شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هویج فقط بینایی را تقویت نمی‌کند


هویج فقط بینایی را تقویت نمی‌کند
اگرچه ما فقط هویج‌های نارنجی رنگ را می‌شناسیم اما جالب است بدانید در دنیا هویج‌های سفید، زرد، ارغوانی و بنفش هم وجود دارند. یونانی‌ها هویج را برای مصارف پزشکی می‌کاشتند. در قرون وسطی در رم هویج به عنوان یک گیاه وحشی شناخته می‌شد. رمی‌ها معتقدند سرچشمه این گیاه وحشی با ریشه مخروطی شکل به ۱۰۰۰ سال بعد از میلاد مسیح و به آسیای میانه باز ‌می‌گردد. در قرن دوازدهم میلادی مهاجمان مغربی آن را به اسپانیا بردند. آن‌ها در قرون چهاردهم به شمال غرب اروپا و در قرن ۱۵ به انگلستان رسیدند. اگرچه آن‌ها فقط به یک نوع زرد هویج اشاره کردند اما پختن و خوردن هویج ارغوانی رنگ علی‌رغم آن که پس از پختن به رنگ قهوه‌ای بسیار بدی تغییر پیدا می‌کرده، بسیار معمول بوده است. در دوران الیزابت، اشراف‌زادگان برای تزئین کلاه‌ها و لباس‌هایشان از گل، میوه و برگ‌های هویج استفاده می‌کردند. در آن دوره هویج از ارزش بالایی برخوردار بود چرا که از برگ‌هایش به جای پر کلاه استفاده می‌شد، به خصوص وقتی که در پاییز تغییر رنگ هم می‌داد.
کاشفان اروپایی هم‌زمان با کشف سرزمین‌های جدید، هویج را از به خلیج مارگریتا در ونزوئلا آورده، پس از آن به برزیل بردند. پدران روحانی آن را به شمال آمریکا برده و پس از آن هویج به صورت گسترده کاشته شد. اگرچه همواره گفته شده که خوردن هویج موجب تقویت بینایی در تاریکی است و یا مصرف زیاد آن باعث مجعد شدن موهای صاف کمک می‌کند، ولیکن امروزه ثابت شده که هویج سرشار از ویتامین آ، ب، ث و بتاکارتن است. همچنین هویج حاوی مواد معدنی بسیاری از قبیل آهن. کلسیم، پتاسیم و سدیم است.
در دهه ۶۰ میلادی دانشمندان ماده‌ای به نام داکارین را از هویج استخراج کردند که موجب اتساع عروق خونی شده و در نتیجه مانع از بروز انواع بیماری‌های قلبی می‌شود. خوردن هویج از سخت شدن جدار سرخرگ‌ها جلوگیری کرده، موجب افزایش هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود.
هویج برای تنظیم عملکرد روده‌ها بسیار مفید است. هویج مقوی معده است و در سلامت روده بزرگ تاثیر دارد. و ضمن تحریک اشتها می‌تواند در درمان نفخ، عفونت‌های غیرپیشرفته روده‌ای و زخم‌های دستگاه گوارش مفید باشد. نوشیدن یک لیوان آب هویج به مدت چند روز پیاپی درمان موثری برای کبد است اگرچه زیاده‌روی در مصرف آب هویج، می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و موجب فشار بیش از حد به کبد و بروز زردی در پوست و چشم‌ها شود.
خوردن دو تا سه هویج در روز می‌تواند کلسترول مضر موجود در خون را تا میزان ۱۰ درصد کاهش دهد. همانطور که گفته شد هویج دارای بتاکارتن است که نقش آن در جلوگیری از ابتلا به سرطان به اثبات رسیده و مواد آنتی‌اکسیدان موجود در هویج ضمن تاثیر ضدسرطانی، نقش بسزایی در حفظ جوانی و به تعویق انداختن روند پیری دارد.
هویج از انواع سبزی‌جاتی است که پخته آن خاصیت بیشتری از نوع خامش دارد. هویج پخته شده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به هویج خام است.


همچنین مشاهده کنید