جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آیا کارکنان IT از افزایش دستمزد و پاداش‌های خود راضی‌اند؟


آیا کارکنان IT از افزایش دستمزد و پاداش‌های خود راضی‌اند؟
باز هم سال دیگری آغاز شد و افزایش دستمزد برای کارکنان IT فقط ۳درصد بود، استفان نویسی که ۵سال است به عنوان متخصص LAN در شرکت Albany International، سازنده محصولات فرآوری برای صنایع کاغذ، کار می‌کند در سال ۲۰۰۵ نیز از افزایش دستمزد ۴/۱ درصد برخوردار شد. افزایش دستمزد سال گذشته او نیز بهتر از امسال نبود. آیا او شکایتی در این باره دارد؟ خیر او این موقعیت را به شکلی فلسفلی در نظر می‌گیرد. او می‌گوید: “در واقع این مقدار افزایش همان افزایش هزینه زندگی است.” هرسال موقعیت همینطور است، شاید تکرار این وضعیت پذیرش و تسلیم را ایجاد نموده است. طبق تحقیقات Computer World برای چهارمین سال متوالی کارکنان IT تنها ۳درصد افزایش دستمزد داشته‌اند. طبق گزارش Bureau of Labor Statistics افزایش دستمزد کارکنان IT از حد متوسط ۲/۳درصد تمامی کارکنان ایالات متحده (در بخش‌های غیر از IT) کمتر است. در حالیکه اکثر پاسخگویان تحقیق (۶۹درصد) اظهار داشتند که پایه حقوق سال۲۰۰۴ آنها نسبت به سال گذشته کمی افزایش یافت، ۳۱درصد از پاسخگویان عنوان کردند که هیچ تغییری در حقوقشان داده نشده و یا حتی کاهش دستمزد نیز داشته‌اند.
● اخبار خوب
اما خبرهای خوبی نیز داریم. پاداش‌ها در سال۲۰۰۵ به میزان ۲/۸ درصد (در مقایسه با ۱درصد در سال ۲۰۰۴) افزایش یافت. آیا این برای راضی نگاه داشتن کارکنان کافی به نظر می‌رسد؟ طبق تحقیقات انجام شده ظاهرا اینطور است. هنگامی که از پاسخگویان درباره رضایت کلی از شغلشان سوال شد ۶۳درصد پاسخ دادند که “راضی” یا “خیلی راضی” هستند. تنها ۱۸درصد اظهار نارضایتی کردند. آیا این افزایش دستمزد که فقط برای افزایش هزینه زندگی در نظر گرفته شده عادی است؟ بعضی از تحلیگران به این پرسش جواب مثبت می‌دهند. دیوید وان‌دی و ورت سرپرست عمومی گروه IT Work Force Effectiveness در Mercer Human Resource Consulting LLC می‌گوید: “درطی چند سال گذشته بازگشت به وضعیت عادی اتفاق افتاده است.”
مشکلات مربوط به اینترنت، بهبود کند وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت پیمانکاری میزان افزایش دستمزدها را پایین نگاه داشته و کارکنان نیز هیچ اعتراضی به این قضیه نمی‌کنند. وان‌دی‌ وورت می‌گوید: تمام توجهی را که کارکنان IT پیش از Y۲K و ایجاد وب دریافت می‌کردند، مثل افزایش زیاد دستمزد و پاداش‌های ویژه، متوقف شد. بعضی از کار فرمایان حتی خود را برای توضیح دادن پاسخ خسته نمی‌کردند. کارکنان نیز اعتراض نمی‌کردند، زیرا می‌ترسیدند که شغلشان به پیمانکارانی که دستمزد پایین‌تر دریافت می‌کردند واگذار شود. حدود نیمی از پاسخگویان (۴۸درصد) اظهار داشتند که شرکت‌های محل کارشان از پیمانکاران استفاده خواهند کرد. یکی از مدیران پروژه شرکت مالی East Coast با این ترس آشناست. او می‌گوید: درطی Y۲K، شرکت به دنبال استخدام متخصصان IT بود. آنها وقتی فردی را که با کار آشنایی داشت می‌یافتند احترام فراوانی برایش قائل می‌شدند و او را به عنوان عضوی از گروه می‌پذیرفتند. اکنون خیلی چیزها تغییر یافته است. اگر این فرد متخصص کارش را دوست نداشته باشد آنها کار را به فردی در هندوستان می‌دهند. متخصصان کامپیوتر اکنون بیشتر به عنان بخشی از تکنولوژی در نظر گرفته می‌شوند تا به عنوان بخشی از منابع انسانی.
خیر خوب این است که از وقتی شرکت‌ها نسبت به کیفیت کار و پشتیبانی فنی پیمانکاران آگاهی پیدا کرده‌اند کار کمتری به آنها می‌دهند. وان‌دی وورت می‌گوید: به نظر می‌رسد روند کلی پیمانکاری از یک سال پیش تاکنون تحت تاثیر قرار گرفته، اما فکر می‌کنم پیمانکاران داخلی فعلا به یک عنوان یک عامل مهم به کار ادامه خواهند داد. کریستینا مثاپل در اوج شکوفایی تکنولوژی در سال۲۰۰۰ به عنوان توسعه‌گر وب در Care New England Health System استخدام شد. او معمولا ۷درصد افزایش حقوق سالیانه دارد. و به نظر می‌رسد از این مقدار افزایش راضی است. او که اکنون توسعه‌گر ارشد وب است می‌گوید که کارش را با حقوق بالایی شروع کرده است. در حالیکه طبق تحقیقات، دیگر توسعه دهندگان وب فقط ۵/۲درصد افزایش حقوق داشته‌اند. افزایش دستمزد در تمام سطوح یکسان بوده است: دستمزد متوسط یک مدیر IT متوسط در سال ۲۰۰۵ از ۸۸۲۰۸ دلار به ۹۰۶۹۱ رسیده است. مدیران ارشد IT که متوسط دستمزد آنها در سال۲۰۰۴ از ۱۲۶۱۳۰دلار بوده اکنون در سال۲۰۰۵، ۱۲۹۸۳۵دلار دریافت می‌کنند.
Todd Caughey مدیر IT در شرکت Harvey Vogel Manufacturing فقط ۲درصد افزایش دستمزد داشت. او می‌گوید: من می‌دانم که در کار خود متخصص هستم و کارم را به خوبی انجام می‌دهم. عوامل بسیاری در رضایت از شغل وجود دارد. وضعیت در شرکت Drummond که در کار استخراج ذغال سنگ فعالیت می‌کند بدتر است زیرا بودجه این شرکت ۲۰درصد کاهش یافته است. اکنون کارکنان بخش IT شرکت ۳/۶ درصد افزایش دستمزد دارند. جان فالیز مدیر ارشد اطلاعات شرکت می‌گوید: من نمی‌گویم کسی در این شرکت نمی‌خواهد دستمزدش به سرعت افزایش یابد اما ما در این مورد بسیار خوب عمل نموده‌ایم. شاید دستمزدها این را نشان ندهد اما ما پاداش‌های فراوانی به کارکنان داده‌ایم. گزارشاتی که مستقیما دریافت کرده‌ام خبر از پاداش‌های ۷تا ۹درصد از حقوق سالیانه داده‌اند. کارکنان سطح پایین‌تر نیز به میزان ۵درصد از دریافتی سالیانه‌اشان را به عنوان پاداش گرفته‌اند.
طبق گزارشات اندازه متوسط پاداش‌ها در سال ۲۰۰۴ یک‌درصد و در سال ۲۰۰۵، ۲/۸ درصد بوده است. استیون ای گروس، سرپرست Employee Rewards شرکت Mercer می‌گوید: در حالیکه شرکتها سعی می‌کنند با تمام قدرت نیازهای کارکنان خود را با بودجه ثابتی که دارند برطرف نمایند پرداخت‌های مختلف مثل پاداش زمان امضای قرارداد، پاداش‌های نقدی و پاداشی که برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود را نیز به منظور جلب رضایت کارکنان مدنظر قرار دهند.
● فشار کمتر، امنیت بیشتر
عوامل اصلی کاهش استرس کارکنان IT در سال جای کاهش یافتند. کمتر از نیمی از پاسخگویان تحقیق ۴۷درصد اعلام کردند که شغلشان “پراسترس” یا “خیلی پراسترس” است. این میزان بسیار بالاست اما به نسبت ۵۲درصد سال گذشته بهتر است. درضمن ۵۷درصد اعلام کردند که در شغلشان “ایمن” یا “بسیار ایمن” هستند. نویسی می‌گوید: سطح استرس برای من بسیار پایین است. دوشعبه شرکت در ۲سال گذشته تعطیل شد. اما این مسئله در آینده نزدیک برطرف می‌شود. من کاملا احساس امنیت می‌کنم.بسیاری از کارکنان اظهار می‌دارند که ما دامیکه کارشان بدون استرس باشد به حجم کار اهمیتی نمی‌دهند. در Care New England Health System بار کاری توسعه وب سنگین است. شامل می‌گوید: در خواست‌های فراوانی در این شرکت وجود دارد اما فشار زیادی به کارکنان وارد نمی‌شود زیرا مردم گله‌ای از منتظر ماندن ندارند. توقعات آنها از صنعت بهداشت و مراقبت با توقعاتشان از بقیه چیزها متفاوت است.وان‌دی وورت می‌گوید: در خواست‌های فروخورده برای کار توسعه کارکنان را وادار به این تفکر می‌کنند که شرکت‌های محل کارشان به آنها نیاز دارند.
در Drummond، دپاتمان IT تمام Main framهای شرکت را کنار گذاشت و با حذف مشاوره‌ها و عملیات ساده بودجه را کاهش داد. فالیز می‌گوید: ما توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، تکنولوژی را ارتقا دهیم (تکنولوژی‌های مورد علاقه کارکنان) و ابزارهای جدیدی را که واقعا مورد علاقه‌مان بود به کار گیریم. وان‌دی وورت می‌گوید: وقتی صحبت از دستمزد می‌شود کارکنان IT نیز مانند دیگران در نظر گرفته می‌شوند، احتمالا این وضعیت تا زمان بهبود یافتن اوضاع اقتصادی ادامه خواهد داشت. البته امروزه ما نگرانی‌های دیگری درباره مسائل اقتصادی مربوط به قیمت نفت و غیره را نیز داریم. نگرانی درباره توانایی استفاده از متخصصان IT نشانه بهبود وضعیت اقتصادی این حوزه خواهد بود. زیرا می‌دانیم که نیازهای فروخورده‌ای در کار IT وجود دارد.
● مدیران ارشد امنیت: افزایش دستمزد بیشتر، حقوق نه چندان بالا
طبق تحقیقات Computer World مدیران ارشد امنیت برای دومین سال متوالی بالاترین افزایش دستمزد به میزان ۶درصد را دریافت داشته‌اند. اما دستمزد آنها چندان بالا نیست. وان‌دی وورت می‌گوید: عرضه و تقاضا یکسان بوده‌اند بناربراین شرکت‌ها ناچار به پرداخت پول زیادی به آنها نبوده‌اند. بسیاری از مدیراین ارشد امنیت قبلا در سمت مشاوران ارشد فعالیت می‌کردند. آنها پس از رکود اقتصادی شرکتهای مشاوره‌ای اجازه یافتند از این شرکتها بروند. در ماه ژوئن کریس پالمر از شغل خود به عنوان مدیر ارشد اطلاعات شرکت The Mosaic کناره‌گیری کرد. او سالانه ۶۳۰۰۰دلار دریافت می‌کرد در حالیکه دستمزد واقعی او ۸۰۰۰۰دلار در سال بود، گرچه دستمزد او را حد متوسط دستمزد مدیران ارشدIT کمتر بود اما او احساس می‌کرد حقوق خوبی دریافت می‌کند. او می‌گوید: این دستمزد در شروع کار پرداخت می‌شد. من فکر می‌کنم مستحق دریافت یک پاداش ۱۰درصدی درسال باشم. در ضمن متخصصان امنیتی دیگر مثل متخصصان بازیابی آسیب و تداوم تجارت هنوز افزایش قابل ملاحظه‌ای را شاهد نبوده‌اند.
وان‌دی وورت می‌گوید: ما هنوز ندیده‌ایم که این گونه شغل‌ها افزایش دستمزد قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. علت آن این است که امنیت سیستم‌ها یک مسئولیت همگانی و اشتراکی است. توسعه دهندگان شبکه از ایمن بودن شبکه اطمینان حاصل می‌کنند و متخصصان برنامه‌های کاربردی این برنامه‌ها را با در نظر گرفتن امنیت آنها می‌سازند. بنابراین همه دست‌اندر کار امنیت هستند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که متخصصان امنیت اطلاعات، مدیران امنیتی و مدیران شبکه همگی در سال جاری از افزایش دستمزد بالاتر از حد متوسط (۳/۸ تا ۴/۲ درصد) برخوردار بوده‌اند.
● حضوصیات افرادی که مورد تحقیق قرار گرفتند.
۸۲درصد از این افراد از جنس مذکر بودند. ۸۹درصد کار تمام وقت داشتند. مدرک ۴۶درصد از آنها لیسانس بود. میانگین سابقه و تجربه در IT ۱۵سال و میانگین سن آنها ۴۲ بود. ۴۳درصد از آنها در بعضی سطوح مجوز داشتند. ۴۹درصد از پاسخگویان در مقام مدیریت، ۵۱درصد کارمند بودند یا در موقعیت‌های فنی کار می‌کردند. ۴درصد به عنوان پیمانکار یا مشاور فعالیت داشتند. سرویس‌های IT بهترین بخش بود و ۱۳درصد از پاسخگویان در این حوزه کار می‌کردند. ۸۴درصد اعلام کردند که همان شغل سال گذشته خود را ادامه داده‌اند بیش از ۱۹درصد از پاسخگویان در آتلاسینک جنوبی و ۱۹درصد دیگر در امریکای مرکزی زندگی می‌کردند.

نویسنده: Stacy Collett
مترجم: مریم پویان‌پور


همچنین مشاهده کنید