جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حنا


حنا
امروزه با توجه به آشنایی مردم به خواص گیاهان دارویی، استفاده از عصاره های گیاهی مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفته است. از زمانهای بسیار قدیم در کشورهای مختلف از جمله مصر، یونان و ایران، حنا به عنوان یک رنگ کننده و تقویت کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است. درچین و هند نیز حنا از دوران بسیار دور شناخته شده بود. در هند و ایران باستان ناخن ها و انگشتان عروس ها را با حنا رنگ میکردند.
● گیاه حنا
حنا برگ درختچه ای است به طول ۲ تا ۷ متر با نام علمی Lawsonia inermis از تیره Lythraceae. این گیاه بومی کشورهای مدیترانه، آسیای صغیر، شمال و شرق آفریقا، شمال هند و ماداگاسکار است. حنا در نواحی جنوب و جنوب شرق کشور در بلوچستان، بم و شهداد کرمان کشت می شود.
● ترکیبات گیاه
برگهای حنا دارای تانن، صمغ، پنتوزان، کوئینون و فلاونوئید است. مهمترین ترکیب شناخته شده حنا لاوسون (Lawsone) یا ۲- هیدروکسی- ۱،۴- نفتاکینون می باشد که مادهٔ اصلی رنگی در گیاه است. گلهای حنا معطر و دارای اسانس است. حنا همچنین حـاوی مانیتـول و موسیلاژ است. لاوسـون موجود در بـرگ حنـا نه تنها خاصیت رنگی دارد بلکـه اثـر ضد باکتریایی بخصوص ضد باکتریهای گرم مثبت دارد. خاصیت ضد قارچی لاوسون موجود در حنا بخصوص قارچهای مولد کچلی آن به اثبات رسیده است. به غیر از خاصیت رنگی، حنا به لحاظ داشتن تانن، قابض و تقویت کننده مو پوست سر می باشد و ترکیبات آن موجب گردیده تا این گیاه در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.
● کاربرد:
عصاره حنا در اغلب شامپوها، تقویت کننده ها و لوسیونهای مو و لوسیونهای صورت و پوست استفاده می شود. حنا برای پوست های خشک و حساس و نیز برای موهای خشک و لطیف و نازک مناسب می باشد. به دلیل خواص کاملاً شناخته شده حنا، امروزه از عصاره آن که به کمک حلالهای مناسب استخراج می شود در فرمولاسیون مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. همچنین کانکرت گلهای حنا در صنایع عطرسازی کاربرد دارد.
● شامپو حنا:
شامپو حنا با داشتن مقدار لازم عصارهٔ مطلوب حنا دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری است و به عنوان یک محافظ طبیعی مو در مقابل نور خورشید نیز بکار می رود. خاصیت نرم کنندگی این گیاه به شامپوهای حاوی عصاره حنا ویژگی خاصی می بخشد. شامپو حنا می تواند میزان ذخیره آب را در بافت شاخی مو افزایش دهد و در نتیجه موهای خشک و شکننده را به حالت طبیعی باز و روشن برگرداند. شامپو حنا توان شانه کردن مو را بیشتر می کند و به دلیل دارا بودن تانن منافذ پوست سر را می بندد و از نفوذ چربی به خارج پوست جلوگیری می کند.

منابع:
۱. Hepper ,C .۱۹۸۷. Herbal Cosmetics.Thorsons Publishing Group. London.
۲.DRAGOCO ۱۹۹۳. Extrapon Henna special ۲/۰۳۲۹۳۰.
۳. Haarmann & Reimer ۱۹۹۳. Cremogen Henna Neutral ۷۳۰۳۹۹.
۴- زرگری، ع ۱۳۷۰. گیاهان دارویی، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران


همچنین مشاهده کنید