پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یوگا چیست


یوگا چیست
هاتایوگا (یوگای فیزیکی)، سلسله تمریناتی است برای قسمت‌های مختلف بدن که به‌صورت کشش‌های ملایم، توقف، برگشت از حرکت و البته همراه با تنفس‌های عمیق و آرام و تمرکز فکر انجام می‌گیرد. این سری حرکات به ماهیچه‌ها، ستون‌فقرات و اندام‌های وضعیت کاملاً مطلوب و متعادلی می‌بخشد و نه تنها به بدن فرم داده، بلکه تمام ارگان‌های داخلی و غدد، در وضعیت بسیار متعادل و مطلوب قرار می‌گیرند، با انجام کشش‌های یوگائی و رهائی فیزیکی (رهائی ماهیچه‌ای) همراه با تمرینات تنفسی، منبع بسیار وسیعی از انرژی در وجود تمرین‌کننده ذخیره می‌شود. این انرژی مغناطیسی شما را آماده می‌کند تا با تمام امراض بدنی و روحی مقابله کنید. تمرینات عملی وانهادگی Relaxation تمرکز ذهن را زیاد کرده، فکر را متمرکز، روح را جلا و به رفع کامل خستگی بدن می‌پردازد که نتیجه آن، انرژی ذهنی، قدرت خلاقیت، حافظه و یادگیری افزایش‌یافته و استعدادهای نهفتهٔ حسی و فراحسی آشکار می‌گردد. علم یوگا، کهن‌ترین سیستمی است که تاکنون در جهان وجود داشته و همچنان در حال گسترش است. تمرینات آن شامل حرکات بدنی، فکر، شعور و روان است. یوگا درک بسیار عمیق از ذات انسان برای قدم گذاشتن در مسیر تکامل انسانی است و طی آن جسم، ذهن، روان در یک موازنه قرار می‌گیرند. تکنیک‌های یوگا اتصال بین بدن فیزیکی، ذهن و روان را برقرار کرده، راه‌حل مطمئنی برای آرامش فکر و درک حقیقت از طریق آگاه شدن بر خویشتن است. آساناهای مختلف یوگا به‌طور منظم و یکنواخت تمام اعصاب را تحت کشش قرار داده، به استحکام آنها کمک کرده و سبب موازنه تعادل شیمیائی بین عصب‌ها و انتقال پیام‌ها می‌شوند.
آنها همچنین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک را موزون و متعادل کرده و تمام اعمال ارادی و همچنین غیرارادی ما را تحت کنترل در می‌آورد. انجام آساناها همچنین غدد را به‌طور متعادل تحریک می‌کنند. اگر اعصاب و غدد شما سالم باشند، بدن و ذهن شما هم درمقابل ناراحتی‌ها و تهدیدات جواب‌های سریع و نرمال می‌دهند. اما اگر اعصاب و هورمون‌های شما نامتعادل عمل کنند به‌طور پیوسته پیام‌های اضطراری و ناگهانی صادر شده احساس ناراحتی، دلواپسی و افسردگی کرده، تحریک‌پذیری اعصابتان زیاد می‌شود. آلبرت انیشتین در مورد اهمیت کارکرد غدد داخلی چنین نظر می‌دهد: ”حتی سرنوشت ما را نیز غدد داخلی رقم می‌زنند، فعالیت این غدد نیز از حرکت و افکار انسان تأثیرپذیرفته و تحریک می‌شوند.“ نهایت آنکه با کمک تکنیک‌های باستانی هاتایوگا شما می‌آموزید که ادراکات و حساسیت‌ها (دریافت‌های) خود را از سطح جسم و پوست به سطحی عمیق‌تر یعنی ذهن، اندام‌ها و غدد داخلی رهنمون کرده، تحت کنترل و هدایت قرار دهید.
در چنین شرایطی دوگانگی و تضاد بین ”درون“ و ”بیرون“ و یا ”جسم“ و ”ذهن“ و همچنین ”ذهن“ و ”روان“ به‌تدریج محو شده و اتحاد و یگانگی بین عناصر فوق به‌وجود خواهد آمد که نتیجه این اتحاد و یگانگی چیزی نیست جز ”سلامت“ به معنی ”تعادل بین جسم و ذهن و روان“
در آخر توصیه می‌گردد حرکات یوگا حتماً بایستی با نظارت و راهنمائی مربی کارآزموده و با تجربه و به‌صورت حضوری انجام شود. همچنین توصیه می‌شود تمرینات یوگا به‌صورت گروهی انجام گیرد تا بیشترین نتایج را به‌همراه داشته باشد.
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید