌ و در نهایت‌ ناپایداری‌ زندگی‌ زناشویی‌ جست‌وجو کرد.
نگاهی‌ به‌ پرونده‌های‌ اخیر در این‌ رابطه‌ از ابتدای‌ سال‌ جاری‌ تاکنون‌ این‌ حقیقت‌ را آشکار می‌کند که‌ در چندین‌ حادثه‌ تلخ‌ پایتخت‌ و حومه‌ آن‌، روابط‌ نادرست‌ و نامشروع‌ اخلاقی‌ سرانجام‌ رنگ‌ و بوی‌ خون‌ به‌ خود گرفته‌ است‌. در این‌ زمینه‌ اشاره‌ به‌ قتل‌ مرد ۴۰ ساله‌یی‌ به‌ نام‌ «حسن‌» در دی‌ ماه‌ سال‌ جاری‌ توسط‌ دو جوان‌ افغانی‌ به‌ نامهای‌ «شاه‌مراد» و «زمان‌» و اعترافات‌ هولناک‌ «فاطمه‌» همسر۲۲ساله‌ وی‌ که‌ با برقراری‌ رابطه‌ نامشروع‌ با دو کارگر افغانی‌ به‌ خاطر احساس‌ تنفر شدید از شوهر میانسالش‌، نقشه‌ کشتن‌ او را طراحی‌ کرده‌ بود و نیز کشف‌ جسد مثله‌ شده‌ مردی‌ در خردادماه‌ امسال‌ در زمینهای‌ کشاورزی‌ «قرچک‌» ورامین‌ که‌ از جنایت‌ هولناک‌ همسر ۱۷ ساله‌اش‌ به‌ نام‌ «فاطمه‌» با همدستی‌ جوان‌ ۱۸ ساله‌ پرده‌ برداشت‌، حاکی‌ از پدیده‌هایی‌ است‌ که‌ در آن‌ زن‌ به‌ عنوان‌ انسان‌ عاطفی‌ و حساس‌، خود عامل‌ شوهرکشی‌ شده‌ است‌. در بررسی‌ پرونده‌های‌ ارتکاب‌ به‌ قتل‌ شوهر آنچه‌ در چرایی‌ وقوع‌ این‌ رخداد کالبدشکافی‌ می‌شود، علاوه‌ بر تاثیرات‌ قابل‌ توجه‌ شرایط‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ جامعه‌ بر وقوع‌ قتل‌، بررسی‌ وضعیت‌ حاکم‌ بر زندگی‌ زن‌ و شوهر (قاتل‌ و مقتول) است‌ که‌ در سه‌ قالب‌ به‌ بروز آخرین‌ حد خشونت‌ منجر می‌شود.
● چگونه‌ تفکر ارتکاب‌ جنایت‌ بر احساسات‌ عاطفی‌ زن‌ غلبه‌ می‌کند؟
در ریشه‌یابی‌های‌ صورت‌ گرفته‌ در این‌ رابطه‌، اصلی‌ترین‌ علل‌ عمده‌ ارتکاب‌ شوهرکشی‌ با قتلهایی‌ روبرو هستیم‌ که‌ زن‌ به‌ نوعی‌ در جریان‌ نارضایتی‌ مستمر از زندگی‌ با همسر به‌ دلایلی‌ همچون‌ مورد ضرب‌ و شتم‌ قرارگرفتن‌ از سوی‌ او اعتیاد شوهر، ناکامی‌ در تقاضای‌ طلاق‌، گاه‌ وجود خلاهای‌ قانونی‌ و ... نسبت‌ به‌ شرایط‌ موجود کم‌ تحمل‌ شده‌ و تحت‌ شرایط‌ غیرعقلانی‌،عمدتا با اجیرکردن‌ فرد دیگری‌، مرتکب‌ جنایت‌ شود. همچنین‌ نتایج‌ این‌ بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد، یکی‌ دیگر از عوامل‌ قتل‌ شوهر، نشات‌ گرفته‌ از حس‌ انتقامی‌ است‌ که‌ در جریان‌ مواجهه‌ زن‌ با «خیانت‌» شوهر و برقراری‌ روابط‌ نامشروع‌ او با زن‌ دیگری‌، ایجاد شده‌ است‌. در آخرین‌ شکل‌ بروز خشونت‌ از سوی‌ زنان‌ همسرکش‌ مربوط‌ به‌ روابط‌ نامشروع‌ زن‌ به‌ دلایل‌ مختلف‌ و از جمله‌ کمبودهای‌ عاطفی‌ و روانی‌ او در زندگی‌ زناشویی‌اش‌ است‌ که‌ در پی‌ آن‌ روابط‌ پنهانی‌ با غیر شکل‌ می‌گیرد و بدین‌ ترتیب‌ زن‌ بخاطر ادامه‌ این‌ گونه‌ روابط‌ که‌ خلاف‌ شرع‌ و قانون‌ بوده‌ و با عرف‌ جامعه‌ نیز در تضاد است‌ با تفکرات‌ شوم‌، نقشه‌ قتل‌ شوهرش‌ را طراحی‌ و عمدتا با معاونت‌ دیگری‌ اجرا می‌کند. کالبدشکافی‌ چنین‌ ماجراهایی‌، تصویری‌ از بیماریهای‌ یک‌جامعه‌ در حال‌ گذار را به‌ نمایش‌ می‌گذارد که‌ در آن‌ مغایرت‌ و تضاد «بایدهای‌ ذهنی‌ و فراگرفته‌» با «واقعیات‌ موجود»،عرصه‌ را آنقدر تنگ‌ می‌کند که‌ گاه‌ به‌ زعم‌ متهمان‌ ،ارتکاب‌ جنایت‌ در دستیابی‌ به‌ هدف‌، آسانتر از پیگیری‌قانونی‌ است‌.
زنان‌ همسرکش‌ در سایه‌ بی‌اطلاعی‌ از قوانین‌ در برخورد با شوهر به‌ جنایت‌ روی‌ می‌آورند.
روی‌آوردن‌ زنان‌ به‌ پدیده‌های‌ خشن‌ همچون‌ طراحی‌ نقشه‌ قتل‌ شوهر ناشی‌ از «بی‌اطلاعی‌ برخی‌ زنان‌ از قوانین‌ حقوقی‌ و جزایی‌ در برخورد با شوهری‌ که‌ تقصیر اصلی‌ متوجه‌ اوست‌»،می‌ باشد. بر اساس‌ تجربیات‌ کاری‌ و آمارهای‌ موجود، ریشه‌ بسیاری‌ از اختلافات‌ و درگیری‌های‌ زناشویی‌ به‌ روابط‌ فی‌ ما بین‌ مربوط‌ می‌شود، بطوریکه‌ افراد در قبل‌ و پس‌ از ازدواج‌ هیچ‌گونه‌ آموزشی‌ در این‌باره‌ ندیده‌اند و با تفکر معتقد به‌سرکوب‌ احساسات‌ ومخفی‌ نگاهداشتن‌ و خودسانسوری‌ اختلافات‌ در روابط‌، زوجین‌ مبتلا به‌ انواع‌ بیماری‌های‌ افسردگی‌و وسواس‌ شده‌ و به‌ خشونت‌ روی‌می‌آورند.

یک‌ شهروند
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید