جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چای‌ درمانی‌


چای‌ درمانی‌
امروزه‌ توجه‌ پژوهشگران‌ به‌ پلی‌فنل‌های‌ چای‌ سبز و سیاه‌ که‌ مهمترین‌ آنها اپی‌ گالوکاتچین‌ گالات‌ است‌، جلب‌ شده‌ و روز به‌ روز خواص‌ جدیدتری‌ از این‌ ترکیبات‌ را پیدا می‌کنند. پلی‌فنل‌های‌ چای‌ در پیشگیری‌ و تسریع‌ درمان‌ و جلوگیری‌ از پیشرفت‌ بیماری‌هایی‌ نظیر سرطان‌ مری‌، معده‌، کبد، لوزالمعده‌، دوازدهه‌، روده‌ کوچک‌، روده‌ بزرگ‌، پوست‌، ریه‌، سینه‌ و پروستات‌ نقش‌ دارند. مصرف‌ چای‌ سیاه‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ در کاهش‌ بیماری‌های‌ قلبی‌ عروقی‌ از راه‌ کاهش‌ کلسترول‌ و تری‌ اسیل‌ گلیسرول‌ در افراد موثر است‌. چای‌ در درمان‌ لوسمی‌ و کاهش‌ پوسیدگی‌ دندان‌، جلوگیری‌ از انباشتگی‌ آهن‌ در کبد بیماران‌ هموکروماتوز نیز اثر خوبی‌ دارد.
● تاریخچه‌
اهالی‌ چین‌ از زمان‌های‌ قدیم‌، گیاه‌ چای‌ را می‌شناخته‌اند و حتی‌ در ۲۵۰۰ سال‌ قبل‌ از میلاد نیز از آن‌ استفاده‌ می‌شده‌ است‌. این‌ گیاه‌ بعدها از چین‌ به‌ ژاپن‌ و از آنجا به‌ نواحی‌ دیگر آسیا و اروپا انتقال‌ یافت‌ و به‌ تدریج‌ با مصرف‌ روزانه‌ چای‌ در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ پرورش‌ آن‌ در همه‌ جا معمول‌ شد. چای‌ سبز بیشتر در ژاپن‌ و کشورهای‌ عرب‌زبان‌ مصرف‌ می‌شود و در مراکش‌ و شمال‌ آفریقا بازار فروش‌ دارد. هنگام‌ دم‌ کردن‌ چای‌ سبز معمولا یک‌ یا دو برگ‌ نعناع‌ هم‌ به‌ آن‌ می‌افزایند.
● نقش‌ چای‌ در پیشگیری‌ و درمان‌ انواع‌ بیماری‌ها
چای‌ و سرطان‌: ترکیبات‌ غذایی‌ با یکی‌ از ۵ روش‌ زیر می‌توانند کار سینوژن‌ها را اصلاح‌ کند.
۱. کاهش‌ فعالیت‌های‌ کار سینوژن‌ها با جلوگیری‌ از فاز ۱ آنزیم‌ها.
۲. کاهش‌ کار سینوژن‌ها با دفع‌ مسمومیت‌ از مسیر فاز ۲،
۳. پاک‌ کردن‌ عوامل‌ اثرگذارنده‌ برDNA‌،
۴. تضعیف‌ رشد و تکثیر غیرطبیعی‌ و زودهنگام‌ ضایعات‌ پری‌نئوپلاستیک‌،
۵. جلوگیری‌ از رشد سریع‌ سلول‌های‌ سرطانی‌. همچنین‌ چای‌ نقش‌ عمده‌یی‌ در جلوگیری‌ از سرطان‌ پوست‌ در برابر اشعه‌ ماورای‌ بنفش‌ دارد.
چای‌ و بیماری‌هموکروماتوز: چای‌ سیاه‌ یک‌ بازدارنده‌ قوی‌ در جذب‌ آهن‌ بیش‌ از حد از طریق‌ روده‌ در افراد سالم‌ است‌. نوشیدن‌ منظم‌ چای‌ سرشار از تانن‌، جذب‌ آهن‌ را در افرادی‌ که‌ دچار انباشتگی‌ آهن‌ در کبد بودند،کاهش‌ داد و ذخیره‌ آن‌ را پس‌ از یکسال‌ به‌ یک‌سوم‌ مقدار ذخیره‌ شده‌ در گروه‌ شاهد رساند. نوشیدن‌ چای‌ بطور منظم‌ با وعده‌ غذای‌ اصلی‌ روزانه‌، گلبوتومبرها را کاهش‌ می‌دهد و راه‌ بسیار مناسبی‌ برای‌ معالجه‌ بیماران‌ مبتلا به‌ هموکروماتوزیس‌ با منشا ژنتیکی‌ است‌.
چای‌ و سرطان‌ سینه‌: چای‌ سبز و پلی‌فنل‌های‌ موجود در آن‌ نقش‌ بازدارنده‌ بر رشد کار سینوهای‌ سینه‌ دارد. این‌ امکان‌ وجود دارد که‌ ارتباطی‌ بین‌ مصرف‌ زیاد چای‌ و وقوع‌ کمتر سرطان‌های‌ پروستات‌ و سینه‌ در بعضی‌ از کشورهای‌ آسیایی‌ وجود داشته‌ باشد.
چای‌ و پرتوها: نتایج‌ پژوهش‌ها نشان‌ می‌دهد که‌ چای‌، سلول‌های‌ انسانی‌ را از ضایعات‌ حاصل‌ از تابش‌ پرتوهای‌ مختلف‌ بر ؤجئ‌ سلول‌ و شکستن‌ کروماتیدها محافظت‌ می‌کند. فلاونوییدهای‌ موجود در چای‌ دم‌کرده‌ دارای‌ اؤرهای‌ ضداکسیدکنندگی‌ هستند. این‌ خاصیت‌ خود اؤرهای‌ اشعه‌ گاما را خنثی‌ می‌نماید. بنابراین‌ چای‌، سبزی‌ها و میوه‌ها به‌ عنوان‌ آنتی‌ اکسیدانت‌ نقش‌ مهمی‌ در رژیم‌ غذایی‌ انسان‌ دارند.
چای‌ و سرطان‌ کلیه‌: در آزمایشی‌ که‌ بر روی‌ سلول‌های‌ کلیه‌ انجام‌ شده‌ مشخص گردید که‌ تانن‌ چای‌ سبز و اپی‌ گالوکاتچین‌ گالات‌ موجود در آن‌ بطور قابل‌ توجهی‌ اثر بازدارنده‌ در تکثیر این‌ سلول‌ها دارد.
چای‌ و سرطان‌ پروستات‌: در یک‌ پژوهش‌ بر روی‌ خط‌ سلولی‌ سرطان‌ پروستات‌ در موش‌ها این‌ نتیجه‌ را روشن‌ نمود که‌ اپی‌ گالوکاتچین‌ ۳ گالات‌ چای‌ از رشد سرطان‌ پروستات‌ جلوگیری‌ کرد و بسرعت‌ اندازه‌ تومورها در موش‌ها را کاهش‌ داد. چای‌ و بیماری‌های‌ التهابی‌: نتایج‌ این‌ مطالعه‌ نشان‌ می‌دهد که‌ چای‌ سیاه‌ و مخصوصا پلی‌فنل‌های‌ موجود در آن‌ می‌توانند از بروز عفونت‌های‌ پوستی‌ در انسان‌ نیز جلوگیری‌ کنند. بنابراین‌ عصاره‌ چای‌ می‌تواند برای‌ معالجه‌ عفونت‌های‌ حاصل‌ از میتیسلین‌ مفید باشد در بررسی‌ دیگری‌ که‌ با روغن‌ بوته‌ چای‌ انجام‌ شد همان‌ نتایج‌ به‌ دست‌ آمد.
چای‌ و دارو: اپی‌ گالوکاتچین‌ و اپی‌ گالو کاتچین‌ ۳ گالات‌ موجود در چای‌ از فعالیت‌ پروتیین‌ کیناز ۳ جلوگیری‌ می‌کند و می‌تواند منجر به‌ کاهش‌ اثرهای‌ داروهای‌ بازدارنده‌یی‌ شود که‌ وابسته‌ به‌ پروتیین‌ها است‌. چای‌ جلوی‌ مسمومیت‌ ۶ داروی‌ آنتی‌ نئوپلاستیک‌ را می‌گیرد.

مریم‌ صالح‌پور از رشت‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید