پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیماری‌ شپش‌ سر


بیماری‌ شپش‌ سر
●بیماری‌ شپش‌ سر:
شپش‌ سر، انگل‌ پوست‌ بدن‌ انسان‌ است‌ یعنی‌ دور از بدن‌ نمی‌تواند زندگی‌ کند و غذای‌ خود را از بدن‌ انسان‌ تهیه‌ می‌کند. شپش‌ یک‌ حشره‌ خونخوار است‌ و روزی‌ ۳ـ۲ بار از خون‌ بدن‌ انسان‌ می‌مکد، حرارت‌ بدن‌ انسان‌ برای‌ زندگی‌ شپش‌ مناسب‌ است‌ گرما و سرمای‌ شدید، شپش‌ را از بین‌ می‌برد و در رطوبت‌ نمی‌تواند زندگی‌ کند، به‌ این‌ دلیل‌ در موقع‌ تب‌ و یا در موقعی‌ که‌ انسان‌ در اثر بیماری‌، کار، بازی‌ و ورزش‌ عرق‌ می‌کند شپش‌ از بدن‌ دور می‌شود. شپش‌ بیشتر در ناحیه‌ عقب‌ سر در قسمت‌ گردن‌ و در پشت‌ گوش‌ زندگی‌ می‌کند و در آنجا تخم‌ می‌گذارد. تخم‌ شپش‌ رشک‌ نام‌ دارد و به‌ اندازه‌ یک‌ ارزن‌ است‌. رنگ‌ آن‌ سفید مایل‌ به‌ کرم‌ است‌.
رشک‌ هم‌، از خون‌ انسان‌ تغذیه‌ می‌کند. نزدیک‌ پوست‌، به‌ انتهای‌ مو می‌چسبد و به‌ سختی‌ می‌توان‌ آنرا از مو جدا کرد. رشک‌ بعد از چند روز به‌ شپش‌ تبدیل‌ می‌شود و می‌تواند تخم‌ گذاری‌ کند.
افراد آلوده‌ به‌ شپش‌ اغلب‌ خود را می‌خارانند. و بر اثر خاراندن‌، پوست‌ زخم‌ شده‌ و میکروبها وارد آن‌ می‌شوند و گاهی‌ بر اثر ورود میکروبها به‌ بدن‌، انسان‌ به‌ بیماریهای‌ خطرناکی‌ مبتلا می‌شود که‌ این‌ بیماریها تا کنون‌ سبب‌ مرگ‌ عده‌ زیادی‌ از مردم‌ جهان‌ شده‌ است‌.
● توصیه‌های‌ بهداشتی‌ :
ـ حمام‌ کنید و لباسهای‌ زیر خود را زود به‌ زود عوض‌ نمایید.
ـ روزی‌ چند بار موهای‌ خود را شانه‌ کنید و همیشه‌ آنها را تمیز و مرتب‌ نگه‌ دارید.
ـ هرگز از شانه‌ـ برس‌ ـ کلاه‌ ـ روسری‌ ـ لباس‌ و وسایل‌ خواب‌ دیگران‌ استفاده‌ نکنید.
ـ به‌ یاد داشته‌ باشید در مسافرخانه‌ها، ملافه‌ و وسایل‌ خواب‌ ممکن‌ است‌ آلوده‌ باشد. از خوابیدن‌ در مسافرخانه‌های‌ غیر بهداشتی‌، خودداری‌ کنید.
ـ در حمام‌های‌ عمومی‌ هرگز از وسایل‌ حمام‌ مشترک‌ استفاده‌ نکنید. در سلمانی‌ها نیز از حوله‌ و شانه‌ مشترک‌ استفاده‌ نکنید و مراقب‌ باشید ماشینی‌ که‌ برای‌ اصلاح‌ موی‌ سر شما بکار می‌رود و قیچی‌ و سایر وسایل‌ شسته‌ شده‌ و ضد عفونی‌ شده‌ باشد.
ـ در خانه‌، کلاس‌، در ساعات‌ تفریح‌ و ورزش‌، در اردوها و گردش‌های‌ دسته‌ جمعی‌ و در ورزشگاهها و رختکن‌ عمومی‌، لباسها را روی‌ هم‌ نریزید. آنها را جدا از یکدیگر و در جای‌ مناسب‌ قرار دهید.
ـ رخت‌ آویزها و چوب‌ لباس‌های‌ عمومی‌ ممکن‌ است‌ آلوده‌ باشند، بنابراین‌ لباس‌، شال‌ و کلاه‌ خود را روی‌ آنها نگذارید.
ـ اگر کسی‌ به‌ رشک‌ و شپش‌ دچار شد باید خود و سایر افراد خانواده‌اش‌، نکات‌ زیر را رعایت‌ کنند.
۱ـ وسایل‌ شخصی‌ مثل‌ شانه‌، برس‌، لباسها و ملافه‌ها را با آب‌ داغ‌ و مواد پاک‌ کننده‌ بشوئیم‌. آنها را در آفتاب‌ پهن‌ کنند. لباسها و ملافه‌ها را با اطوی‌ داغ‌ اطو کنند.
۲ـ با مراجعه‌ به‌ داروخانه‌ها یا مراکز بهداشتی‌، داروی‌ ضدشپش‌ دریافت‌کنند و طبق‌ دستور از آن‌ استفاده‌ کنند.
۳ـ بعد از مصرف‌ دارو، موهایشان‌ را خوب‌ بشویند، حوله‌ یا دستمالی‌ با سرکه‌ سفید خیس‌ کرده‌ و به‌ دور موها بپیچند و بعد از نیم‌ ساعت‌ موها را با شانه‌ دندانه‌ ریز یا شانه‌ای‌ که‌ به‌ دندانه‌های‌ آن‌ نخ‌ بسته‌ شده‌، شانه‌ کرده‌ و مجدداً موها را بشویند.
۴ـ بهتر است‌ موها را کوتاه‌ کنند تا شستشو و درمان‌ آن‌ ساده‌ انجام‌ گیرد.
۵ـ تراشیدن‌ موی‌ سر پسران‌ از اقدامات‌ خوب‌ برای‌ مبارزه‌ با شپش‌ در مناطق‌ آلوده‌ است‌.
منبع : فصلنامه نیرو و نشاط


همچنین مشاهده کنید