جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تصویر ازدواج در رسانه ملی مخدوش است


تصویر ازدواج در رسانه ملی مخدوش است
بررسی های اجتماعی از محتوای برخی فیلم های تلویزیونی طی سال های اخیر نشان می دهد که این فیلم ها با این محتوا و سوژه انتخابی، تغییراتی را در نگرش نسبت به ازدواج، معیارهای همسرگزینی، نحوه همسرگزینی و نگرش نسبت به جایگاه زن ایجاد می کند.
رضا مهکام، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، می گوید: رسانه ها قادرند این گونه القا کنند که این رفتار، رفتاری اجتماعی است و به این طریق باعث ایجاد همنوایی در افراد شوند، در نتیجه اکثر مردم این طور تلقی می کنند که رفتار مورد تایید اجتماعی، همان رفتار ارائه شده از طریق رسانه ملی است.
این روانشناس معیار قرار دادن موقعیت و طبقه اجتماعی دختر و پسر و توانایی های اقتصادی آنها و والدینشان را از دیگر مسایلی می داند که محصولات تلویزیونی به شکل قابل توجهی به آن می پردازد و خاطرنشان می کند: در بسیاری از این سریال ها و فیلم ها، مشکلات مادی بسیار پررنگ جلوه داده می شود و بسیاری از مشکلات فقط با پول حل می شود. این در حالی است که بیشتر مخاطبین، جوانانی از طبقه متوسط و کم درآمد جامعه هستند و با دیدن این صحنه ها در آرزوها و آمال خود ازدواجی رویایی را با یک همسر پولدار خیال پردازی می کنند.
به اعتقاد مهکام رسانه ملی بر «ناهمسان همسری» به ویژه در موقعیت های اقتصادی و فرهنگی تاکید می کند، این در حالی است که علل تعدادی از طلاق ها به جهت فاصله و شکاف فرهنگی و اقتصادی خانواده هاست.
وی توجه به معیارهای فرهنگی و اجتماعی را مورد فراموش شده سریال های تلویزیونی می داند و می افزاید: این عدم توجه مصداقی از همنوایی منفی است که با عدم ارائه رفتارها و هنجارهای مثبت از این رسانه حاصل می شود، زیرا اغلب می پندارند هر آنچه که ناشایست است از رسانه عمومی منعکس نمی شود بنابراین با عدم توجه به مسایل فرهنگی و معیارهایی مانند تقید مذهبی، رعایت عفاف و پوشیدگی، سطح فرهنگی خانواده و ... جامعه به سمت بی توجهی و بی اعتنایی به این مسایل سوق داده می شود.
این روانشناس رویکرد تهیه کنندگان و فیلم نامه نویسان به ازدواج را در راستای تشویق به ازدواج نمی داند و بیان می کند: الگوی ارائه شده برای همسر ایده آل پسران، دختری زیبا، متمکن، از خانواده مرفه، کم جمعیت و ... است، در حالی که اغلب جوانان به دلیل بیکاری، هزینه های سرسام آور ازدواج و تهیه مسکن امکان ازدواج ندارند، لذا این فیلم ها نمی تواند به معنای تشویق جوانان به ازدواج باشد؛ چرا که سطح توقعات آنها را افزایش داده و احساس محرومیت نسبی را در آنها ایجاد می کند.
به گزارش ایسنا، مهکام معتقد است که علی رغم آن که این فیلم ها و سریال ها در سیاستگذاریهای صدا و سیما تحت عنوان «ترغیب جوانان به ازدواج» طبقه بندی می شوند به طور تلویحی در کاهش نرخ ازدواج و افزایش سن ازدواج مؤثرند.
وی کمرنگ کردن نقش والدین در همسرگزینی را یکی دیگر از آثار سریال های تلویزیونی می داند و اظهار می کند: به نظر می رسد مخدوش کردن نقش والدین در اغلب فیلم ها و عقب نشینی آنها به نفع حاکمیت فرزندان و نمایش فرزندسالاری در فیلم ها در موضوع ازدواج جوانان بیش از پیش مشهود است؛ چرا که کیفیت این داستان ها به گونه ای است که والدین در نهایت به عنوان مقصر اصلی معرفی می شوند.
به گفته مهکام محکوم کردن ازدواج های سنتی و ناکارآمد جلوه دادن آنها و اعلام پایان عمر این نوع ازدواج ها ضرورت وجود دوره ای از دوستی دختر و پسر به بهانه شناخت و خوشبختی در زندگی و انتخاب های بدون واسطه پیگیری می شود. این در حالی است که هنوز در بسیاری از خانواده ها شیوه مرسوم و معمول ازدواج سنتی و با واسطه فرد ثالث صورت می گیرد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید