جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیرات زالزالک بر قلب


تاثیرات زالزالک بر قلب
در اروپا به ویژه در آلمان برای معالجه بیماران مبتلا به فعالیت نامنظم قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. زالزالک در درمان آنژین، سفتی رگ‌ها و برخی از انواع خفیف بی‌نظمی ضربان قلب نیز موثر است. اگر پزشک معالج شما مصرف زالزالک را برایتان توصیه کرده است، احتمالاً از بیماری قلبی خیلی جزیی رنج می‌برید و مطالعات به عمل آمده، نشان می‌دهد که زالزالک می‌تواند در کنترل آن به شما کمک کند.
زالزالک یک گیاه تیغ‌دار است که در دامنه کوه‌‌ها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می‌روید. گلهای این گیاه در اردیبهشت ماه شکوفه می‌دهد. اما به رغم این که زالزالک جزو تیره گیاهان طبی مانند انواع رز است لیکن گل‌‌های این گیاه معطر نیست. گل‌های آن در بوته‌های کوچک رشد می‌کنند و به رنگ سفید، قرمز یا صورتی هستند.
دانه‌‌های کوچک این گیاه که به آن‌ها زالزالک گفته می‌شود پس از شکوفایی گل‌ها رشد می‌کنند. میوه این گیاه معمولاً پس از رسیدن، رنگ قرمز به خود می‌گیرند. اما رنگ سیاه آن نیز یافت می‌شود. برگ‌های زالزالک درخشان است و به اشکال و اندازه‌های گوناگون رشد می‌کنند.
تهیه دارو از زالزالک از برگ‌ها، ‌دانه و گاهی اوقات از گل‌های آن (فقط گل‌های سفید خواص درمانی دارند) آغاز می‌شود. این قسمت‌ها خشکانده می‌شوند و سپس به پودر تبدیل می‌شوند. پودر تهیه شده به صورت انواع کپسول در می‌آید یا توام با آب به الکل یا گلسیرین اضافه می‌شود. در نتیجه نوع مایع آن را نیز می‌توان تهیه کرد. اگر الکل و آب با مواد گیاهان طبی مخلوط و مایع دارویی از آن تهیه شود، در آن صورت الکل و آب ترکیبی قابل هضم‌تر را تشکیل می‌دهند.
زالزالک به صورت انواع کپسول، تنتور، عصاره‌های مایع استاندارد یا عصاره‌های جامد عرضه می‌شود. می‌توان از برگ‌ها، گل‌ها و دانه‌های زالزالک خشک، چای نیز درست کرد.
انجمن فرآورده‌های گیاهان دارویی آمریکا، زالزالک را از نظر بی‌خطر بودن درجه یک ارزیابی کرده است این ارزیابی نشان دهنده این است که زالزالک ضمن میزان بالای مصرفی خیلی بی‌خطر است. حتی با وجود این حالت، همواره عاقلانه خواهد بود اگر دستورالعمل دوز مصرفی آن رعایت شود. در صورت باردار بودن از مصرف زالزالک پرهیز شود.
توجه به هر نوع تغییری که در طول مصرف زالزالک احساس می‌کنید فوق‌العاده اهمیت دارد. درد زیاد، حملات زیادتر آنژین، تحلیل و ضعف بیشتر در طول قدم زدن و یا ورزش کردن، همگی دلایل خوبی دال بر ضرورت اجتناب از مصرف زالزالک است و لازم است بلافاصله با پزشک معالج خود مشورت کنید. اگر با هیچ‌کدام از این علایم بیماری مواجه نیستید، در صورت حصول بهبود پس از شش هفته درمان با زالزالک با پزشک معالج خود صحبت کنید. روند پیشرفت شما حتی اگر احساس می‌کنید بهتر می‌شوید باید تحت نظر پزشک باشد.
زالزالک اثرات درمانی دیژیتالیس دیگوکسین را تشدید می‌کند. از این‌رو در صورت مصرف دیژیتالیس از مصرف توام زالزالک بپرهیزید. زالزالک می‌تواند در کنار سایر تقویت‌کننده‌ها، (نظیر منیزیم یا ویتامین B۶ ) یا گیاهان دارویی (مانند سیر یا قارچ خوراکی ریشی) در درمان سیستم قلبی عروقی اثرات مثبتی به جای بگذارد.


همچنین مشاهده کنید