سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

IT در تلاش برای کمک به کاریرها برای تنظیم VoIP


IT در تلاش برای کمک به کاریرها برای تنظیم VoIP
شرکت Texas Instruments Inc با هموارسازی پایه بزرگ چیپ‌هایی به کار رفته در VoIP gear اکنون می‌خواهد VoIP را بهتر کرده و با انواع ابزارهای مدیریت کیفیت به نام Pipua همساز نماید. علیرغم این حقیقت که IP ‌اساسا برای انتقال اطلاعات در بهترین کیفیت ممکن تهیه شده است، VoIP و سایر برنامه‌های چند رسانه‌ای در شبکه‌های IP تهیه می‌شوند. نقل و انتقالات چند رسانه‌ای سریع و Real-time به Packet loss، تاخیر و jitter حساس هستند و ممکن است در اینترنت هم اتفاق بیافتد که باعث تخریب تلفن‌ها و جریانات ویدیویی می‌شود. لوله‌های ضخیم‌تر و سایر پیشرفت‌ها این برنامه‌ها را عملی‌تر ساخته است، اما کاربران هنوز هم در مورد کیفیت VoIP در مقایسه با تلفن‌های قدیمی شکایاتی دارند. Piqua برای خدمات رسانان خدمات مانیتور عرضه می‌کند، به علاوه ابزارهای مختلف و شبکه‌های مختلف و حتی به زیر ساخت مذکور امکان بهبودی و در بسیاری موارد رفع مشکلات را می‌دهد.
Michael Stich، مدیر بخش استراتژی خدمات رسانی در واحد DSP یا Digital Signal Processor یک شرکت IT می‌گوید، برای برخی تهیه کنندگان این قیمت‌های پایین اهمیت فراوانی دارد و به آنها امکان می‌دهد تا خدمات صوتی و چندرسانه‌ای را برای رفع نیازها و تقاضاها ارتقا دهند. مثلا، با افزایش تعداد کاربران VoIP در چند سال آینده به ده‌ها میلیون نفر، حل مشکلات کیفیتی به طریق تلفن خدمات-مشتری یا بازدید از منزل یا دفتر مشترک بسیار گران تمام می‌شود، در نهایت این سازنده چیپ قصد دارد از Piqua استفاده کند تا تمامی اشکال چند رسانه‌ای IP، از جمله IP TV خدمات موسیقی مبتنی بر اینترنت، امنیت منازل و خودکارسازی در منازل را ارتقا دهد. این سیستم مدیریت که قرار بود روز دوشنبه اعلام شود، اواخر سال جاری و با محصولات سازندگان تجهیزات کاریر و شرکای نرم‌افزاری نظیر سازندگان مختلف کنسول به این بازار می‌آیند. شرکت‌های Motive Inc و Viola Networks Inc از مدتی پیش با IT کار کرده‌اند تا از Piqua با محصولات نرم‌افزاری مدیریت شبکه استفاده کنند. برخی از عناصر و اجرای Pipua از پروتکل‌های مدیریت استاندارد صنعتی استفاده می‌کند و می‌توان از آنها برای مدیریت هر نوع gear استاندارد در شبکه استفاده کرد، اما برخی دیگر از این عناصر نیاز به تجهیزات خاصی دارند که مبتنی بر چیپ‌های IT‌ است.
Willam Stofega از تحلیلگران IDC این شرکت مستقر در شهر دالاس چیپ‌ها می‌سازد که به چندین VoIP gear قدرت می‌دهد، این gearها مدتی است مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، از جمله تلفن‌های IP، تجهیزات gateway مشاغل کوچک و مسکونی و انواع gateway بزرگ مورد استفاده در شبکه‌های کاریر قابل ذکرند. ارتباط برخی از فواید یک تکنولوژی جدید به محصولات یک سازنده اغلب یک معضل مقطعی است و سازندگان در پی راه‌های جدیدی برای رفع آن هستند.
Stich می‌گوید، Piqua می‌تواند انواع ابزارهای مختلف برای حل مشکلات تلفن به صورت خودکار استفاده کند. مثلا، اگر این نرم‌افزار تاخیرهای packet را بیابد، می‌تواند عامل را شناسایی کرده و تلفن را reroute کرده یا پارامترهای اولویت بندی را که در شبکه استفاده می‌شوند، تغییر دهد. برای Jitter، این نرم‌افزار از یک اطلاعات پویای بافر استفاده می‌کند که سایز را بسته به کیفیت تلفن به صورت خودکار تغییر می‌دهد.اگر Packet loss وجود داشته باشد، Piqua خود به خود از یک مد robust استفاده می‌کند که جریان اطلاعات را دو بار می‌فرستد، تا به صورت لزوم جریان اصلاح شود. برای iqua، VoIP جایگزین ابزارهای تشخیصی است، که در سیستم تلفن قدیمی Circuit-Switched وجود دارد، و با استفاده از آن مهندسین می‌توانند به سرعت بفهمند بین شبکه کاریر و تلفن مشترک چه می‌گذارد. این مکانیسم‌‌ها هنگامی که تلفن‌ها به عنوان پکت‌های مختلف در یک شبکه IP حرکت می‌کنند، وجود ندارند. این سیستم به گفته Stich برای حل مشکلات ناشی از سایر برنامه‌های چند رسانه‌ای مثل ویدیو نیز طراحی شده است. به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند یک پیام اخطار را به کاریر بفرستد وقتی که یک مشترک برای داون‌لود یا upload محتوای ویدیوی دارد محدوده ممنوع مورد توافق شده باشد.
سازندگان چند رسانه‌ای و یا VoIP که صاحب شبکه‌هایی برای خود هستند با استفاده از Piqua نسبت به سایر سازندگان برتری دارند، زیرا می‌توانند تغییرات بیشتری را در شبکه‌های خود روی تجهیزاتشان ایجاد کنند. البته، در برخی موارد، سیستم مدیریتی مذکور برای سازندگان VoIP بالاتر از معمول مثل Vonage Holding Corp که از شبکه شرکت دیگری استفاده می‌کند کارها را راحت‌تر هم می کند. اگر صاحبان شبکه بخواهند Piqua ستینگ ابزار را خود به خود در پاسخ به مشکلات کیفی اصلاح کنند این ارائه دهندگان بالاتر از معمول نیز فایده زیادی می‌برند، حال آنکه اگر آنها مجبور بودند تغییرات دلخواه را به صورت دستی انجام دهند نمی‌توانستند و اجازه نداشتند به ابزار مذکور وارد شوند تا آنها را بسازند. اغلب اوقات از لحاظ استاندارد اندازه‌گیری‌های کیفی-صوتی از سیستم قدیمی تلفن عقب می‌مانند. طبق مطالعات روی ۶ سرویس VoIP آمریکا که توسط شرکت Keynote Systems Inc انجام شده است، این شرکت مطالعاتی در زمینه عملکرد اینترنت به نتایج فوق رسید و در ضمن با بررسی خدمات رسانان رده بالا و مبتنی بر امکانات از لحاظ تلفن‌های جا افتاده و شفافیت صدا و قابلیت دسترسی به نتایجی دست یافته است، از لحاظ کیفیت شنیداری، از جمله سکون، (hum) و hiss به طور متوسط تلفن VoIP از ۵ نمره ۳.۵ گرفت که از تلفن‌های موبایل نیز کمتر بود. تلفن‌های موبایل میزان ۳.۹ از ۵ را احراز کردند.
Yankee Group که شرکت تحقیقاتی صنعتی است بر این باور است که تقاضای VoIP در چند سال آینده به طور فزاینده‌ای رشد می‌کند، اما پشتیبانی‌های فنی برای سیل کاربران جدید برار خدمات رسانان بدون تکنولوژی جدید حقیقتا کاری شاق خواهد بود. Lindsay Schroth از تحلیلگران Yankee Group می‌گوید، من فکر می‌کنم این خدمات رسانان بتوانند به نیازهای کاربران پاسخ دهند، اما این شرکت‌ها نمی‌خواهند این کار را بکنند زیرا چندان به صرفه نیست، مگر آنکه برخی از آنها را مد نظر بگیرند. او می‌گوید، یکی از مشکلات که Piqua باید حل کند، آن است که بتوان VoIP را از لحاظ فاکتورهای مختلفی مثل پیکربندی شبکه، نرم‌افزار بد یا سیم کشی بد خانگی درجه بندی نمود. او می گوید، به جهت تنوع فراوان مسائل که برای کیفیت مکالمه مهم می‌باشند، خدمات رسانان به سختی می‌توانند همه اطلاعات را یک جا جمع نمایند.

نویسنده: Stephen Lawson
مترجم: زهره چکنی
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید