جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

در میهمانی خداوند چگونه تمرین کنیم؟


در میهمانی خداوند چگونه تمرین کنیم؟
در ماه‌مبارک رمضان شاید این سؤال در ذهن خیلی از بدنسازان ایجاد شود که با وجود روزه‌دار بودن چگونه باید تمرین و تغذیه کنیم با توجه به اینکه در این ورزش تغذیه نقش مهمی دارد. مشخص است که شیوه تمرین و نحوه تغذیه در طول این یک‌ماه با تمام سال متفاوت می‌باشد. شاید نظریه خوبی باشد که این ماه را در طول سال به‌عنوان ماه استراحت در نظر بگیریم. همان استراحتی که حتی حرفه‌ای‌های این رشته مثل کوین لورون، لی‌پریست و... در طول سال برای خود در نظر می‌گیرند. خیلی از حرفه‌ای‌ها معتقدند که یک بدنساز در طول سال باید فرصتی به بدن بدهند تا دوباره احیاء شود و باید بدانید این استراتژی برای خیلی‌ها مفید و مثمرثمر واقع شده است و ممکن است برای شما نیز این‌چنین باشد.
چنین استراحتی شما را از باشگاه و تمرین دور نگه‌می‌دارد و باعث می‌شود که مجدداً شور و شوق رفتن به باشگاه به وجودتان بازگردد و در نتیجه با توان و روحیه جدید و دوچندان به تمرین بازگردید. اما بعضی‌ها اعتقاد دارند که همین یک‌ماه استراحت را باید با تمرین سبک سپری کرد تا بدن و عضله روی فرم باقی بماند، البته این باور هم به اندازه خودش علمی و واقعی است. حال چگونه بدانیم که کدام روش برای ما بهتر است؟
با توجه به این‌که هر شخصی ژنتیک و شرایط بدنی منحصربه‌فرد خود را دارد شما باید هر دو روش را برای خود آزمایش کنید تا ببینید از کدام نتیجه بهتری می‌گیرد. مثلاً اگر کاملاً تمرین را کنار گذاشتید و مشاهده کردید که بدن در حال افت کردن بیش از حد است بلافاصله تمرین را آغاز کنید. اما اگر افت چشم‌گیری نداشتید به استراحت ادامه دهید. شیوه تمرینی اسپلیت یا همان شیوه تقسیمی هم برای تمرین در این ماه مناسب است چرا که هر روز روی یک عضله یا حداکثر دوعضله تمرین می‌کنید و این می‌تواند از فشار تمرین بکاهد. البته ناگفته نماند که اگر به این شیوه هم بخواهید تمرین کنید باید باز هم شدت تمرین نسبت به روزهای عادی کمتر باشد. جهت اینکه از نظر مستقیم یک قهرمان نیز باخبر شویم چگونگی تمرین و تغذیه در این ماه‌مبارک را از رکورددار قهرمانی دسته سنگین وزن کشور جویا شدیم و ایشان هم در پاسخ این‌چنین گفتند:
”با نظر به اینکه در این ماه مبارک فریضه الهی روزه گرفتن بر مسلمانان واجب است باید شیوه تمرینی خاصی را دنبال کنیم تا با وجود روزه‌درا بودن دچار افت بدنی نشویم. توصیه من این است که بدنسازان عزیز افطار مختصری میل کنند و حدود ۱ الی ۵/۱ ساعت بعد از آن (بسته به حجم افطار) تمرین کنند. عزیزانی که در دوره حجم به‌سر می‌برند باید به مصرف کافی پروتئین دقت خاصی داشته باشند تا دچار کاهش حجم عضلانی نشوند. ورزشکاران باید سعی کنند از بعد از تمرین تا زمان سحر چندین وعده غذائی خوب و کامل میل کنند تا در طول روز دچار کمبود انرژی بیش از حد نگردند. در مورد تمرین نیز باید متذکر شوم که هر چه ملایم‌تر اجراء شود بهتر است. در حدی‌که فقط عضله پژمرده نشود و روی فرم بماند. در این ماه باید از اجراء تمرینات سنگین خودداری شود و تقریباً ماه استراحت باشد.
فقط اشاره کوتاهی داشته باشم به افراد اندومورف که باید با توجه به درصد بالای چربی بدن مصرف کربوهیدارت خود را کم نگهدارند تا از این فرصت طلائی برای کاهش چربی‌های اضافی نهایت بهره‌وری را بکنند. افراد اکتومورف هم سعی کنند مصرف کربوهیدرات را همراه پروتئین بالا حفظ کنند تا حداقل بتوانند بدن را سرحال نگهدارند. مزومورف‌ها هم که فقط کافی است پروتئین کافی هم ۲/۲ گرم به‌ازاء هر کیلو از وزن بدن است. در طول روز هم باید از انجام فعالیت‌های سنگین و زیاد خودداری شود تا بدن دچار کمبود کالری نگردد. از مصرف آب فراوان هم غافل نباشید. با امید به اینکه طاعات و عبادات همه عزیزان مورد قبول درگاه عبودیت واقع شود.“
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید