جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رفع بوی بد دهان با چای


رفع بوی بد دهان با چای
یک فنجان چای روح و روان را گرم کرده ، نفس شما را تازه کرده و حتی با عفونت ها مقابله می کند . اخیراً در دو مطالعه اثرات مفید چای بر روی سلامتی نشان داده شده است . در مطالعه اول عصاره چای سبز با انواع متعدد و مختلف باکتریها از جمله انواعی که باعث گلودرد و فساد دندان می شوند مخلوط شد و مشخص شد که چای سبز رشد باکتریها را مهار می کند .
در حقیقت همین مطالعه نشان داد که چای سبز همچنین با از بین بردن باکتریها به خمیردندان و دهان شویه کمک می کند تا بر ضد ویروس ها عمل کنند . خمیردندان یا دهان شویه به تنهائی اثر کمی در مقابله با ویروس ها دارد ولی با افزودن عصاره چای سبز باکتریها تقریباً نابود می شوند و سپس خمیردندان قادر به مقابله با ویروس ها خواهد بود .
● ماده مفید و موثر موجود در چای چیست؟
چای دارای انواع پلی فنل است که آنتی اکسیدانهائی هستند که سلولهای انسان را از صدمه محافظت می کنند . فلاونیدها گروهی از پلی فنل ها هستند که بطور طبیعی در چای وجود دارند . به نظر می رسد سطوح بالای این پلی فنل ها در بدن می تواند علاوه بر ویروسها با سرطانهای لوزالمعده ، کولون ، مثانه ، پروستات و سینه نیز مقابله کند . در مطالعه دوم ،‌ یعنی مطالعه در مورد بوی بد دهان عصاره های چای سیاه با سه گونه باکتری که عامل بوی بد دهان هستند در ظروف آزمایشگاهی برای ۴۸ ساعت ترکیب شد . نتایج حاصله با ظرف حاوی فقط باکتری مقایسه شد.
در تمام موارد پلی فنل های چای رشد باکتریها را تا ۳۰ درصد کاهش داده و تولید ترکیباتی که باعث بوی بد دهان می شوند را کم کردند .
این مطالعه نشان داد که شستشوی دهان با چای سیاه مانع تشکیل پلاک شده و اسیدهائی را که باعث تخریب دندان می شوند از بین می برند .
علاوه بر مهار رشد عوامل بیماریزا در دهان ،‌چای سیاه و پلی فنل های آن با کاهش ترکیبات موجد بوی بد دهان به سلامت دهان کمک می کنند .
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید