پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رقابت خودروهای ۲۰۰۵ در ۵ گروه متفاوت


رقابت خودروهای ۲۰۰۵ در ۵ گروه متفاوت
تقاضا برای خرید خودروهای بزرگ نسبت به گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه افراد بیشتری علاقمند به خرید چنین خودروهایی هستند.
بیشتر از ۵۴ درصد خودروهایی که در سال ۲۰۰۴ در امریکا فروخته شده است مربوط به خودروهای SUV و Pick Up ( وانت) و ون بوده است که این رقم برای سال ۲۰۰۳، ۲/۵۳ درصد بوده است؛ در سال ۱۹۶۰ این مدل خودروها تنها ۳/۹ درصد بازار خودروی امریکا را تشکیل می‌دادند!
به نظر می‌رسد علت علاقه خریداران این مدل‌ها حجم مناسب قسمت بار برای حمل کالا و همچنین تعداد سرنشین مناسب است. تعجب آور نیست که شرکت‌های خودروسازی سالانه مدل‌های جدیدی از این خودروها را به بازار عرضه می‌کنند. در گذشته این مدل خودروها تنها مختص کشور امریکا بود اما امروزه این خودروها به مدل‌هایی جهانی تبدیل شده‌اند و شرکت‌های امریکایی رقبای مهمی در کشورهای آسیایی و اروپایی دارند که همگی در تلاش برای در اختیار گرفتن بازار این خودروها هستند.
شرکت‌های خودروسازی رقابت سختی را در سال ۲۰۰۵ پشت سر گذاشتند. در هر گروه از خودروها بسیاری از مدلها نامزد بهترین خودروی سال شدند به طور مثال سال قبل خودروی تویوتا Sienna (سیینا) در گروه ون به عنوان بهترین خودرو در این گروه برگزیده شد.
بهترین فروشنده این مدل خودروها یعنی کرایسلر، ون جدیدی را با قابلیت های زیادی عرضه کرده است. شرکت خودروسازی هوندا نیز مدل جدیدی از خودروی ون خود را معرفی کرده است که نسبت به مدل قبلی خود بهبود یافته است و به عنوان یکی از بهترین خودروها محسوب می‌شود و برنده اصلی در گروه ون به حساب می آید.
خودروهای پیکاپ (وانت) نیز مانند گذشته خودروهایی نیرومند هستند. هرچند دچار تغییرات بسیاری شده و در مدلهای جدید قابلیت‌های تازه‌ای به این خودروها اضافه شده است. از معروف‌ترین سازندگان این مدل می‌توان از دوج، نیسان و تویوتا نام برد.
در کلاس خودروهای SUV شاهد مدل‌های جدیدی چون لندروور LR۳، اینفینیتی QX۵۶، جیپ گرند چروکی، فورد فری استایل و شورلت Equinox نام برد. البته در این کلاس خودرو، شاهد مدلهایی همیشگی و ثابت هستیم که همگی دچار تغییرات اساسی شده‌اند. خودروهایی چون ولوو XC۹۰ با مدل جدید خود (۸ سوپاپ) و فورد Escape (اسکپ) با مدل جدید هیبریدی خود، از این دست هستند.
خودروهای SUV مقداری پیچیده‌تر از خودروهای دیگر هستند. این مدل خودروها در سال‌های متمادی دست خوش تغییرات گسترده‌ای شده‌اند. خودروهای SUV را می‌توان خودروهایی بزرگ دانست البته طول این مدلها بیشتر از ۱۸۰ اینچ و وزن آنها کمتر از ۳۹۰۰ پوند نخواهد بود.
بعضی از شرکت‌های خودروسازی که مدل های گرانقیمتی تولید می‌کنند، خودروهای SUV را با قیمتی مناسب عرضه کرده‌اند که می‌توان به پورشه Cayenne (کاین) با شش سوپاپ و قیمت ۹۱۵/۴۱ هزار دلار و فورد سفری با قیمت ۱۵۵/۴۶ هزار دلار اشاره کرد، که البته این مدلها کار را برای انتخاب بهترین خودرو مشکل می‌سازد. کمترین قیمت برای یک SUV با کیفیت ۳۵ هزار دلار و گران‌ترین آن دارای قیمت پایه ۴۵ هزار دلار خواهد بود.
به طور معمول خودروها در سه حوزه بررسی می‌شوند:
ـ مطلوبیت و لذت بخش بودن رانندگی
ـ توانایی و قابلیت خودروها
ـ قیمت پایه خودروها
۱. بهترین خودرو در گروه SUV کوچک : سوبارو فوراستر ۲.۵ XT
مشکل اغلب خودروهای با کاربری اسپورت، این است که رانندگان می‌خواهند قسمت اسپورتی خودرو بعد از رسیدن به مقصد، در صندوق عقب جا شده یا در باربند بالایی خودرو بسته شود، چون احتمالاً راننده به تفریحات دیگری می‌پردازد مثل کایاک سواری، دوچرخه سواری در کوهستان یا چادر زدن در ارتفاعات.
اما این دیگر مشکل خودرو ما نخواهد بود. فوراستر ۲.۵ XT از آن دست خودروهای نادری است که خاصیت کاربردپذیری و اسپورت بودن را باهم دارد و رانندگی را لذت بخش‌تر می‌کند!
این خودرو دارای یک موتور ۵/۲ لیتری (با ۱۶ سوپاپ) همراه توربو شارژ بوده و بیش از ۲۱۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو دارای پنج دنده معمولی و به طور انتخابی دارای چهار دنده اتوماتیک می‌باشد.موتور توربوی این خودرو امکان رسیدن به ۶۰ مایل در ساعت را در ۳/۵ ثانیه ایجاد می‌کند.در حقیقت سوبارو فوراستر ۲.۵XT سریع‌ترین خودرو در کلاس SUV های کوچک خود می‌باشد.
سوبارو فوراستر در سال ۲۰۰۲ بر روی پلت فرم یک سدان و بدنه‌ SUV معرفی و به بازار عرضه شد؛ چیزی بین SUV و یک خودروی استیشن.
این خودرو دارای مشخصات استانداردی چون حرکت بر روی دو دیفرانسیل, صندلی عقب تاشو وفضای باری در حدود ۶۴ متر مکعب است. البته این فضا ظرفیت بار مناسبی در این گروه خودرو نمی‌باشد؛ اگرچه فضای آن برابر دو خودروی هوندا CR_V و فورد اسکپ است. خبرهایی از ساخت مدل جدید این خودرو با ۳۰۰ اسب بخار به گوش می‌رسد.
قیمت پایه: ۲۶۲۷۰ دلار
۲.بهترین خودرو در گروه SUV بزرگ: هوندا پایلوت
این خودرو نه بزرگترین نه جادارترین ونه قوی ترین در گروه خود است و از امکانات نسبتاً کمی برخوردار است اما این خودروی بزرگ غولی رام‌نشدنی است. این خودرو برای سومین سال به عنوان بهترین خودرو در گروه خودروهای بزرگ دست یافته است.
اگرچه این خودرو در حوزه‌ای خاص برتری ندارد اما در کل برترین خودرو در بین دیگر رقبای خود است. این خودرو با یک طراحی فوق العاده , هشت مسافر را در خود جای داده و از فضای داخل بخوبی استفاده می‌کند. این خودرو به طور استاندارد دو دیفرانسیل است و دارای موتور ۵/۳ لیتری با ۲۴ سوپاپ و قدرت ۲۵۵ اسب بخار می‌باشد.
هوندا پایلوت پلت فرم خود را در اختیار آکورا MDX قرار داد. در واقع این دو خودرو به صورت پلت فرم مشترک بوده و هر دو به هوندا ادیسه وابسته هستند. در نتیجه SUV ها به صورت دو دیفرانسیل طراحی شده‌اند. وقتی چرخ‌های جلو دچار لغزش می‌شوند به طور اتوماتیک خودرو تبدیل به یک دیفرانسیل عقب می‌شود. بدون سوییچ، بدون دسته، همه چیز اتوماتیک! رانندگی با این خودروی استثنائی و با کیفیت بسیار لذت بخش است.قیمت پایه: ۲۷۸۶۵ دلار
۳. بهترین خودرو در گروه SUV های لوکس: کادیلاک SRX
در این گروه خودروهای زیادی به عنوان مدعی معرفی شده‌اند، رقابت در این گروه عجیب و بسیار سخت شده است. این خودرو از لحاظ ظاهری بسیار شبیه خودروهای کلاسیک و قدیمی است اما زاییده یک معماری جدید برای طراحی خودرو است. کادیلاک SRX از پلتفرم مدلهای قبلی خود یعنی CTS و STS استفاده کرده است.
حرکت بر روی دو دیفرانسیل یکی از ویژگی های SUVها است که مدل SRX نیز از آن بهره مند است. این خودرو به دلیل شیک و به روز بودن و داشتن خصوصیات قابل توجه و راحتی در رانندگی در گروه خودروهای لوکس قرار دارد.
این خودرو برای حرکت بر روی صخره‌ها و سطوح باتلاقی طراحی نشده است بلکه باید بر روی مسیرهای هموار وخاکی مورد استفاده قرار گیرد. این خودروی مدرن دارای سه ردیف صندلی است و به علت عملکرد بسیار عالی بر روی جاده انتخاب شده است.
این خودرو دارای دو مدل موتور می‌باشد که اولی موتوری ۶/۳ لیتری با ۲۴ سوپاپ که دارای ۲۵۵ اسب بخار قدرت است و دیگری موتوری ۶/۴ لیتری با ۳۲ سوپاپ و دارای ۳۲۰ اسب بخار قدرت می‌باشد.
مدل ۲۰۰۵ SRX تفاوت چندانی با مدل سال قبل خود نداشت به جز یک مورد کوچک اما مهم. افزایش ظرفیت یدک‌کشی خودرو تا ۴۲۵۰ پوند! این خودرو یکی از بهترین محصولات کادیلاک با سبکی ممتاز و به اصطلاح لبه تیغی، و خودرویی لوکس در کلاس خود به حساب می‌آید.
قیمت پایه: ۳۹۰۳۵ دلار
۴. بهترین خودرو در گروه پیکاپ(وانت): فورد F-۱۵۰
این گروه خودروی ساده و تنومند، یادآور درشکه‌های قدیمی است و یکی از پرطرفدارترین مدلها در امریکا به حساب می‌آید. شرکت فورد سال قبل مدل مدرنی معرفی کرده است که در عین سادگی و تنومند بودن بسیار کاربردی است. این مدل F-۱۵۰ نام دارد و دارای طراحی داخلی زیبا و امکانات متنوع است واین خصوصیات، کار را برای رقبا در این گروه سخت‌تر می‌کند.
این خودرو نسبت به مدل سال قبل خود با یک شاسی مستحکم و فضای بار بیشتر و افزایش میزان ظرفیت یدک‌کشی، بزرگتر و بهتر شده است. طراحی داخلی این خودرو کاملاً با خودروهای هم کلاس آن متفاوت است؛ دارای کیفیت بالای مواد بکاررونده بوده و از کابین سرنشین جادار و راحت بهره می‌برد.
مانند شرکتهای خودروسازی دیگر، فورد برای جذب مشتری بیشتر اقدام به ارائه F-۱۵۰ در مدلهای انتخابی مختلف کرده است. آپشنها شامل کابین ها، قسمت بار و موتورهای مختلف می‌باشند. این خودرو دارای مدلهای انتخابی برای دیفرانسیل جلو و عقب نیز می‌باشد. مدل‌های مختلف موتور آن عبارتست از:
ـ ۲/۴ لیتر/۱۲ سوپاپ/۶ سیلندر/۲۰۲ اسب بخار
ـ ۶/۴ لیتر/۱۶ سوپاپ/۸ سیلندر/۲۳۱ اسب بخار
ـ ۴/۵ لیتر/۲۴ سوپاپ/۸ سیلندر/۳۰۰ اسب بخار
این خودرو نسبت به مدل سال قبل سنگین‌تر شده است با این حال F-۱۵۰ به عنوان برنده در این گروه معرفی می‌شود و به مقام خود یعنی پر طرفدارترین پیکاپ در بین امریکایی‌ها ادامه می‌دهد.
قیمت پایه: ۲۰۵۹۵ دلار
۵. بهترین خودرو در گروه ون: هوندا Odyssey (ادیسه)
ادیسه تنها خودرویی است که تنها در سال ۲۰۰۵ به جرگه بهترینها پیوسته است اما با این افتخارات غریبه نیست. تابحال سه بار نشان گروهی را دریافت کرده است. هوندا با خلق مدل کاملاً جدید ادیسه سال گذشته را خوب آغاز کرد و خود را بعنوان بهترین مینی ون در بازار خودرو معرفی کرد.
البته مانند بسیاری از خودروسازانی از این دست، هوندا نیز از بکار بردن کلمه مینی خودداری می‌کند. جدیدترین ادیسه تولید شده، بگفته سازندگانش، خودرویی اعلا و ماجراجو است. اما هر چیزی که می‌خواهد باشد، این ادیسه جدید مانند اجداد خود از خودروهایی است که ما آن را لایق سواری می‌دانیم. با این تفاوت که کیفیت آن بسیار بهتر از گذشته شده است. فاصله بین قابها تا حد یک باریکه مو کاهش یافته و شیارها پهنتر شده‌اند، هیچ بالی برای آن طراحی نشده و ظاهری به این ون داده که برای این نوع خودروها کمیاب و نادر است.
قدرت آن نیز بیشتر شده است. خروجی ادیسه ۵/۳ لیتری V-۶ از ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۲ پوند.فوت به ۲۵۵ و ۲۵۰ افزایش یافته و شامل سیستم جدید کنترل سیلندر (البته آپشن و بطور انتخابی) می‌باشد که نصف توان موتور را برای بزرگراهها حفظ می‌کند. این سیستم نرخ صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت را از ۱۹ mpg در شهر و ۲۵ در بزرگراهها به ۲۰ و ۲۸ رسانده و دارای موتوری است که بطور الکترونیکی کنترل شده و ارتعاشات ناشی از عملکرد V-۶ را کاهش می‌دهد.
در درون این خودرو نیز مانند همه محصولات هوندا از مواد درجه یک استفاده شده و ارگونومی، استفاده بهینه از فضا، راحتی، طراحی مناسب بخش حمل بار، دسترسی آسان به هر سه ردیف صندلی، ابزار سرگرمی متنوع، و مشخصات ایمنی و امنیتی بخوبی رعایت شده است. اگر همه این مواد را در نظر بگیریم، عبارت " خودروی اعلاء و ماجراجو" بنظر قابل قبول می‌آید!
نوع خودرو: موتور جلو، ۷ الی ۸ سرنشین، ۵ در
قیمت پایه: ۲۵۵۱۰ الی ۳۵۰۱۰ دلار

مرجع:
www.caranddriver.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید