جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

داروشناسی درطبیعت


داروشناسی درطبیعت
در اواخر دوران بربریت مدرن بود که بیماری بری بری برای اولین بار توسط «فونک» ضربه فنی شد. فونک با اعتقاد به اصل «از آب کره بگیر» توانست از پوسته برنج ماده ای کریستالی به دست بیاورد که بیماری بری بری را «برو بیرون» می کند. یعنی از بدن بیرون می کند. او نام این ماده عجیب را «آمین حیاتی» گذاشت و بنابراین کلمه ویتامین، از کلمه «آمین حیاتی» گرفته شد. ویتامین ها عناصری هستند که بدن برای انجام فعالیت های حیاتی خود به آن احتیاج دارد اما قادر به ساختن آنها نیست و بنابراین باید آنها را از طریق تغذیه به دست بیاورد. مصرف ویتامین ها آنقدر ضرورت دارد که یکی از ویتامین شناسان بزرگ می گوید: «اگر انسان ویتامین ها را مصرف نکند، بیمار می شود اما اگر دیگر عناصر مورد نیاز خود را مصرف نکند، فقط دچار ناراحتی می شود» البته همین تأکید بر ضرورت مصرف ویتامین ها، تصورات اشتباهی را هم درباره آنها به وجود آورده است. مثلاً عموم مردم فکر می کنند همه ویتامین ها برای همه بیماری ها و نارسایی ها تأثیر مثبت دارند. اتفاقاً دراین مقاله، توصیه من این است که فکر نکنید همه ویتامین ها برای همه بیماری ها و نارسایی ها مناسب اند. فکر کنید که برای هر نوع نارسایی بیماری ویتامین هماهنگ با خودش کاربرد دارد. و حتی فکر کنید بعضی از ویتامین های ناهماهنگ می توانند بعضی از اختلالات را تشدید کنند...
●ادامه حمایت کشف ویتامین ها و شکل گیری ویتامین درمانی:
لینوس پالینگ، که دو بار برنده جایزه نوبل شده بود، در سال ۱۹۶۸ از روشی به نام «پزشکی اورتوملکولر» سخن گفت. «اورتو» به معنی ایده آل و بهترین است. قدم اول او که انعکاسی جهانی یافت، تأکید او در مصرف مقدار زیاد ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی بود. این، تنها قدم اول بود. در قدم های بعد، درمانگران این روش، به درمان دیگر بیماری ها به وسیله ویتامین های مختلف پرداختند. از بیماری های جسمی گرفته تا اعتیادهای مختلف و حتی بیماری های روانی و عصبی. اورتوملکولرها برای شیوه درمانی خود به چند دلیل استناد می کردند.
یک. روده بسیاری از انسانها، به دلیل زندگی متمدن، در شرایطی قرار گرفته است که قادر به جذب ویتامین ها نیست بنابراین باید ویتامین ها را به صورت مصنوعی به خورد بدن داد.
دو. مغز انسان برای عملکرد مطلوب خود به انواع ویتامین ها نیاز دارد و بسیاری از بیماری های روانی و ذهنی، به دنبال کمبود برخی از ویتامین ها به وجود می آیند.
سه. با تغییر میزان تراکم عناصر موجود در بدن انسان می توان به بیماران کمک کرد.
لازم به ذکر است در روش مگاویتامین، بر تجویز بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین C و B۳ و در مواردی ویتامین R و B و A تأکید بیشتری می شود.
در این مقاله کوتاه، سعی دارم شما را با کلیات، و نکات کاربردی تر و مهم تر «ویتامین درمانی» آشنا کنم. در ویتامین درمانی برای هر بیماری و اختلالی تجویزی ویتامینی وجود دارد اما در اینجا قصد من این نیست که به همه بیماری ها و اختلالات اشاره کنم. بنابراین بعضی از شایع ترین اختلالات را ذکر می کنم.
و حالا چند نسخه درمانی فوق العاده:
آدم طاس باید شش بار بوق بزند و یک بار آی بکشد.
دردهای عصبی را با ویتامین «پ» فارسی (و نه انگلیسی) می شود تخفیف داد.
داروی فشار خون پایین «اسب» است.
بوی بد دهان را با «جیپس» می توان رفع کرد.
اگر کسی خستگی اعصاب داشته باشد، باید خود را با کلمه «بد» که توسط یک الکن تلفظ می شود درمان کند. نسخه او «بید» است. و کسی که می خواهد دوپینگ کند کافی است با همین روش کلمه بس را بگوید یعنی بگوید «ببس»
کسانی که لاغرند و می خواهند وزن شان اضافه شود داروی شان در الفبای انگلیسی است.
آدم چاق را باید لام سیبیلش را کند.
کسی که ریزش مو دارد باید با سه سوت بگوید «ب» اما بع نگوید چون در شأن گوسفندهاست.
درمان «زکام» در «داس» است.
بی اشتهایی را با «سبد» می شود حل کرد و اشکال در رشد کردن را با «سبد»
درمان قاعدگی دردناک به کمک «باده» صورت می گیرد.
یبوست را با «کاسب» می شود از بین برد.
اگر دندان هایتان فقر ویتامین دارد راه حل در «عدس» است اما نه عدس خوردنی.
برای درمان آنژین باید اسب را مثل دو ساله ها تلفظ کرد و گفت «ابس» (نه اشب) بقیه را هم دیگر خودتان حدس بزنید.
●رمزگشایی
اصطلاحاتی که در بالا ذکر شد، همه واقعی بودند. این اصطلاحات، ترکیب ویتامینی درمان کننده را در مورد بیماری مربوطه نشان می دهند. بنابراین:
ویتامین درمانی طاسی می شود: ویتامین های I+B+B۶+B۳+B۱+B۲ (یعنی ۶ بار بوق بزند یک بار آی بکشد)
دردهای عصبی: B۱+B۶+B۱۲ (وقتی سه تا ویتامین ب را با هم جمع کنی یک ویتامین پ فارسی به دست می آید یعنی: ب+ب+ب=پ)
فشار خون پایین: اسب (یعنی B۱.C.A)
بوی بد دهان: جیپس (C.P.I.G)
خستگی اعصاب D.B۶ .B۳.B۱ (بببد)
لاغری: ای بی سی دی ایی اف ... (یعنی F. E. D. C. B. A منتهی B آن شامل ۲+۳+۶+۱+B۱ است با این توضیح که B۱۱، یعنی کارنیتین از آن اشتها آورهاست)
چاقی مفرط: B۱. E C (و اختصاصاً برای اضافه چربی) J
ریزش مو: B۸ . B۵ . B۲ (ببب)
زکام : داس D+A+S
بی اشتهایی: سبد یعنیD .۱+۲+۸+۱۱ C.A.B (مخصوصاً اگر این سبد خوردنی پر از ویتامین B۱۱ باشد چون B۱۱ معروف به ویتامین اشتهاست).
قاعدگی دردناک: باده (B۱+۳+۶ A.D+E)
یبوست: کاسب (یعنی (KAC B۱=۲=۳=۵=۶
فقط ویتامین دندان: عدس (C.D.A)
آنژین: ابس شامل A+B۱+C
دردهای عصبی: B۱۲ .B۶ .B۱ (یعنی ویتامین پ فارسی چون ب+ب+ب می شود پ)
اشکال رشد (سبد، همان سبد منتهی با لهجه ... آره یعنی B+A+D (کمپلکس) .E. ِC
طاسی: اگر آدم طاس شود ۵ بار بیب بزند و یه بار «آی» بکشد یعنی: I+B۱+B۲+B۳+B۶+ B۸
و اما... این بار رمزها را می گویم؛ اصطلاحات را خودتان پیدا کنید!
پیری: B۳ و E
فشار خون بالا:B۲.B۳.C۲.E.I.J.P.B۱
(کمی شبیه لاغری شد)
خشکی و سختی پوست: A.B۱.B۲.C.C۲.P و کلاً برای بیماری های پوستی B۳ (البته B۳ ضد اسهال هم هست)
تب: C.A
دوپینگ:C.B.B۶.B۳ و ؟؟؟
ضد تهوع: B۶ (البته اگر تهوع شما ناشی از خوشی مسافرت هوایی یعنی در هواپیما باشد B۱ مؤثر است.)
ضعف تغذیه: B کمپلکس
کاهش حافظه: B۳+B۱
ورم پلک:B۸.B۲.C.A
سنگ کلیوی: E.B۱۳.B۶
نفخ: B۱۳ (چون بی اش ۱۳ است فکر نکنید که نحس است بلکه نحسی معده را از بین می برد)
کار فکری زیاد: B کمپلکس و C●ویتامین های متخاصم و ویتامین های متحد
اگر بدون توجه به اختلالات احتمالی و بدون داشتن بیماری خاص خواستید ویتامین خواری کنید، باید به شما عرض کنم که بعضی از ویتامین ها دوستان نابابی برای همدیگر هستند و اگر آنها را با هم وارد بدن تان کنید، باید منتظر باشید که کمی هم بی ادبی و بی تعادلی از خود نشان دهند...
از طرفی بعضی از ویتامین ها هم خیلی با همدیگر سازگار و صمیمی هستند. مثلاً ترکیب ویتامین های P+B۳+C یک گروه دوستی است که برای همه بزرگسالان توصیه می شود. حالا اگر در این ترکیب ویتامین J را جایگزین B۳ کنید کارایی این گروه دوستی تغییر می کند و توانایی اصل آنها سم زدایی از کبد خواهد شد. گروه های سازگار و ناسازگار مختلفی بین ویتامین ها و مواد معدنی و کلاً ریز عنصرها وجود دارد البته گروه های دوستی فقط در میان ویتامین ها با هم نیست بلکه چنین هم خوانی هایی میان بعضی از ویتامین ها با بعضی از اسیدهای آمینه یا مواد معدنی هم وجود دارد. به عنوان مثال به گروه های دوستی زیر توجه کنید:
ویتامین A اثربخشی بیشتری با کلسیم، فسفر، منیزیم و سیلینیوم دارد.
ویتامین B با کوبالت، مس، آهن، منگنز و پتاسیم رفیق تر است.
ویتامین C علاقه بیشتری به کلسیم، مس، منیزیم، سلنیوم و سدیم دارد و وقتی با آنها است، کارهای بیشتری از او برمی آید.
ویتامین E کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، سلینیوم، سدیم و روی را به عنوان هم گروه هایش ترجیح می دهد و با آنها بهتر می تواند کار کند.
●ویتامین طبیعی به از ویتامین مصنوعی
ویتامین ها به مقدار اندک در میوه ها و سبزی ها و دیگر غذاهای طبیعی وجود دارند. اما همین مقدار اندک، بسیار با اهمیت تر و تأثیرگذارتر از ویتامین هایی است که به صورت مصنوعی تهیه می شوند. ویتامین های مصنوعی تأثیرگذارند اما ممکن است پیامدهای منفی (هر چند ضعیف) را نیز به دنبال داشته باشند. بنابراین فقط وقتی از ویتامین مصنوعی استفاده کنید که ویتامین طبیعی در دسترس نیست.
نکته: اگر مجبور شدید از ویتامین مصنوعی استفاده کنید، بد نیست در جعبه آن ها چند دانه برنج بگذارید چون برنج با جذب رطوبت، مانع از رطوبت و تخریب شدن قرص های ویتامین می شود.
اگرچه هر گردی گردو نیست ولی هر ویتی ویتامین است
فکر می کنید چند نوع ویتامین وجود دارد؟ بیشتر مردم جوابشان به این سؤال، ویتامین های A. B (از B۱ تا B۶ و B۱۲) C.. D. B. و E است. ولی جواب درست به این سؤال که چند نوع ویتامین وجود دارد این است:
خدا می داند چند نوع ویتامین وجد دارد اما تا زمان ما این ویتامین ها کشف شده:
چندتایی که بالا گفتیم به علاوه PP. O. N. M. L. K. J. I. H. G. F (با پپه اشتباه نگیرید) PH، T.U
از طرفی وقتی می شنویم ویتامین B۱ تا B۱۲ فکر نکنیم که از B۱ تا B۱۲ ویتامین داریم در واقع ویتامین های B معروف تر عبارتند از: B۱ تا B۶ . B۱۰. B۸. B۱۲ .
بنابراین عملاً ویتامین B۹ و B۸ و B۷ نداریم. اما تعدادی دیگر از ویتامین های B داریم که به دلیل ناتوانی در امر تبلیغات و نتیجتاً مشهور نشدن، معرف حضور ما نیستند مانند:
BC. B۱۷. B۱۵. B۱۳. BT. BX
●ویتامین ها را دور نریزید:
اگر می خواهید ویتامین های خود را از میوه ها و سبزیجات و غذاهای معمولی تهیه کنید (که بهتر است همین کار را بکنید مگر اینکه غذاهای طبیعی در دسترس نباشد) چند گفته را ناگفته نگذاریم:
سبزیجات را بعد از شستن، مدت زیادی در آب نگه ندارید تا ویتامین آنها «زیادی کم» نشود.
سالاد را همان موقعی که می خواهید، بخورید، درست کنید مخصوصاً گوجه فرنگی را.
سبزی ها را با یک چاقوی تیز و در عین تمیز کاری، برش بزنید چون ویتامین های A و C خود را در نتیجه ناشی بازی هنگام خرد کردن، از دست می دهند.
اگر نتوانستید میوه و سبزی را تازه تازه مصرف کنید، توجه داشته باشید که سبزیجات و میوه جاتی که فوراً منجمد شده اند، عناصر حیاتی شان بیشتر از آنهایی است که چند روز در یخچال بوده اند. سبزیجات منجمد شده را همان طور در حالت منجمد بپزید و سعی نکنید اول یخ آن را ذوب کنید. غذاهای تازه منجمد شده کاملاً بهترند اما غذاهای منجمد هم کاملاً از کنسرو شده بهترند. هرچه زمان پختن و آب غذاهای حاوی سبزی، کمتر باشد، تأثیرگذاری ویتامینی آنها، مؤثرتر است.
شیرهایی که در بطری های بی رنگ هستند در مقابل نور آفتاب ویتامین های D.A و B۲ خود را از دست می دهند. نان ها هم در برابر نور و مواد تغذیه ای خود را می بازند.
موادی که هنگام تهیه، برشته یا قهوه ای رنگ می شوند، ویتامین کمتری دارند. همچنین اگر به ویتامین C و B۱ بیشتری احتیاج دارید، در غذای خود جوش شیرین نریزید.
وقتی غذا را در ظروف مسی می پزید ویتامین های E، C و اسید فولیک آنها از بین می رود. در عوض ظروف آهنی می توانند آهن غذای شما را بیشتر کنند (شوخی نمی کنم) ولی ویتامین C را از بین می برند.

شباب حسامی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید