پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این ۷ بیماری خاموش را جدی بگیرید


آیا این جمله قدیمی را به یاد دارید که «همیشه آنچه نمی دانیم بر سرمان می آید؟» البته اگر این جمله درباره مسائل عادی باشد، چندان مساله مهمی نیست ولی اگر سلامت شما را تهدید می کند، دیگر شوخی نیست و یک خطر جدی محسوب می شود.
بعضی بیماری های تهدیدکننده حیات با علایم کمی همراهند و در حالی که شما به ظاهر مشکلی ندارید و احساس سلامت می کنید، به این بیماری ها مبتلا هستید و خبر ندارید.
البته خبر خوبی که درباره این بیماری ها می توان داد، این است که تشخیص و شناسایی بموقع و زودهنگام این بیماری ها خطر عوارض و مشکلات بعدی را بشدت کاهش می دهند.
پس متن زیر را بخوانید تا ۷ بیماری را که گل سر سبد بیماری های خاموش محسوب می شوند، بشناسید.با مطالعه این قسمت با این بیماری های موذی و خطرناک آشنا می شوید و خودتان می توانید قضاوت کنید که آیا به این مشکلات گرفتار شده اید، یا این که در کمال صحت و سلامت به سر می برید.
● دیابت (مرض قند) نوع ۲
حدود ۱۸ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و ۱۶میلیون دیگر به طور خاموش در معرض خطر این بیماری قرار دارند. ممکن است شما هم جزو یکی از این ۱۶میلیون نفر باشید.
بسیاری از مردم به دیابت مبتلا هستند، ولی از آن اطلاعی ندارند. دیابت نوع ۲ معمولا به واسطه رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی اتفاق می افتد.
غذاهایی مثل شیرینی جات ، نان سفید، سیب زمینی ، برنج سفید و انواع بیسکوئیت ها در بدن بسرعت به قند تبدیل می شوند. وقتی قند خون زیاد باشد، سلولهای بدن بتدریج قدرت استفاده مناسب از انسولین برای مصرف قند را از دست می دهند و بعد از مدتی قند خون فرد، در سطوح بالا باقی می ماند و بیماری بروز می کند.
علایم اولیه ای که باید به آن دقت کنید، شامل این موارد است:
تشنگی بیش از حد، خشکی دهان ، افزایش دفع ادرار و تاری دید.
این علایم جزو اولین نشانه های دیابت محسوب می شوند. اگر هر یک از این علایم را در خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش ادرار و قند خون ناشتا، تشخیص بموقع داده شود.
ضمنا توجه داشته باشید که کنترل قند خون برای کاهش خطر حمله قلبی یا سایر مشکلات سلامت یک آزمایش مهم و حیاتی محسوب می شود.
از ۴۵ سالگی به بعد هر سه سال یک بار آزمایش های مخصوص برای تشخیص دیابت باید انجام شود. افرادی که در معرض خطر دیابت نوع ۲ محسوب می شوند، شامل افراد چاق و افرادی هستند که سابقه این بیماری در خانواده آنها وجود دارد.
بعضی زنان در طول بارداری خود به دیابت زمان بارداری مبتلا می شوند. تنها راه پیشگیری از این بیماری خطرناک ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم شیرین و ورزش و فعالیت بدنی است.
● بیماری قلبی
بیماری قلبی را به عنوان دشمن شماره یک عموم افراد جامعه می شناسند. این بیماری دشمن شماره یک زنان و مردان به حساب می آید.
در اغلب مواقع ، اولین نشانه حمله قلبی همان درد قفسه سینه نیست که ما در اکثر فیلمها می بینیم یا انتظار آن را داریم.
از علایم و نشانه های این بیماری می توان به مواردی مثل حالت آروغ زدن شدید، درد و ناراحتی در دستگاه گوارش ، درد پشت ، درد کتف و بازو، تهوع و تعریق شدید اشاره کرد. درد قفسه سینه در این بیماری یک درد تند و تیز نیست بلکه بسیار مبهم است و فرد احساس سنگینی در قفسه سینه خود دارد.
ممکن است علایم ذکر شده چند بار به سراغ فرد بیاید و بعد خود به خود از بین برود ولی اگر سهل انگاری شود، احتمال مرگ ناگهانی وجود دارد. اگر چنین علایمی را در خود مشاهده کردید، سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید تا مشکل بررسی شود.
ورزش منظم ، رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی می شود. اگر سابقه زخم گوارشی یا مشکلات کبدی نداشته باشید معمولا طبق تجویز پزشک بهتر است روزی یک عدد آسپرین بچه استفاده کنید. البته این کار باید حتما با توصیه پزشک انجام شود.
● تبخال ناحیه تناسلی
این بیماری نه تنها شایع است ، بلکه متاسفانه در رده های مختلف سنی دیده می شود. متاسفانه علایم اولیه این بیماری به حدی خاموش و موذیانه است که افراد مبتلا اغلب نمی دانند به چنین مشکلی گرفتار شده اند.
در نهایت ، دو سوم افراد مبتلا به این بیماری علایم را در خود کشف می کنند. علایم شایع آن شامل تاولهای بسیار ریز پر شده از مایع است که بعد از پاره شدن ، زخمهای دردناکی تولید می کنند و ظرف چند روز خوب می شوند.
گاهی تنها برجستگی هایی در ناحیه دیده می شود، که با جوش اشتباه گرفته می شود. در بعضی افراد دفع ادرار با درد همراه است و بعضی خانمها به ترشحاتی از ناحیه تناسلی مبتلا می شوند که قبلا نداشته اند.
علایم ممکن است ظرف چند روز از بین بروند. خارش و سوزش در ناحیه تناسلی نیز دیده می شود. اگر علایم مذکور مشاهده شد، باید به پزشک متخصص زنان یا پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه شود.
این بیماری از طریق جنسی منتقل می شود، در نتیجه درمان آن از سوی پزشک معالج هر چه زودتر باید آغاز شود.
● سرطان پوست
از میان سرطان های پوست ، ملانوم جزو این ۷ بیماری قرار می گیرد، زیرا با این که تنها ۴ درصد سرطان های پوست را شامل می شود، اما تقریبا ۸۰ درصد مرگ ومیر ناشی از سرطان پوست به این نوع سرطان مربوط می شود. واقعا آخرین باری که پوست خود را بررسی کرده اید چه موقع بوده است؟
بهتر است سالی یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید تا تمام پوست بدن شما مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد. اگر ملانوم را خیلی زود تشخیص دهید ممکن است کاملا حالت سطحی داشته باشد و براحتی درمان شود.
این سرطان در خالهای پوستی دیده می شود و متاسفانه بسیاری از مردم متوجه تغییرات ایجاد شده در خالهای خود نمی شوند. از علایم و نشانه های اولیه این بیماری به مواردی مثل عدم تقارن خال ، بی نظمی در حاشیه خال ، تغییر رنگ خال و افزایش اندازه و یا تغییر اندازه خال می توان اشاره کرد.
این نوع سرطان پوست در بعضی نژادها مثل نژادهای آسیایی امریکایی ، آفریقایی امریکایی و نژاد امریکای لاتین شیوع دارد. بعضی افراد در معرض خطر این نوع سرطان هستند، مثل افرادی که با پرتوهای ماوراءبنفش مواجه بودند، افرادی که به دلایل شغلی به طور طولانی مدت در معرض نور آفتاب قرار می گیرند، افرادی که پوست خود را برنزه می کنند، افرادی که بشدت دچار آفتاب سوختگی شده اند، خانواده هایی که سابقه این بیماری در آنها وجود دارد، افرادی که تعداد خالهای بدن آنها ۵۰ یا بیشتر باشد، افرادی که پوست بسیار روشن دارند، افرادی که سیستم ایمنی آنها مختل شده است ، افرادی که خالهایی بزرگتر از ۲۰ سانتی متر داشته باشند و افرادی که به دلیل بیماری پسوریازیس تحت درمان Puva قرار می گیرند.
توصیه می شود همه افراد هر ماه پوست بدن خود و بخصوص خالهای خود را مورد بررسی قرار دهند، تا هر نوع تغییر را بسرعت متوجه شوند.
بهتر است در فاصله ۱۰صبح تا ۴بعدازظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید، زیرا نور آفتاب در این ساعات ، حداکثر شدت خود را دارد. ضمنا استفاده از ضدآفتاب ، پوشیدن لباسهای آستین بلند و کلاه توصیه می شود.● فشار خون بالا
به این بیماری ، قاتل خاموش هم می گویند. معمولا یک سوم مبتلایان اصلا علامتی ندارند و همین باعث بروز مشکلات جدی می شود. این مشکل در هر سنی می تواند گریبان شما را بگیرد، حتی از نوجوانی.
تنها راه تشخیص آن ، کنترل فشار خون است. فشار خون سیستولی (حد بالای فشار خون) باید کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه (به اصطلاح) ۱۲ باشد و حد پایین فشار خون (فشار خون دیاستولی) هم باید زیر ۸۰ میلی متر جیوه (به اصطلاح)۸قرار بگیرد.
فشار خون بالایی که کنترل نشده باشد، می تواند به حمله مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی منجر شود. راههایی برای پایین نگه داشتن فشار خون وجود دارد. رژیم کم کالری و کم نمک کلید اصلی پایین نگه داشتن فشار خون محسوب می شود.
نمک باعث احتباس آب در عروق بدن می شود که فشار خون را بالا می برد. ورزش نقش بسیار مهمی در کاهش فشار خون دارد. ورزشهای هوازی ، در بدن ماده ای شیمیایی به نام اندورفین ترشح می شود، که باعث گشادی رگهای خونی و کاهش فشار خون می شود.
نکته مهم دیگر، کم کردن استرس و تنش است. استرس ، باعث تنگی عروق خونی و افزایش فشار خون می شود. سیگار هم باعث افزایش فشار خون می شود، حتی اگر فقط دود آن را استشمام کنید. در صورت بالا بودن فشار خون ، این مساله باید از سوی پزشک و با درمان دارویی کنترل شود.
● گلوکوم یا آب سیاه
میلیون ها انسان بالای ۴۰ سال در معرض خطر این بیماری هستند و متاسفانه نیمی از آنها از این بیماری که باعث کوری می شود، بی اطلاع هستند.
این بیماری ابتدا دید محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و آن قدر آرام این کار را انجام می دهد که اصلا متوجه آن نمی شوید و زمانی که متوجه این مشکل می شوید، میزان بینایی شما بشدت کاهش پیدا کرده است.
در این بیماری ، عصب بینایی تخریب می شود. ممکن است افزایش فشار داخل چشم باعث از بین رفتن بینایی شود. اگر مشکل در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان های موردنظر انجام می شود و روند بیماری کاملا کند می شود، به نحوی که در سراسر طول عمر خود مشکلی نخواهید داشت.
پزشک متخصص چشم در این مورد از قطره های چشمی یا در صورت نیاز، درمان جراحی برای برطرف کردن مشکل استفاده می کند. عوامل مستعدکننده ابتلا به این بیماری شامل سابقه خانوادگی ، سن بالا و افزایش فشار خون است.
بهترین راه پیشگیری معاینه چشمها حداقل ۲بار در سال است و اگر به این مشکل دچار شده اید، هر سال باید از نظر میدان بینایی مورد بررسی قرار بگیرید.
● بالا بودن کلسترول
بالا بودن کلسترول ، عامل خطر اصلی بیماری قلبی محسوب می شود و این در حالی است که علامتی از خود نشان نمی دهد. بسیاری از مردم تا زمانی که آزمایش خون نداده اند، نمی دانند کلسترول خون آنها بالاست.
کلسترول ۲ نوع است ؛ خوب و بد. سطح کلسترول بد (LDL)باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد و سطح کلسترول خوب (HDL) باید ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر خون و یا حتی بالاتر باشد.
هر ۵ سال یک بار باید کلسترول خون اندازه گیری شود و در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵سال این کار باید ترجیحا هر سال انجام شود.
مطمئن باشید اگر کلسترول بد خون شما بالاتر از ۲۰۰ باشد، امکان بروز بیماری قلبی در شما وجود دارد. بهترین راه پیشگیری از کلسترول بالا، مصرف غذاهایی است که چربی اشباع و کلسترول آنها کم است (مثلا مواد غذایی گیاهی). کاهش وزن و ورزش هم در کم کردن کلسترول خون نقش دارند.
در صورت بالا بودن کلسترول خون باید حتما تحت نظر پزشک باشید و با درمان های لازم این سطح را به حد طبیعی نزدیک کنید.

منبع : جام جم
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید