سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

چرا گرفتار واریس و خونریزیهای زیر جلدی می شوید؟


چرا گرفتار واریس و خونریزیهای زیر جلدی می شوید؟
بسیاری از بانوان ازمشکلات عروقی - وریدی، واریس و سنگینی پاها رنج می برند. لازم است در اینجا به مواردی که، چرا گرفتار واریس و خونریزی های زیر جلدی می شویم اشاره ای کوتاه و توضیحی مختصر بدهیم. تجمع خون درسیاهرگ ها باعث بزرگ شدن آنها شده و موجب به وجود آمدن واریس و خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، خواهد شد.
قلب، خون را به صورت اکسیژن و مواد مغذی به سرتاسر بدن منتقل می کند. سرخرگ خون را از قلب به تمام بدن فرستاده در حالیکه سیاهرگ خون را از قسمت های مختلف بدن به قلب باز می گرداند. زمانی که خون به طرف قلب منتقل می شود، سیاهرگ مثل یک دریچه یکطرفه عمل می کند تا مانع بازگشت خون شود. اگر این دریچه یکطرفه ضعیف و سست شود، مقداری از خون به داخل سیاهرگ بر می گردد و در آن جا متراکم شده و باعث لخته شدن خون می شود.
در واریس رگهای متورم شده بیشتر شبیه به طناب و یا برآمدگی های بسیار در هم پیچیده به رنگهای کبود و آبی می باشند که سطح پوست نواحی کشاله ران، تا سطح زیر زانو را فرا می گیرند. خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، به واریس خیلی شبیه هستند، با این تفاوت که رنگ آنها معمولاً قرمز و آبی بوده و اندازه آنها نیز کوچکتر می باشد. شباهت آنها بیشتربه شاخه های درخت و یا تارهای عنکبوت بسیار زیاد است و در نواحی صورت و پاها بیشتر به چشم می خورند.
اکنون ببینیم چه عواملی باعث واریس و خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، می شوند. هنوز به درستی علل واریس و خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، معلوم نشده است اما چندین فاکتور وجود دارد که این افراد بیشتر مستعد این بیماری هستند. عامل وراثتی؛ سست و ضعیف بودن دیواره مویرگها از زمان تولد عامل مهم این بیماری می باشد.
تغییرات هورمونی در دوران حاملگی، مصرف داروهای ضد بارداری و یائسگی و همچنین خوردن استروژن و پروژسترون سبب واریس و خونریزی های زیر جلدی می شود.
دردوران بارداری علاوه بر افزایش سطح هورمون، حجم خون در بدن افزایش یافته که این خود موجب بزرگ شدن سیاهرگها خواهد شد. بزرگ شدن رحم نیز باعث فشار آوردن به سیاهرگها می شود. ۳ ماه بعد از زایمان، معمولاً واریس پیشرفت بیشتری می کند. هر چند، مویرگهای سست و تضعیف شده بیشتر تمایل به توسعه و پایداری بعد از دوران بارداری دارند.
خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، به واریس خیلی شبیه هستند، با این تفاوت که رنگ آنها معمولاً قرمز و آبی بوده و اندازه آنها نیز کوچکتر می باشد.
یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث سست و ضعیف شدن دیواره مویرگها شده و ایجاد واریس و خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، می کنند عبارتند از؛ کهولت سن، چاقی مفرط، آسیب دیدگی پاها و ایستادن مداوم و یا شیفت کاری طولانی مدت بدون تحرک مانند، پرستارها، فروشندگان ثابت و آرایشگرها، تغییرات فشارهای جوی مانند، مهمانداران هواپیما و خدمه پرواز، نشستن بر روی صندلی یا مبل بشکلی که برای مدت طولانی یک پا روی پای دیگر قرار گیرد، نشستن روی زمین به مدت طولانی و چهار زانو، استفاده طولانی مدت از سونا و تکرار بیش از حد آن. همچنین افرادی که پوست روشن دارند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بر روی بینی و گونه هایشان مویرگهای عنکبوتی پدید می آید.
عواملی که موجب کاهش و پیشگیری از واریس و خونریزی های زیر جلدی، مشابه با تار عنکبوت، می شوند را بررسی می کنیم. در قدم اول باید سعی بر کم کردن تعدادی از فاکتورهای اشاره شده در زندگی روزمره نمود تا از صدمات عوامل بیرونی و فیزیکی کاسته شود. خوشبختانه در همه موارد واریس و خونریزی های زیر جلدی منشاً داخلی نداشته و بیشتر علل موضعی دارند.
با استفاده از کرم های ضد آفتاب پوست خود را در برابر صدمات ناشی از اشعه های زیان آور نور خورشید محافظت نمایید تا از تشکیل مویرگهای زیر جلدی جلوگیری کنید. روزانه ورزش کنید، به پاها توجه بیشتری نشان دهید و ورزش هایی از قبیل پیاده روی و دو را برای تقویت و استحکام بخشیدن به دیواره مویرگها انجام دهید و به طور مرتب وزن خود را کنترل کنید. از نشستن به مدت طولانی بر روی پاها، به حالتی که اصطلاحاً چهار زانو نامیده می شود بپرهیزید و در زمان استراحت پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
از ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید و اگر مجبور هستید به مدت طولانی بر روی پاهای خود قرار گیرید، بهتر است وزن خود را هر چند دقیقه بین دو پا تقسیم کنید. اگر به مدت طولانی بر روی صندلی قرار می گیرید، هر نیم ساعت یکبار بلند شوید و کمی راه بروید. از جورابهای مخصوص واریس استفاده کنید، اما از پوشیدن لباسهایی که بسیار تنگ هستند و منجر به انقباض سینه، کشاله ران و پاها می شوند بپرهیزید.
یبوست نیز یکی از عوامل واریس می باشد. قبل از دچار شدن به چنین مشکلی، در رژیم غذایی خود از غذاهای حاوی الیاف فراوان استفاده کنید. این غذاها شامل، میوه های تازه، سبزیجات و تمامی حبوبات که دارای سبوس می باشند. هر چند وقت یکبار نمک بدن خود را کنترل کنید. زیرا نمک یا سدیم موجب جمع شدن آب میان بافتی در زیر پوست و ورم آن می شود.
امروزه راههای جدیدی برای درمان واریس و خونریزی های زیر جلدی وجود دارد که می توان به چند مورد آن اشاره کرد. درمان از طریق اسکلروتراپی ( Sclerotherapy ) یا درمان از طریق تزریق، یکی از راههای درمان بدون عمل جراحی واریس و خونریزی های زیر جلدی می باشد. اسکلروتراپی (Sclerotherapy) به وسیله سوزن های بسیار ریز و در محیط مطب انجام پذیر است و مقدار تجویز شده دارو بستگی به بزرگی مویرگها دارد و این عمل نیازی به بیهوشی و جراحی ندارد. راههای درمان دیگر از طریق لیزر درمانی، پوشیدن جورابهای واریس، خوردن دارو و ورزش می باشد.
با پیروی از این دستورات ساده و بهداشتی، می توان به راحتی نازیبایی ها را از روی پوست زدود و برطرف نمود.

آزیتا مقصودی


همچنین مشاهده کنید