پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مادر و کودک


مادر و کودک
والدین شخصیت معنوی کودک را از طریق اعمال خود شکل می‌دهند. در علم آیورودا توضیح داده می‌شود که چگونه ۹ ماه زندگی جنینی نقش مهمی در کل زندگی کودک ایفا می‌کند. زیرا آپانا Apana (یکی از پنج انرژی حیاتی) سیر صعودی طی می‌کند و به همین دلیل بسیار مهم است که والدین شیوه زندگی ساتویک Satvic یا خالصانه‌تری را در پیش بگیرند.
تمرین آسانا، پرانایام، مدیتیشن، تمرین در محیط‌های طبیعی و هنر و ادبیات همگی در این مورد نقش تعیین‌کننده‌ای را برعهده دارند. رژیم‌غذائی طبیعی، خالص و مصرف حبوبات به مقدار زیاد در کاهش استرس و کشمکش در سلامت مادر و کودک مؤثرند.
● گشایش قلبی
تکرار ”ذکر“ مشوق بسیار خوب برای کودک می‌باشد. خواندن سرودهای مذهبی و آلات موسیقی باعث رشد و شکوفائی هر چه بیشتر کودک می‌شود. لازم به ذکر است که وسایل صوتی قادر به ایجاد ارتعاشات مثبت همانند آلات موسیقی نمی‌باشد.
● تشویق از طریق الگوسازی
با انجام تمرینات آسانا نوعی از آگاهی جسمی قوی ایجاد می‌شود. براثر تمرین روزانه آسانا اعتمادبه‌نفس و قدرت اراده تقویت می‌شود.
اولین آسانا نیمه لوتوس (نیلوفر) است که کودک قادر به حفظ این حالت حداقل برای ۱۵ دقیقه می‌باشد. این تمرین را به محض اینکه کودک توانائی نشستن کسب کرد می‌توان شروع کرد (بین ۶ تا ۷ ماهگی) این نوع آموزش نیازمند عزم راسخ والدین می‌باشد که از نوعی عشق و علاقمندی قلبی سرچشمه می‌گیرد و به‌عنوان حمایت از کودک تلقی می‌شود.
در سال‌های اولیه تمرین خصوصاً پیش از هفت‌سالگی عنصر نشاط و تشویق حتماً باید در تمرینات موجود باشد. اگر والدین منضبط در تمرین روزانه باشند کودک به‌طور طبیعی از آنها پیروی خواهد کرد.
● یک رابطه عاطفی سالم
وقتی رابطه عاطفی مادر و کودک صحیح باشد، کودک در هیچ جای دیگری آرام‌تر از آغوش مادر نخواهد بود. در آغوش مادر کودک به احساس یگانگی پیش از تولد دست می‌یابد. اگر کودک این یگانگی را در زندگی روزمره تجربه کند تبدیل به یک منبع پرانا prana (انرژی حیاتی) می‌شود که در مراحل بعدی زندگی در موقعیت‌های حساس بسیار مؤثر خواهد بود. آرامش به معنای پذیرش کودک می‌باشد نه انتقاد دائم بلکه مشاهده و توجه کامل. اگر امکان داشته باشد باید سعی کنیم روزی ۲بار و هر بار به مدت نیم‌ساعت را کاملاً به کودک اختصاص دهیم.
در طی این مدت ممکن است تلفن زنگ بزند و یا ۵ کار مختلف انجام دهیم، ولی باید از همگی صرف‌نظر کرده و بر کودک متمرکز شویم. این زمان همچنین می‌تواند فرصت مناسبی برای استراحت والدین باشد چرا که فقط متمرکز بر انجام یک کار در لحظه می‌باشیم.
● شکوفائی قدرت تخیل
تنها پیش از هفت‌سالگی وقتی کودک قادر به تکرار ذکر با تسبیح می‌شود مراقبه میسر می‌باشد، قبل از آن کودکان می‌توانند به تمرین از طریق تجسم‌سازی بپردازند و این‌کاری است که کودکان به آن علاقمندند زیرا قادر به استفاده از قوهٔ تخیل خود می‌شوند. ظرفیت تمرکز قادر به توسعه از طرق مختلف است، تمام تمرینات مذهبی نوعی فضای درونی ایجاد می‌کنند جذاب‌ترین و آسانترین تمرین برای کودک تجربه لحظه تمرکز است، کودکان به‌طور ارادی قادر به تمرکز می‌باشند و این در صورتی است که قدرت تخیل آنها به اندازهٔ کافی شکوفا شود. این وضعیت به‌طور طبیعی در طی تعریف داستان رخ می‌دهد که بعدها کودک را به سمت خواندن هدایت می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که کودکان را از تلویزیون دور نگه داریم زیرا فرصت توسعه خلاقیت و تمرکز با تماشای بی‌رویه رسانه‌های تصویری کمتر و کمتر می‌شود. یکی از بهترین راه‌های تشویق کودک تمرکز به تعالیم مذهبی می‌باشد.
برگرفته از مجله یوگا لایف Yoga Life
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید