جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رژیم غذائی


رژیم غذائی
امروزه از تغذیه می‌توان به‌عنوان مجادله برانگیزترین مبحث در تمرینات ورزشی یاد کرد. البته دلیل آن خیلی ساده است. چون با اندک توجه به این فاکتور شرکت‌های بی‌شماری توانستند پول‌های هنگفتی را از آن خود کنند.
بیست سال پیش به ندرت در خصوص موضوع تغذیه در نشریات بدنسازی مطلبی چاپ می‌شد. ولی با این وجود در همان زمان هم سود به‌دست آمده از مصرف پروتئین برای آن‌دسته از افراد که تجارت اینکار بودند بسیار زیاد بود و از آن پس تبلیغات بی‌شماری در خصوص تغذیه به راه افتاد و نتیجتاً به این‌جا رسید که امروز تغذیه استیلای کاملی بر تمامی فاکتورهای دیگر در عالم ورزش و علی‌الخصوص بدنسازی پیدا کرده است سال‌های قبل وقتی یک‌نفر (بدنساز) قصد خرید یک هالتر (وزنه) را داشت بلافاصله پس از خریدن آن از لیست مشتریان بالقوه فروشندگان خارج می‌شد و به‌همین خاطر بازار فروش و کسب درآمد در این رشته بسیار محدود بود. درست یک بسته مکمل پروتئین چیزی نیست که بتواند برای مدت زیادی دوام بیاورد و برخلاف هالتر که عمر درازی دارد دیر یا زود تمام خواهد شد.
ثانیاً تعیین کیفیت پروتئین موجود در یک مکمل در قیاس با میله هالتر یک کار بسیار مشکل‌تر می‌باشد. واقعاً به‌غیر از یک آزمایشگاه مجهز چه کس دیگری قادر به تعیین کیفیت یک مکمل است.
از آنجاکه اکثر بدنسازها با کمال میل به‌دنبال مصرف مکمل‌ها هستند. پس بنابراین برای شرکت‌های تبلیغ‌کننده این قبیل محصولات کار چندان دشواری نیست که با استفاده از نمایش دادن چندین نتیجه خارق‌العاده از مصرف محصول‌شان تمام ذهن فرد را به سمت محصول خودشان سوق دهند.
شاید دانستن این نکته جالب باشد که اکثر این شرکت‌ها برای تبلیغ محصولاتشان از یک‌سری افراد ثابت و به‌طور مکرر استفاده می‌کنند و باز جالب است بدانید که معمولاً اغلب این افراد هم بعد از استفاده از این مکمل‌ها در جلوی چشم بیننده قرار می‌گیرند.
ولی واقعیت این است که این مدل‌های تبلیغاتی از قبل دارای عضلات حجیم و تفکیک شده هستند و این واقعیت فرضی که این افراد از این مکمل‌ها استفاده کرده‌اند هیچ‌وقت ذکر نمی‌شود مگر اینکه شخص موردنظر به یک چهره سرشناس در عالم ورزش و علی‌الخصوص بدنسازی مبدل شود.
چند هفته پیش از مسابقه مستر آمریکا در کالیفرنیا یک شرکت تولیدکننده (یا توزیع‌کننده تا آنجائی‌که من می‌دانم) مکمل‌های غذائی برای کی‌سی وی‌یاتور (Casey viator) یک قرارداد فرستاد که به او در ازاء تبلیغ آن محصول حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار پیشنهاد شده بود. در این قرارداد شرکت فوق از کی‌سی وی‌یاتور خواسته بود که از عکس و تأییدیه او دال بر مصرف آن مکمل به‌صورت نامحدود در تمامی محصولاتش استفاده کند.
اگر این قرارداد به تأیید می‌رسید که خوشبختانه این‌طور نشد تمامی بدنسازهای دنیا توسط تبلیغات مسلسل‌وار که حاکی از تأیید کی‌سی وی‌یاتور در مصرف آن مکمل بود نشانه قرار می‌گرفتند به‌هر حال واقعیت این بود که کی‌سی وی‌یاتور هیچ‌وقت تا آن‌زمان از آن مکمل استفاده نکرده بود.
با این‌حال بیان کردن موارد فوق دال بر این نیست که من به شخصه برای تغذیه اهمیت خاصی قائل نیستم. بلکه من قصد دارم به مخاطبان این مسئله را بفهمانم که اهمیت موادغذائی (طبیعی) خیلی مهم و با ارزش‌تر از موادمصنوعی و آزمایشگاهی می‌باشد.
نکات مهمی که هر کس می‌بایست در موقع انتخاب مکمل‌غذائی به آن توجه کند: در یک تبلیغ برای مکمل‌های پروتئینی بیشترین تأکید می‌بایست بر روی عاری بودن آن از کربوهیدرات باشد. ولی در تبلیغاتی که مکمل‌های افزایش وزن سریع در آن آورده شده بیشترین تمرکز می‌بایست بر روی غنی بودن آن از کربوهیدرات‌ها باشد.
واقعیت امر اینست که شما به‌عنوان یک بدنساز به هر دو (موادغذائی طبیعی و مکمل‌ها) احتیاج دارید. ولی به‌دلیل تبلیغات مسلسل‌وار و گسترده شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌ها بدنسازها دچار یک سردرگمی شده‌اند و چه بسا خیلی از آنها به‌دلیل این تصورسازی اشتباه که برای رشد تنها باید از پروتئین‌های تبلیغی استفاده شود رژیم غذای اصلی‌شان را تا حدی محدود ساخته‌اند که تمام هم و غم‌شان شده خوردن پروتئین خالص.
واقعیت مسئله این می‌باشد که موضوع رژیم غذائی (تغذیه) به‌عنوان یک فاکتور اصلی کامل‌ترین فهم را در تمرینات ورزشی (بدنسازی) دارا می‌باشد. اما نه به‌وسیله بدنسازانی که به‌وسیله شرکت‌های تولید مکمل‌ها شستشوی مغزی شده‌اند و صدها و بلکه هزاران دلار را صرف خرید این محصولات بی‌ارزش و یا حداکثر کم‌ارزش نموده‌اند.
خیلی از افراد به من تأکید کردند در خصوص تغذیه مطلبی ننویسم چون به این نکته کاملاً واقف بودند که مطالب من مثل رگبار پیکان تبلیغات بی‌محتوای شرکت‌های تولید مکمل را مورد هدف قرار خواهد داد. به‌هر حال جنگ این شرکت‌ها با من شروع شده و ادامه دارد. اما در این خصوص لااقل موضع من خاص می‌باشد به‌دلیل اینکه مثل شرکت‌ها موقعیتی ندارم که بخواهم از آن دفاع کنم. علت وارد شدن من به این رشته در اصل نشأت گرفته از علاقه شخصی‌ام به بدنسازی بود و این علاقهٔ بی‌پایان من مرا مرتب جهت یافتن روش بهتر و نتیجه‌گرفتن سریع‌تر از تمرینات سوق می‌دهد.
اگر شیوه تمرینی که در حال حاضر ما حامی آن هستیم درستی خود را ثابت کرده باشد، پس بسیار خوب است اما اگر این‌طور نیست پس زمانی خرسند خواهم شد که شیوه تمرینی جدید در بین افراد جواب بدهد.
در اوائل کار تجربی‌ام و هنگامی‌که عکس‌های متحرک را برای این رشته تولید کردم مدت زمانی را صرف تحقیق مطالعه در زمینه تمرینات ورزشی کردم که اگر در همان زمان دید اقتصادی از این‌کار داشتم درآمدی از این رشته کسب می‌کردم که قابل قیاس با درآمد آنهائی که در این رشته مشغول به فعالیت هستند نبود. به‌هر حال تا همین اواخر تنها علاقهٔ من به‌عنوان یک سرگرمی طبیعت این رشته بود. که البته اگر بشود اسم آن‌را سرگرمی گذاشت یک سرگرمی گران‌قیمت محسوب می‌شود. در سال گذشته، چندین پیشنهاد برای تولید فیلم را رد کردم و در کل زمانی حدود ۲۰۰۰ ساعت را صرف راهنمائی و خط‌دهی به تمرینات صدها نفر (ورزشکار) در سراسر کشور کردم.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید