جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آتش‌ به‌ جان‌ صدام‌!


آتش‌ به‌ جان‌ صدام‌!
سده‌، یکی‌ از جشن‌های‌ همگانی‌ ایران‌ کهن‌، با افروختن‌ خرمن‌ هیزمی‌ که‌ برزگران‌، از پگاه‌ گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. موبد موبدان‌ با ردایی‌ سراسر سپید و با لاله‌یی‌ روشن‌ در دست‌، شعله‌ای‌ در خرمن‌ می‌اندازد و شعله‌ در چشم‌ برهم‌ زدنی‌ هیمه‌ را می‌گیراند. مردمان‌ هلهله‌ می‌کنند و موبدان‌ اوستا می‌خوانند. جوانان‌ از فراز آتش‌ می‌پرند و میانسالان‌ حدیث‌ شادی‌ مکرر می‌کنند. آخرین‌ غبار زمستان‌ کاهلانه‌ از تن‌ زمین‌ رخت‌ بر می‌بندد و «سده‌» برای‌ زمین‌، باران‌ برکت‌ها می‌شود. در فلق‌، خورشید ترانه‌ وداع‌ سر می‌دهد و مردمان‌ تا خش‌ خش‌ سپید زمستانی‌ دیگر، فصل‌ها را دوره‌ می‌کنند.
● وجه‌ تسمیه‌ سده‌
سده‌، جشنی‌ است‌ که‌ به‌ روایت‌ تاریخ‌ تا قبل‌ از سیطره‌ صفویان‌ بر ایران‌ نه‌ تنها میان‌ مردم‌، که‌ در دستگاه‌های‌ حکومتی‌ و پادشاهی‌ نیز برگزار می‌شده‌ است‌. در دوران‌ کهن‌، این‌ جشن‌ متعلق‌ به‌ همه‌ ایرانیان‌ بوده‌ اما بنا به‌ دلایلی‌ امروزه‌ فقط‌ زرتشتیان‌ آن‌ را برگزار می‌کنند.
اما چنانکه‌ «محمود روح‌الامینی‌»، استاد دانشگاه‌ و مردم‌شناس‌، می‌گوید، پیدایش‌ و برگزاری‌ این‌ جشن‌ جنبه‌ دینی‌ نداشته‌ است‌: «داستان‌ هوشنگ‌ و فرار مار و پیدایش‌ آتش‌ یا داستان‌ فریدون‌ و آرمائیل‌ و فرار قربانیان‌ ضحاک‌ و داستان‌های‌ دیگری‌ که‌ درباره‌ پیدایش‌ این‌ جشن‌ و نام‌ سده‌ آمده‌، تمامی‌ آن‌ها غیردینی‌ است‌. در شیوه‌ برگزاری‌ جشن‌ نیز که‌ کتاب‌های‌ تاریخی‌ متعددی‌ بیان‌ داشته‌اند، در دستگاه‌های‌ پادشاهان‌ پیش‌ از اسلام‌ و بعد از اسلام، نشانی‌ از دستور و آیین‌ زردشتی‌ دیده‌ نمی‌شود.
روح‌الامینی‌ درباره‌ علت‌ پیدایش‌ این‌ جشن‌ به‌ تقدس‌ آتش‌ اشاره‌ می‌کند و می‌گوید: «آتش‌ و نور همواره‌ برای‌ ما ایرانیان‌ مقدس‌ بوده‌ است‌. هنوز هم‌ هنگام‌ تولد یکی‌ از ائمه‌ چراغانی‌ می‌کنیم‌. سر سفره‌ نوروز، در جشن‌ مهرگان‌، در سده‌ و جشن‌های‌ دیگر شمع‌ یا چراغ‌ خاموش‌ کرد تا جایی‌ که‌ آنها برای‌ احترام‌ به‌ آتش‌، با دو انگشت‌ آتش‌ را خاموش‌ می‌کردند.»
روح‌الامینی‌ به‌ اختصار می‌گوید: «این‌ جشنی‌ است‌ که‌ به‌ هیچ‌ مذهبی‌ تعلق‌ ندارد، همان‌ طور که‌ نوروز را جشن‌ می‌گیریم‌ باید به‌ مهرگان‌ و سده‌ هم‌ اهمیت‌ بدهیم‌.»
● سده‌ سوزی‌
به‌ هر روی‌، ماندگاری‌ سده‌ در فرهنگ‌ ایرانی‌ بسیار مرهون‌ اقلیت‌ کوچک‌ زرتشتی‌ است‌. آنها با جمعیتی‌ اندک‌، بسیاری‌ از آیین‌ها و آداب‌ و رسوم‌ ایرانی‌ را از گزند روزگار برحذر داشته‌اند که‌ سده‌ یکی‌ از ارجمندترین‌ آنهاست‌.
کرمان‌، از دیرباز تاکنون‌ مهد برگزاری‌ سده‌ بوده‌ است‌. از آنجا که‌ این‌ شهر ماوای‌ بیشترین‌ تعداد زرتشتیان‌ ایران‌ است‌، همه‌ ساله‌ باشکوه‌ترین‌ جشن‌ سده‌ نیز در آنجا برگزار می‌شود. پیش‌ از انقلاب‌ به‌ علت‌ اینکه‌ زرتشتیان‌ کمی‌ در تهران‌ زندگی‌ می‌کردند، این‌ جشن‌ در تهران‌ برگزار نمی‌شد، اما با مهاجرت‌ زرتشتیان‌ به‌ تهران‌، هر سال‌ این‌ جشن‌ در کوشک‌ ورجاوند نیز برپا می‌شود. علاقه‌ جوانان‌ ایرانی‌ به‌ شناخت‌ فرهنگ‌ کهن‌ سرزمینشان‌ باعث‌ شده‌ است‌ که‌ کوشک‌ ورجاوند هر سال‌ پذیرای‌ تعداد بیشتری‌ از میهمانان‌ غیرزرتشتی‌ باشد. امسال‌ نیز این‌ جشن‌ با شرکت‌ بیش‌ از ۹هزار نفر برگزار می‌شود.
روح‌الامینی‌، که‌ خود کرمانی‌ است‌، درباره‌ برگزاری‌ سده‌ در کرمان‌ می‌گوید: «کرمانی‌ها این‌ جشن‌ را باشکوه‌تر از مناطق‌ دیگر برگزار می‌کنند، زیرا در این‌ شهر زرتشتیان‌ زیادی‌ وجود دارند. هنوز هم‌ در کرمان‌ رسم‌ است‌ که‌ کشاورزان‌ از خاکستر آتش‌ بر زمین‌هاشان‌ می‌پاشند، زیرا عقیده‌ دارند که‌ خاکستر آتش‌ سده‌ به‌ زمین‌ برکت‌ می‌دهد.»
او ادامه‌ می‌دهد: «در گذشته‌های‌ نه‌ چندان‌ دور این‌ مراسم‌ در پشت‌بام‌ها برگزار می‌شد. این‌ جشن‌ جمعی‌ و همگانی‌ است‌. هیچ‌ گاه‌ این‌ مراسم‌ پنهانی‌ و در خفا انجام‌ نمی‌شده‌ و همواره‌ با حضور تعداد زیادی‌ از مردم‌ در بیابان‌ها و دشت‌ها برپا می‌شده‌ است‌. هنوز هم‌ در کرمان‌ در روز جشن‌ سده‌، مدارس‌ را تعطیل‌ می‌کنند.»
به‌ رغم‌ گذشت‌ هزاران‌ سال‌ از برگزاری‌ نخستین‌ سده‌، امروزه‌ تغییرات‌ محسوسی‌ در برگزاری‌ این‌ جشن‌ به‌ وجود نیامده‌ است‌.
دکتر روح‌الامینی‌ که‌ تغییرات‌ آیین‌ها را در طول‌ زمان‌ پیگیری‌ می‌کند، معتقد است‌ این‌ آیین‌ آن‌ قدر قوت‌ داشته‌ که‌ موفق‌ به‌ حفظ‌ خود شده‌ و با اشاره‌ به‌ خاطره‌یی‌ می‌گوید: «حتی‌ در زمان‌ جنگ‌ با آنکه‌ از شکوه‌ جشن‌ سده‌ کم‌ شده‌ بود، ولی‌ باز هم‌ مردم‌ در روز دهم‌ بهمن‌ دور هم‌ در بداق‌ آباد کرمان‌ باغی‌ که‌ تا چند سال‌ پیش‌ معمولا سده‌ را در آن‌ جشن‌ می‌گرفتند جمع‌ می‌شدند. عده‌یی‌ در گوشه‌یی‌ از محوطه‌ فریاد می‌زدند: «آتش‌ به‌ جان‌ صدام‌.» موبدی‌ بالای‌ تریبون‌ رفت‌ و گفت‌: «آتش‌ را با وجود صدام‌ آلوده‌ نکنید.»
از آنجا که‌ سده‌ را آتش‌ می‌زنند، به‌ این‌ جشن‌ سده‌سوزی‌ هم‌ می‌گویند. روح‌الامینی‌ از ماجرای‌ سده‌سوزی‌ کرمان‌ در سال‌های‌ دور روایت‌ جالبی‌ تعریف‌ می‌کند: «نزدیک‌ غروب‌ دو موید، لاله‌ به‌ دست‌، با لباس‌ سفید از باغچه‌ بیرون‌ آمده‌، زمزمه‌کنان‌ به‌ سده‌ نزدیک‌ می‌شوند و از سمت‌ راست‌ سه‌ بار گرد آن‌ می‌گردند. سپس‌ این‌ خرمن‌ هیزم‌ را با شعله‌ لاله‌ها از چهار سو آتش‌ می‌زنند. ساعت‌ها طول‌ می‌کشد تا شعله‌ها و حرارت‌ آتش‌ فروکش‌ کند و مردم‌، بویژه‌ نوجوانان‌ و جوانان‌ بتوانند برای‌ پریدن‌ از روی‌ آتش‌ به‌ بوته‌های‌ پراکنده‌ نزدیک‌ شوند. در گذشته‌ اسب‌سوارانی‌ که‌ منتظر فروکش‌ کردن‌ شعله‌ها بودند، زودتر از دیگران‌ خود را به‌ آب‌ و آتش‌ زده‌ و هنرنمایی‌ می‌کردند. کشاورزان‌ می‌کوشیدند مقداری‌ از خاکستر سده‌ را بردارند و به‌ نشانه‌ پایان‌ یافتن‌ سرمای‌ زمستان‌، گرما را به‌ کشتزار خود ببرند. شرکت‌کنندگان‌ کم‌ کم‌ به‌ خانه‌ برمی‌گشتند، ولی‌ جوانانی‌ که‌ تا نیمه‌های‌ شب‌ پیرامون‌ سده‌ می‌ماندند، کم‌ نبودند.»
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید