جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با آکنه و راههای درمان آن


آشنایی با آکنه و راههای درمان آن
یکی از بارزترین مشکلات نوجوانان و جوانان آکنه است. بسیاری از بزرگسالان هم با این مشکل درگیر می باشند. تظاهرات آکنه می تواند به دلیل تغییرات هورمونی در مراحل مختلف عمر مانند بلوغ، بارداری و یائسگی بروز کند. آکنه همچنین نشانه ای از بیماریهای داخلی مانند افزایش سموم، افزایش استرس و کاهش فعالیتهای بدنی می باشد.
آکنه زمانی ظاهر می شود که غده های چربی پوست شروع به تولید چربی اضافی نمایند، این چربی ها با سلولهای مرده پوست به شکل یک توده در منافذ بسته انباشته می شوند. باکتری موجود در داخل منافذ در دام این توده می افتد، از آن تغذیه کرده و شروع به تکثیرمی نماید. همین امر باعث برانگیختگی دیواره منافذ می شود. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن می خواهد با باکتری مبارزه کند، چرک به صورت جوش چرکی، سرسیاه و یا سرسفید ظاهر می شود.
دستکاری یا فشار جوش می تواند باعث افزایش تعداد آنها شده وآثار نامطلوبی ایجاد نماید. مناطق معینی از پوست بواسطه تولید چربی بیشتر مستعد آکنه هستند. این مناطق بیشتر شامل پیشانی، بینی و چانه می باشند.سرسیاه ها بدلیل آلودگی ایجاد نمی شوند، امابیشتر توسط چربی اضافی که باعث بسته شدن منافذ شده اند اکسیده شده و توسط ملانین تغییر رنگ می دهند.
آرامش، خواب کافی، ورزش و کاهش استرس نقش مهمی در سلامت پوست برعهده دارند.
چهره های پرجوش در افرادیکه از رژیم های پرچرب و سرشار از شکر و یا غذاهای سرخ کردنی و فرآوری شده استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.تظاهرات آکنه می تواند به دنبال افزایش تولید سموم که باعث یبوست، مشکلات کلیه و یا مشکلات لنفاوی شده، بروز کند. سایر عوامل شامل آلودگی، خشکی محیط یا تغییرات آب و هوای فصلی می باشند. توارث نیز ممکنست فرد را مستعد به آکنه کند.
به طور معمول آکنه به چهار دلیل اصلی بروز میکند که عبارتند از توارث، مراقبت های پوستی، روش زندگی و موقعیتهای حساس. ما قادر به تغییر عوامل ژنتیکی نیستیم اما می توانیم با کمک به سه عامل دیگر از احتمال بروز آکنه پیشگیری نماییم.
پوست انسان به پاکسازی، تغذیه و تقویت نیاز دارد. پوست را با یک صابون ملایم و کمی اسیدی پاک کنید، سپس از یک تونیک بدون الکل استفاده کنید تا به کاهش تعداد باکتری که داخل منافذ جمع شده اند کمک کند. حالا با کرم های فاقد مواد نفتی پوست را مرطوب کرده و ماساژ دهید تا جریان خون افزایش یافته و غده های چربی قادر به تولید چربی اضافی نباشند. هر هفته یکبار از یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلولهای مرده پوست از سطح منافذ استفاده نمایید. ماسک گل هر دو هفته یکبار می تواند چربی اضافی منافذ را خارج کند ، زیرا خاک رس موجود در ماسک از قدرت جذب بالایی برخوردار است.
رژیم غذایی سرشار از میوه های تازه، حبوبات و سبزیجات باعث تغذیه و پاکسازی پوست می شوند. آرامش، خواب کافی، ورزش و کاهش استرس نقش مهمی در سلامت پوست برعهده دارند.
تغییرات آب و هوای فصلی مانند زمستانهای سرد و خشک و تابستانهای گرم و مرطوب و محیطهای آلوده نیز باعث تحریک پوست و ایجاد آکنه می شوند. از آنجاییکه پوست در معرض خشکی با دمای زیاد شروع به از دست دادن رطوبت خود می کند، غده های چربی با تولید چربی بیشتر باعث ایجاد آکنه می شوند. مرطوب سازی و پاکسازی مرتب پوست در مناطق گرم، مرطوب و یا آلوده باعث کاهش بروز آکنه می شود.
آرایش کردن هم ایجاد جوش می کند. اگر این لوازم حاوی مشتقات نفتی باشند حتی اگر از اعمالی مانند پاکسازی و رژیم سلامتی پوست پیروی کنید باعث بروز آکنه می شوند. پس از لوازم آرایشی استفاده کنید که با پوستتان سازگاری داشته باشند.
درمانهای آکنه شامل استفاده از اسید سالسیلیک یا پراکسید بنزوییل یا درمانهای شامل هیدروکورتیزون و یا آنتی بیوتیک می باشند، همچنین درمانهای هورمونی که باعث کاهش تستروژن بدن می شوند. محصولات جدید درمان آکنه برای انواع پوستها ساخته شده که موجب می شود آسیب کمتری به پوست وارد آید. ویتامین A به تازگی راه درمان آکنه را تغییر داده است.در سالهای اخیر تلفیق درمانهای آکنه بسیار معمول شده است. تلفیق دو یا چند دارو اجازه می دهد تا چندین عامل که باعث آکنه هستند مورد هجوم واقع شوند.
با اصلاح روش زندگی، مراقبت های پوستی مناسب، استفاده ار رژیم غذایی صحیح و کاهش تنش و استرس پوستی سالم و شاداب، بدون آکنه داشته باشید.

سعیده موسوی


همچنین مشاهده کنید