جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مقصد: IP پیشرفته ایده آل


مقصد: IP پیشرفته ایده آل
برای مدیران IT مسیر مراکز داده جدید کاملا واضح و آشکار است: حرکت به سمت یک شبکه تمام IP و تکمیل مسیر با برنامه‌های پیشرفته IP همچون اشتراک‌گذاری بلادرنگ. شرکت‌ها چند وقتی است که حرکت به سمت یک شبکه تمام IP را آغاز کرده‌اند. بسیاری از آنها صورت وتصویر بر روی IP را پیاده‌سازی نموده‌اند و قصد دارند شبکه‌‌های frame relay و دیگر لینک‌های خصوصی سازگار با اتصالات IP محض مثل اتصالات فراهم شده از طریق شبکه‌های مبتنی بر MPLS را ایجاد نمایند. "اریک دورند" مدیر IT شرکت مهندسی Psomas و " جیم کلین" مدیر بخش تکنولوژی و سرویس‌های اطلاعاتی Saugus Union School District (که هر دو به عنوان شرکت کنندگان نهایی در Network World Renovator Awards سال جاری شرکت داشتند) حرکت به سمت شبکه‌های تمام IP ‌کامل را آغاز کرده‌اند. هدف دورند و کلین رسیدن به اشتراک‌گذاری بلادرنگ به همراه برنامه‌های پیشرفته IP و یک شبکه تمام IP می‌باشد.
● طراحی برای شبکه پیشرفته IP
دورند می‌گوید، در یک دنیای کامل ترسیمات cad/cam قابل اعتماد برای کاربران می‌تواند در هر کجا و هر زمان قابل دسترسی باشد. مهندسان می‌توانند با استفاده از برنامه‌های Whiteboard و کنفرانس ویدیویی از طریق LAN بی‌سیم، اتصالات ماهواره‌ای یا سلولی از دفاتر راه دور و اطلاعات روی سایت بر روی پروژه‌های ساخت تشریک مساعی کنند. اکنون دورند در حال پایه‌ریزی چنین طرحی برای رسیدن به این شبکه می‌باشد. او می‌گوید، ما به عنوان یک شرکت مهندسی با فایل‌های بزرگ CAD که هر کدام به طور میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت هستند، کار می‌کنیم. البته تا وقتی که شرکت ما گسترش نیافته‌ بود و همه کارکنان در یک دفتر کار می‌کردند مشکل عمده‌ای وجود نداشت، اما با گسترش شرکت (۲۰ درصد در سال در طی دو سال گذشته) متوجه شدیم که واقعا به اشتراک‌گذاری کار در دفاتر مختلف خود نیاز داریم. دورند شبکه frame relay خود را با یک توپوگرافی IP محض کاملا یکپارچه و مبتنی بر MPLS جایگزین نموده است. او می‌گوید، مزیت اینکار در این است که می‌توانیم اتصالات دفتر به دفتر را در جاییکه قبلا مجبور بودیم از یک هاب اصلی استفاده کنیم، داشته‌ باشیم. ما تعداد رفت و آمدها را کاهش داده‌ایم در نتیجه سرعت دستیابی به داده افزایش یافته است.
او همچنین سرورهای فایل شعبه‌های آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، نوادا و Utah شرکت را به صورت تعدادی مراکز داده مجهز به دستگاه‌های سرویس‌های فایل Steelhead از Riverbed Technology ادغام نموده است. این دستگاه‌ها امکان دسترسی بلادرنگ و به اشتراک‌گذاری متمرکز دیتا از طریق WAN را فراهم می‌سازند. دورند می‌گوید، ما قبلا همگام‌سازی آف‌لاین فایل را سریع انجام می‌دادیم، اما یک روز زمان تلف شده نیز داشتیم و در ضمن مدیریت این فرآیند نیز مثل یک کابوس بود. کاربران می‌خواستند بدانند که آیا ‌می‌توانند کارهای خود را بین دفاتر به اشتراک گذارند یا خیر. پاسخ ما به آنها منفی بود. اما اکنون ما می‌توانیم چنین امکانی را فراهم سازیم. مزیت دیگر، سهولت بازیابی فایل است که به علت خطای انسان به طور مکرر مورد نیاز می‌باشد. انتقال به یک شبکه تمام IP یکپارچه Psomas را به باز کردن سریع دفاتر جدید بدون نیاز به تجهیزات و کارکنان زیاد قادر ساخته است. در حقیقت با اینکه شرکت در طی دو سال گذشته آنچنان گسترش یافته که ۶۲۰ مشتری را پشتیبانی می‌کند، تعداد کارکنان از ۱۴ نفر تجاوز نکرده است.دورند می‌گوید، ما می‌توانیم با حداقل یک سرور، یک روتر، یک سوئیچ ، یک دستگاه و یک لوله بزرگ دفاتر جدید خود را باز کنیم. ما این دفاتر را به گونه‌ای ایجاد می‌کنیم که فضای کمتری برای LAN مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر کاهش هزینه امکان مدیریت از راه دور نیز فراهم شود. این روش ما را قادر می‌سازد تا به عنوان یک شرکت در حال گسترش در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنیم.
در مرحله بعد دورند شبکه‌های SAN) IP Storage-area) را برای کامل نمودن دستگاه‌های سرویس‌های فایل مورد ارزیابی قرار می‌دهد. او می‌گوید، مزیت عمده این شبکه‌ها کاهش هزینه‌ها می‌باشد. IP SAN امکان داشتن منابع ذخیره off-site کمتر را برای Psomas فراهم می‌سازد. زمانیکه سیستم اصلی آماده شود، منابع ذخیره‌سازی اضافه با قیمت ارزانتر فراهم خواهند شد. ما می‌توانیم بک‌آپ‌های مجاور خط (near-line) داشته باشیم و نیاز به نوارها را به حداقل برسانیم. در ضمن می‌توانیم نوارها را به جای یکبار در هفته فقط یک بار در ماه ارسال کنیم. البته دورند به موانع و مشکلات طرح نیز اشاره می‌کند. به عنوان مثال یکی از مشکلات قیمت بالای دستگاه‌های Riverbed (حدود ۱۰۰۰۰ دلار برای یک دستگاه) است که برای هر پروژه هزینه گزافی را ایجاد می‌کند. در ضمن سرعت کند کارت‌های سلولی بی‌سیم- عنصر مهم دیدگاه‌ دستیابی از هر جا و در هر زمان دورند نیز با سیستم سیار ناامید کننده است.
ما نمایشی از کارتهای IP سلولی با VPNهای overlay راه انداختیم و نتیجه وحشتناک بود. سرعت ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو بیت در ثانیه کارت‌ها برای انتقال فایل‌های بزرگ شرکت بسیار کند است. دورند از ظهور کارت‌های EVDO که طبق گفته حاملان ازسرعتی تا دو مگابیت در ثانیه برخوردارند بسیار خوشحال است اما منتظر نسخه‌ای از آنها می‌باشد که منطقه بزرگتری را تحت پوشش بگیرند.
● استفاده از شبکه‌های تمام IP ‌در مدارس
کلین نمی‌خواهد مانند دورند از شبکه‌های پیشرفته IP ‌در بخش‌های خاص استفاده کند بلکه قصد دارد ترتیبی دهد که هر کجا کاربر خواست بتواند این شبکه‌ها را به کار گیرد. او می‌گوید، برای ما، تشریک مساعی به این معناست که مجبور نباشیم تمام دانش‌آموزان و دانشجویان را برای یک نمایش در یک اتاق جمع کنیم. اینکار سخت است و وقت زیادی می‌گیرد. ما می‌توانیم با استفاده از یک شبکه IP پیشرفته و برنامه‌های آن نمایش را در تمام کلاس‌ها نشان دهیم. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و ارائه نمایشات بیشتر می‌شود. بعضی از سخنگویان برای گروه‌‌های کوچکتر مثل دانش‌آموزان یک کلاس راحت‌تر صحبت می‌کنند. در چنین مواردی امکان ارائه نمایش در هر کلاس به صورت بلادرنگ موجود می‌باشد. کلین در ضمن می‌خواهد امکان ارتباط معلمین با یکدیگر را بدون نیاز به ترک کلاس فراهم سازد. او به همین منظور و نیز برای رسیدن به دیگر موقعیت‌های تشریک مساعی به سمت استفاده از یک شبکه تمام IP مجهز به VoIP، شبکه‌های بی‌سیم و ویدیو گام برداشته است. وی دو سال پیش منطقه‌ای شامل ۱۶ مدرسه در مقاطع مختلف را برای یک شبکه نسل بعد آماده نمود. تکنولوژی Power Over Ethernet، برای مراکز دیتا، توانایی ارائه آسان نقاط دستیابی بی‌سیم را در اختیار او قرار می‌دهد. او سعی نموده تا حد امکان پلاتفرم را انعطاف پذیر سازد.
کلین ۷۰۰ دستگاه تلویزیون را در کلاس‌های این مدارس نصب نمود. تلویزیون‌ها با استفاده از شبکه مبتنی بر IP و از طریق یک سیستم بازیافت مدیا که امکان ارسال و ارائه نمایشات و آموزش ابزارها را فراهم می‌سازد، کنترل می‌شوند. در ضمن آنها گروه‌بندی شده اند و امکان تغییر و کنترل صدا و کانال‌ها از طریق یک سیستم سرور مرکزی فراهم می‌باشد. اما هنوز شبکه تلویزیونی هر مدرسه مستقل از مدارس دیگر می‌باشد. گسترش این سیستم یکی از مراحلی است که کلین قصد دارد با یک شبکه پیشرفته IP‌ کامل به آن برسد. بعد از شناخته شدن دیدگاه او مدارس می‌توانند برنامه‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما یکی از موانع برای رسیدن به این هدف نیاز به نرم‌افزار مخصوص در هر ایستگاه کاری سرویس گیرنده می‌باشد که هزینه گزافی را دربردارد. کلین کلاس‌های Saugus Union را به قابلیت VoIP مجهز نموده است (۷۰۰ تلفن IP در سراسر ناحیه قرار گرفته است) او می‌گوید، مدارس ما دارای سرویس تلفن معمول برای تمام کلاس‌ها نبودند بنابراین استفاده از این قابلیت یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.
هزینه یک سیستم قدیمی PBX برای پشتیبانی از کل منطقه با هزینه شبکه ۳Com VoIP مجهز به ویژگی‌هایی پیغام گذاری متحد (unified messaging)‌ تفاوت چندانی ندارد. اما شبکه VoIP دارای انعطاف پذیری و کارآرایی است که سیستم PBX از آنها بهره‌ای نبرده است. شما می‌توانید تما تماس‌ها را از طریق لینک‌های WAN مسیریابی کنید و این باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. یکی دیگر از مزایای بزرگ VoIP و شبکه تمام IP توانایی باز کردن سریع سایت‌ها به صورت آن‌لاین می‌باشد. کلین می‌گوید، ما منطقه در حال گسترش داریم و نباید مجبور باشیم برای استفاده از هر سرویس جدید در هر محل با یک شرکت تماس بگیریم. بلکه می‌توانیم خودمان اینکار را انجام دهم. این مزیت بزرگی است. در نهایت کلین تمایل دارد از ترکیبی از بی‌سیم و VoIP برای دستیابی از هر جا و در هر زمان استفاده کند. او معتقد است که همه می‌‍‌توانند تلفن‌هایشان را با خود حمل کنند و همزمان به سیستم VoIP به صورت بی‌سیم دسترسی داشته باشند.

NetworkWorld
مترجم: مریم‌ پویان‌پور
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید