جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


آمریکایی‌ها بازار را به خودروسازان آسیایی واگذار کردند


آمریکایی‌ها بازار را به خودروسازان آسیایی واگذار کردند
صنعت خودروسازی کشور ژاپن یکی از صنایع رشد یافته و بسیار پیشرفته در این کشور است و قدرت رقابت بسیار بالایی با خودروسازان دیگر نقاط جهان دارد.
اما همیشه بازار اروپا برای این خودروسازان ارزشمندتر از بازار آمریکا یا آسیا بوده است. در دهه ۹۰ قرن گذشته سهم اعظم تولیدات خودروسازان ژاپنی وارد بازار مصرف کشورهای اروپایی می‌شد و به تدریج جایگزین تمام برندهای فعال در این منطقه شد، اما با آغاز قرن حاضر ژاپنی‌ها به تدریج وارد بازار مصرف آمریکا شدند و امروزه اکثر اتومبیلهایی که در خیابانهای آمریکا در حرکت هستند را تولیدات کشور ژاپن تشکیل می‌دهند. در سال گذشته یعنی سال ۲۰۰۵ میلادی فروش شرکتهای تویوتا موتور، نیسان موتور کشور ژاپن و شرکت هیوندایی موتور کشور کره جنوبی در بازار مصرف امریکا حدود ۹ درصد رشد کرد.در این سال خودروی مدل کمری (Camry sedan) برای چهارمین سال متوالی پرفروشترین خودروی تولیدی تویوتا در بازار مصرف ایالات متحده آمریکا و خودروی مدل لکسوز نیمپلیت(Lexus nameplate) پرفروشترین خودروی لوکس تولیدی این شرکت در بازار آمریکا معرفی شد. در این سال برای اولین بار طی ۱۹ سال گذشته خودروی فروش شورلت (chevrolet) از تولیدات فورد و جنرال موتورز در آمریکا پیشی گرفت و به عنوان پرفروشترین برند در بازار آمریکا شناخته شد. طبق گزارشهای موجود در سال ۲۰۰۵ فروش سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا در این کشور ۲ درصد و فروش برندهای اروپایی ۳ درصد تنزل پیدا کرد در حالیکه بازار خودروهای آسیایی بیش از ۷ درصد ارتقا یافت. در این سال سهم خودروسازان آمریکایی در بازار مصرف این کشور به ۹/۵۶ درصد نزول کرد که نسبت به سال ۲۰۰۲، ۸/۴ درصد کاهش داشته است . در مقابل سهم بازار برندهای آسیایی در این سال با دو درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۲ به ۵/۳۶ درصد رسید. به گزارش مدیر فروش شرکت تویوتا در سال ۲۰۰۵، ۱۷ میلیون دستگاه خودرودر امریکا به فروش رسید که سهم بزرگی از آن به خودروهای هیبریدی مدل پیروس مربوط می‌شود. در سال گذشته فروش اتومبیل‌های مدل پیروس در امریکا دو برابر شد که اصلی‌ترین دلیل استقبال زیاد مردم از این خودروها کاهش وابستگی به فراورده‌های نفتی و تعدیل هزینه‌های تولیدی است.
در سال مورد بررسی فروش تولیدات شرکت جنرال موتورز در امریکا ۴ درصد کاهش یافت که این نزول به دنبال کاهش ۷ درصدی فروش خودروهای سواری و کاهش ۲ درصدی فروش کامیون‌ها و خودروهای ورزشی (خودروهای مورد استفاده در رالی و غیره) ایجاد شد. در این شرایط با وجود کاهش فروش شورلت در بازار مصرف آمریکا اما باز هم فروش این شرکت از شرکت فورد بیشتر بود. در این سال شورلت ۶/۲ میلیون دستگاه خودرو در بازار مصرف آمریکا به فروش رسانید که ۲۱ هزار دستگاه کمتر از سال ۲۰۰۴ بود. پل بالیو مدیر دفتر مطالعه و تحلیل بازار شرکت جنرال موتورز می‌گوید فروش این شرکت در سال گذشته کمتر از انتظارات ما بود . در نه ماه اول این سال جنرال موتورز حدود ۴ میلیارد دلار امریکا زیان دید که یکی از دلایل با اهمیت آن سیاست‌گذاری‌های این شرکت‌ها برای کنترل هزینه تولید بود که موجبات رشد زیان‌دهی این شرکتها را به همراه آورد. وی عقیده دارد راه رهایی از بحران کنونی تولید خودروهایی است که در بخشهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
در سال ۲۰۰۵ فروش شرکت فورد موتور در بازار مصرف ایالات متحده آمریکا ۴ درصد تنزل پیدا کرد . پژوهشگران دلیل کاهش فروش این شرکت را تنزل سطح تقاضای کامیون‌های تولیدی فورد و خودروهای ورزشی در اثر افزایش قیمت گاز طبیعی می‌دانند. در همین بازه زمانی یک ساله فروش شرکت دایملر کرایسلر ۵ درصد ارتقا پیدا کرد. در این سال پرفروشترین تولیدات شرکت دایملر کرایسلر مدلهای سدان کرایسلر۳۰۰((Chrysler ۳۰۰ sedan و مینی وان های Town & country بودند که فروش آنها طی یک سال مورد بررسی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.
طبق گزارش شرکت هوندا موتور فروش این شرکت در سال ۲۰۰۵، ۵ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش پیدا کرد.در این سال فروش خودروهای سواری تولیدی هوندا با سال ۲۰۰۴ تفاوتی نداشت اما فروش کامیون‌ها و SUVهای تولیدی هوندا ۱۴ درصد ارتقا یافت. این دوازدهمین سالی است که فروش شرکت هوندا در بازار مصرف ایالات متحده آمریکا سیر صعودی طی می‌کند. جورج پایپاس مدیر فروش شرکت فورد با اشاره به بازار مستعد SUV ‌ها در آمریکا و جذب تولیدات اکثر شرکتهای تولیدی پیش‌بینی کرد: در صورتی که در سال ۲۰۰۶ نیز قیمت هر گالن گاز طبیعی کمتر از ۳ دلار باشد بازار SUVها نیز به همین قوت باقی خواهد ماند. این پیش‌بینی در شرایطی صورت گرفت که گزارشهای مالی شرکت فورد برای اولین بار طی ۲۵ سال اخیر خبر از کاهش ۸ درصدی فروش کامیون و SUV دارد در حالیکه فروش خودروهای سواری مدل لینکولن و مرکوریLincoln & Mercury حدود ۵ درصد رشد داشته است.
در ادامه روند نزولی بازار خودروی تولیدی ایالات متحده آمریکا شرکتهای تولیدی این کشور خبر از کاهش غیر قابل انتظار سطح فروش خود در ماه دسامبر سال گذشته دادند. در این ماه اغلب خودروسازها برای استقبال از سال جدید تخفیف های ویژه ای را برای خریداران قایل می شدند اما با وجود این تخفیف‌ها سهم بازار این تولیدکنندگان رشدی نکرد و فروش آنها افزایش نیافت.طبق گزارشهای رسیده در ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی فروش شرکت جنرال موتورز در ایالات متحده آمریکا ۱۰ درصد، فروش فورد ۷/۸ درصد و فروش دایملر کرایسلر ۵ درصد کاهش یافت.بالیومدیر دفتر مطالعه و تحلیل بازار شرکت جنرال موتورز در این مورد می گوید در دسامبر سال گذشته عملکرد خودروسازان آسیایی به گونه‌ای بود که موجب تعجب و شگفتی همگان شد. در این ماه فروش آسیایی‌ها در بازار امریکا رشد زیادی کرد و بازار مصرف آمریکا را از دست خودروسازان داخلی خارج کرد. دلیل رشد فروش خودروهای آسیایی در آستانه سال جدید میلادی بسیار روشن است. این شرکتها همچون خودروسازان آمریکایی برای جذب بازار و کسب در آمد بیشتر در طی سال ۲۰۰۵ قیمت تولیداتشان را تنزل ندادند بنابراین توانستند در آستانه سال جدید میلادی تخفیف زیادی به خریداران بدهند و همین امر باعث جلب مشتری بیشتر برای این شرکتها شد. در چنین وضعی فروش شرکت تویوتا در ماه دسامبر سال گذشته ۸ درصد و فروش هیوندایی ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد. البته فروش شرکتهای هوندا و نیسان در این ماه به ترتیب ۳ درصد و ۱ درصد کاهش پیدا کرد.
با وجود شرایط موجود شرکتهای خودروسازی نسبت به عملکرد خود در سال ۲۰۰۶ میلادی و در‌آمدشان بسیار خوش‌بین هستند و عقیده دارند اوضاع اقتصاد جهانی همسو با منافع خودروسازها تغییر خواهد کرد. اما آیا این پیش بینی تحقق می یابد یا اینکه سال آینده نیز بازار در دست آسیایی‌ها خواهد بود؟پاسخ این سوال را گذر زمان به ما می دهد.

مونا مشهدی رجبی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید