پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بزرگ‌ترین‌ خودروساز جهان‌ در اسارت‌ بحران‌


بزرگ‌ترین‌ خودروساز جهان‌ در اسارت‌ بحران‌
شرکت‌ جنرال‌ موتورز که‌ همچنان‌ بزرگ‌ترین‌ شرکت‌ خودروسازی‌ جهان‌ به‌ شمار می‌آید، در حال‌ حاضر گرفتار شدیدترین‌ بحران‌ در تاریخ‌ فعالیت‌ خود است‌. در این‌ میان‌ تنها راه‌ گریز این‌ غول‌ خودروسازی‌ از حصار بحران‌ کاهش‌ هزینه‌ها و سود سهام‌ است‌.
جنرال‌ موتورز که‌ بشدت‌ در تلاش‌ است‌ تا رسیدن‌ زمان‌ سوددهی‌ سری‌ جدید خودروهای‌ سواری‌ و باری‌ ارتقا یافته‌ خود وقت‌کشی‌ کند، هفته‌ گذشته‌ سود سهام‌ سهام‌داران‌ خود را به‌ نصف‌ کاهش‌ داد و دستمزد مدیران‌ ارشد اجرایی‌ خود و سایر حقوق‌ها و مزایای‌ کارمندان‌ خود را کم‌ کرد.
از سال‌ ۱۹۹۳ یعنی‌ یک‌سال‌ پس‌ از آنکه‌ تلنبار شدن‌ بدهی‌های‌ این‌ شرکت‌ خودروسازی‌ تقریبا آن‌ را از کار بیکار کرد، این‌ اولین‌ باری‌ است‌ که‌ سود سهام‌ کاهش‌ می‌یابد. همچنین‌، کاهش‌ حقوق‌ مدیران‌ اجرایی‌ به‌ دلیل‌ وقوع‌ بحران‌، پدیده‌یی‌ نادر در جنرال‌ موتورز به‌ شمار می‌آید. جنرال‌ موتورز این‌ اقدام‌ را رویدادی‌ بسیار بزرگ‌ توصیف‌ کرده‌ است‌.
به‌ گفته‌ ریک‌ واگنر، مدیرکل‌ اجرایی‌ جنرال‌ موتورز، این‌ تصمیم‌ سخت‌ فداکاری‌ کارمندان‌، سهام‌داران‌، بازنشستگان‌ و تیم‌ ارشد رهبری‌ این‌ شرکت‌ را طلب‌ می‌کند؛ اما تحلیل‌گران‌ وال‌ استریت‌ و مشاوران‌ و ناظران‌ کهنه‌کار جنرال‌ موتورز، اقدام‌ این‌ شرکت‌ در کاهش‌ حقوق‌ها و سودهای‌ سهام‌، را حرکتی‌ نمادین‌ ارزیابی‌ می‌کنند. جان‌ راجرز، تحلیل‌گر سیتی‌گروپ‌، در بیانیه‌یی‌ خطاب‌ به‌ مشتریان‌ جنرال‌ موتورز، نوشت‌: این‌ تصمیم‌ها نه‌ تنها نقدینگی‌ را حفظ‌ خواهد کرد؛ بلکه‌ نشان‌دهنده‌ حسن‌ نیت‌ جنرال‌ موتورز نسبت‌ به‌ سایر سهام‌داران‌ است‌ و پس‌انداز پول‌ نقد در سال‌ ۲۰۰۷ تعدیل‌ خواهد شد؛ اما هنوز نوع‌ کاهش‌ها غیرعادی‌ هستند. این‌ کاهش‌ها نشان‌دهنده‌ این‌ هستند که‌ جنرال‌ موتورز بشدت‌ به‌ دنبال‌ راه‌هایی‌ برای‌ صرفه‌جویی‌ هرچند به‌ میزان‌ اندک‌ است‌، تا از این‌ راه‌ بتواند با سایر شرکت‌های‌ خودروسازی‌ کم‌هزینه‌ در آسیا و نیز خودروسازان‌ هم‌میهن‌ خود همچون‌ فورد موتور و گروه‌ کریسلر رقابت‌ کند.
کاهش‌های‌ صورت‌ گرفته‌ ۷/۱ میلیارد دلار از ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های‌ سالانه‌ این‌ شرکت‌ را کاهش‌ خواهد داد؛ البته‌ در حالی‌ که‌ جنرال‌ موتورز بدهکار است‌.
فورد و کرایسلر، نیز در وضعیت‌ مناسبی‌ نیستند. در ماه‌ نوامبر سال‌ گذشته‌ جنرال‌ موتورز اعلام‌ کرد که‌ قصد دارد ۹ کارخانه‌ خود را تعطیل‌ کرده‌ و ۳ هزار شغل‌ خود را کاهش‌ دهد تا بتواند خود را با موقعیت‌ خود در بازار تطبیق‌ دهد.
فورد نیز که‌ در عین‌ سوددهی‌ درگیر تقلا است‌، ماه‌ گذشته‌ اعلام‌ کرد که‌ قصد دارد تا سال‌ ۲۰۱۲ هفت‌ کارخانه‌ مونتاژ خود را تعطیل‌ کرده‌ و حدود ۳۰ هزار شغل‌ خود را کاهش‌ دهد.
گروه‌ کرایسلر، اما با ارایه‌ مدل‌های‌ محبوب‌ و تقویت‌ شده‌، سوددهی‌ داشته‌ و از تجدید ساختار تکان‌دهنده‌یی‌ که‌ دست‌ به‌ گریبان‌ رقیب‌ آن‌ در دیترویت‌ شده‌ بر حذر مانده‌ است‌. آنتونی‌ سابینو، استاد تجارت‌ دانشگاه‌ سنت‌ جانز نیویورک‌ می‌گوید: طبق‌ هر عقل‌ سلیم‌ و معیار تجاری‌، اقدام‌ اخیر جنرال‌ موتورز کاملا لازم‌ بود.
محبوبیت‌ مدل‌های‌ پول‌ساز جنرال‌ موتورز، بویژه‌ مدل‌های‌ سواری‌ و وانت‌ از بین‌ رفته‌ است؛ چرا که‌ این‌ مدل‌ها بنزین‌ زیادی‌ مصرف‌ می‌کنند و قیمت‌ سوخت‌ همچنان‌ بالا است‌.
سال‌ گذشته‌، سهم‌ جنرال‌ موتورز از فروش‌ خودروهای‌ سواری‌ و باری‌ جدید در امریکا از ۵/۲۷ درصد در سال‌ ۲۰۰۴ به‌ ۲/۲۶ درصد کاهش‌ یافت‌. سهم‌ فروش‌ ژانویه‌ جنرال‌ موتورز ۶/۲۵ درصد بود که‌ نسبت‌ به‌ مدت‌ مشابه‌ سال‌ گذشته‌ یک‌ درصد کاهش‌ یافته‌ است‌. هر درصد افت‌ معادل‌ کاهش‌ فروش‌ ۱۷۰ هزار دستگاه‌ یا به‌ اندازه‌ ارزش‌ یک‌ کارخانه‌ است‌ که‌ به‌ رقیبان‌ واگذار می‌شود. اما این‌ غول‌ خودروسازی‌ امیدوار است‌ که‌ جلو افت‌ را بگیرد. این‌ شرکت‌ تسریع‌ بخشیدن‌ به‌ ساخت‌ خودروهای‌ با تجهیزات‌ انتقالی‌ را آغاز کرده‌ و عقیده‌ دارد این‌ مدل‌ها نزد مصرف‌کنندگان‌ محبوبیت‌ دارند، جنرال‌ موتورز همچنین‌ با هدف‌ ارتقای‌ وجهه‌ خود نزد خریداران‌ احتمالی‌ بر افزایش‌ کیفیت‌ تولید تاکید کرده‌ است‌.
اعلام‌ تصمیم‌ جنرال‌ موتورز مبنی‌ بر اقدام‌ به‌ کاهش‌ها، تنها یک‌ روز پس‌ از انتخاب‌ یروم‌ یورک‌ به‌ عضویت‌ هیات‌ مدیره‌ آن‌ صورت‌ گرفت‌.
یورک‌، مشاور میلیاردر مشهور کرک‌ کرکورین‌ از شرکت‌ سرمایه‌گذاری‌ تراسیندا است‌ که‌ صاحب‌ ۹/۹ درصد از سهام‌ جنرال‌ موتورز است‌.
وی‌، در یک‌ سخنرانی‌ در ماه‌ گذشته‌ پیشنهاد کاهش‌ سود سهام‌ و حقوق‌ مدیران‌ اجرایی‌ را مطرح‌ کردأ اما جنرال‌ موتورز اعلام‌ کرده‌ است‌ که‌ این‌ تغییرات‌ پیش‌ از آن‌ مدنظر بوده‌ و تطابق‌ زمانی‌ آن‌ با انتخاب‌ یورک‌ کاملا تصادفی‌ است؛ ولی‌ همچنان‌ به‌ نظر می‌رسد که‌ اقدام‌ جنرال‌ موتورز واکنشی‌ نسبت‌ به‌ پیوستن‌ یورک‌ به‌ هیات‌ مدیره‌ بوده‌ و این‌ سوال‌ مطرح‌ می‌شود که‌ چه‌ کسی‌ شرکت‌ جنرال‌ موتورز را اداره‌ می‌کند.
ترسی‌ که‌ بر وال‌ استریت‌ حاکم‌ شده‌ این‌ است‌ که‌ اگر جنرال‌ موتورز به‌ این‌ زودی‌ها نتواند پول‌ در بیاورد، ممکن‌ است‌ این‌ شرکت‌ به‌ ورطه‌یی‌ دردناک‌ و نامساعد از کاهش‌ها، تجدید ساختارها و تجدید سازمان‌ها بیفتد.
به‌ گفته‌ ون‌ کانوی‌، یکی‌ از شرکای‌ واحد دیترویت‌ بسیاری‌ از افراد شاغل‌ در جنرال‌ موتورز مدت‌ها است‌ که‌ در این‌ شرکت‌ دست‌ بکارند و این‌ عقیده‌ رایج‌ است‌ که‌ نگران‌ نباشید ما قبلا نیز این‌ مشکلات‌ را داشته‌ و این‌ مشکل‌ را نیز پشت‌ سر خواهیم‌ گذاشت‌.
تفاوت‌ این‌ است‌ که‌ امروز، فضای‌ رقابتی‌ کاملا متفاوتی‌ حکمفرما شده‌ که‌ با زمان‌ بحران‌ جنرال‌ موتورز در دهه‌ ۹۰ کاملا متفاوت‌ است‌. امروز نسبت‌ به‌ آن‌ زمان‌ خودروسازان‌ بیشتری‌ با قیمت‌هایی‌ پایین‌تر با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند. صنعت‌ امروز مجالی‌ به‌ تولیدات‌ غیرمحبوب‌ یا ضرر کردن‌ در یک‌ سال‌ مجالی‌ نمی‌دهد و جنرال‌ موتورز با هر دو این‌ مشکلات‌ مواجه‌ بوده‌ است‌.
در حقیقت‌ ضرر ۴/۸ میلیارد دلاری‌ سال‌ گذشته‌ جنرال‌ موتورز بیش‌ از ضرر ۶/۷ میلیارد دلاری‌ این‌ شرکت‌ در سال‌های‌ ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ است‌. در آن‌ زمان‌ احتمال‌ می‌رفت‌ که‌ جنرال‌ موتورز بخواهد اعلام‌ ورشکستگی‌ کند.
جنرال‌ موتورز نگفته‌ که‌ تا چه‌ زمانی‌ به‌ سوددهی‌ خواهد رسید؛ اما تاکید کرده‌ که‌ اعلام‌ ورشکستگی‌ نخواهد کرد.
پس‌ از اعلام‌ تصمیم‌ جنرال‌ موتورز مبنی‌ بر کاهش‌ سود سهام‌ و حقوق‌ها ارزش‌ سهام‌ این‌ شرکت‌ در بورس‌ نیویورک‌ با ۵۳ افت‌، یعنی‌ کاهش‌ ۳/۲ درصدی‌، به‌ ۲۲ دلار و ۸۱ سنت‌ رسید. با کاهش‌ سود سهام‌، هر ساله‌ ۵۶۵ دلار در هزینه‌های‌ جنرال‌ موتورز صرفه‌جویی‌ می‌شود.
برخی‌ تحلیل‌ گران‌ معتقدند؛ این‌ غول‌ خودروسازی‌ راه‌ درازی‌ نرفته‌ است‌.
به‌ گفته‌ دان‌هاجز، مدیر صندوق‌ هاجز، جنرال‌ موتورز باید به‌ جای‌ کاهش‌ سود سهام‌، آن‌ را حذف‌ می‌کرد.
هاجز در چند هفته‌ اخیر، ۲۵۰ هزار سهم‌ جنرال‌ موتورز را خریداری‌ کرده‌ است؛ چرا که‌ با وجود مشکلات‌ جنرال‌ موتورز، قیمت‌های‌ پایین‌ سهام‌ این‌ شرکت‌ برای‌ خریداران‌ جذابیت‌ پیدا کرده‌ است‌.
هاجز می‌گوید: مشکل‌ این‌ است‌ که‌ مدیران‌ جنرال‌ موتورز واقع‌گرایانه‌ برخورد نمی‌کنند. شاید لازم‌ باشد کسی‌ آنجا را اداره‌ کند که‌ در طول‌ عمرش‌ در آنجا کار نکرده‌ و با مدیران‌ اجرایی‌ آن‌ هیچ‌ خط‌ و ربطی‌ نداشته‌ باشد، تا بتواند آنچه‌ را که‌ لازم‌ است‌، انجام‌ دهد.
ریک‌ وانگر، مدیر ارشد اجرایی‌ جنرال‌ موتورز امسال‌ ۱/۱ میلیون‌ دلار حقوق‌ می‌گیرد، یعنی‌۵۰ درصد کمتر از سال‌ گذشته‌.
رابرت‌ لوتز، جان‌ دوین‌ و فریتز هندرسون‌ که‌ معاونان‌ جنرال‌ موتورز هستند، امسال‌ یک‌ میلیون‌ و ۸۵ هزار دلار حقوق‌ می‌گیرند، یعنی‌ ۳۰ درصد کمتر از سال‌ گذشته‌.
مدیران‌ اجرایی‌ بین‌المللی‌ جنرال‌ موتورز، نیز در ازای‌ کار خود در سال‌ ۲۰۰۵ ، پاداش‌ سالانه‌ یا درازمدت‌ دریافت‌ نخواهند کرد.
در سال‌ ۲۰۰۶ ، خدمات‌ درمانی‌ به‌ کارگران‌ حقوق‌ بگیر و بازنشستگان‌ کاهش‌ خواهد یافت‌. این‌ تصمیم‌ صد هزار بازنشسته‌ حقوق‌ بگیر و ۲۶ هزار کارمندی‌ که‌ پیش‌ از سال‌ ۱۹۹۳ استخدام‌ شده‌اند و نیز همسران‌ و افراد تحت‌ کفالت‌ آنها را تحت‌ شمول‌ قرار خواهد داد.
به‌ گفته‌ جنرال‌ موتورز، این‌ اقدام‌ سالانه‌ ۹۰۰ میلیون‌ دلار صرفه‌جویی‌ در پی‌ خواهد داشت‌.
حقوق‌ کارمندان‌ تغییر خواهد یافت‌. جزییات‌ این‌ طرح‌ ماه‌ آینده‌ اعلام‌ خواهد شد. حتی‌ اگر این‌ اقدام‌ در کوتاه‌مدت‌ برای‌ جنرال‌ موتورز به‌ اندازه‌ کافی‌ سودآور نباشد، دست‌ کم‌ به‌ عنوان‌ اهرم‌ فشار برای‌ این‌ شرکت‌ ارزشمند است‌.
دیود گیروکس‌ که‌ یکی‌ از سهام‌داران‌ ارشد جنرال‌ موتورز است‌، می‌گوید: اعمال‌ کاهش‌های‌ مورد نظر پیش‌ از این‌ ممکن‌ نبود. برای‌ انجام‌ چنین‌ کاری‌ شما واقعا به‌ یک‌ بحران‌ نیاز دارید

محمدجواد شمسعلی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید