چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌ها


بیماری‌ها
● التهاب زایده‌ی روده‌ی کور (آپاندیسیت)
مواد غذایی سرشار از الیاف گیاهی (‌فیبر) مثل سبوس گندم که مواد زاید و دفعی بدن را نرم و پرحجم می‌کنند، در جلوگیری از امراض، بهترین‌اند. مطابق بررسی‌هایی که در بریتانیا به‌عمل آمده‌است؛ نخود پوست نگرفته، کلم‌پیچ، گل‌کلم، لوبیا سبز، کلم فندقی (کلم بروکسل یا کلم دگمه) و گوجه فرنگی، در زمره‌ی مواد غذایی ضد آپاندیسیت به‌شمار می‌روند.
● التهاب مفصل (روماتویید)
غذاهای دریایی غنی از اسید‌های چرب امگاـ۳ مانند ماهی آزاد، ساردین، قزل‌آلای دریاچه و ماکِرِل( نوعی ماهی کوچک و چرب) ممکن است از بروز درد یا ورم جلوگیری کرده، یا آنها را تسکین بخشند. اقسام روغن ماهی به طرز چشمگیری مانع پیدایش لوپوس در جانوران می‌گردند.
● سرطان
به طور کلی گیاهان سبز پررنگ به خصوص کلم بروکلی، اسفناج، کلم‌پیچ، کلم برگی(کلم چینی)، کلم فندقی (کلم بروکسل یا کلم دگمه) در پیشگیری از این بیماری اثر دارند. سایر سبزی‌های سرشار از الیاف گیاهی عبارتند از انواع میوه‌ها و غله‌ها، حبوبات و همچنین شیر، گوجه فرنگی، مرکبات، خشکبار (‌زردآلو، آلو یا گوجه برقانی، کشمش، توت‌فرنگی، ماهی‌های انباشته از اسیدهای چرب امگاـ۳ که امکان دارد باعث جلوگیری از اقسام سرطان‌ها شوند. سیر، پیاز، کتانجک (گیاه دریایی) روغن زیتون، چای به‌ویژه چای سبز) و نیز مواد غذایی دانه شکل مثل حبوبات، مغز‌ها، میوه‌های خشک مغزدار]مانند گردو، فندق، پسته و غیره[، برنج و غلات پر از مواد ضد سرطانی‌اند.
● دستگاه قلبی ـ عروقی
به منظور ممانعت از لخته شدن خون، ماهی‌های چرب، سیر، زنجبیل، خربزه، قارچ، روغن زیتون، پیاز و کتانجک (‌گیاه دریایی) مصرف کنید. چای سبز، انگور فرنگی(‌کشمش بی‌دانه)، ذغال اخته(‌آبی)، بادنجان وماهی‌های چرب دارای امگا ـ ۳ (‌همچون ماهی آزاد، ساردین) چنین به نظر می‌آیند، که از توانایی‌های ویژه‌ای جهت تقویت و حفظ سرخرگ‌ها (‌شریان‌ها) و مویرگ‌ها در مقابل صدمات ناشی از تصلب سرخرک (‌سخت سرخرگی) و یا حمله‌ی قلبی برخوردارند.
● کلسترول
▪ شیوهٔ کاستن کلسترول بد (‌زیانبار) ال دی ال
سبوس جوی دو‌سر، بهترین درمان کننده‌ی این عارضه است. آرد جو دوسر (یولاف) و لوبیای خشک شامل لوبیای معمولی، کهنه و پخته‌ی کنسرو شده هم در زمره‌ی مواد غذایی موثر از این بابت شمرده می‌شوند. لوبیای روغنی (‌سویا) از دیگر مواد سودمند، جهت کودکان و بزرگسالان به‌شمار می‌روند. به ویژه برای آن دسته از افرادی که میزان کلسترول خونشان از لحاظ ارثی زیاد باشد، خاصیت دارد. تکه‌ها و غشاء‌های گریپ‌فروت (‌نه عصاره‌ی آن) کلسترول را پایین می‌آورند. همچنین پرتقال و سیب تازه، ماست و شیرخامه گرفته (‌پس‌چرخ)، هویج، سیر، پیاز، جو، زنجبیل، بادنجان، کنگرفرنگی (آرتیشو)، بارهنگ نارس، قارچ و روغن زیتون، چربی (کلسترول) خون را کاهش می‌دهند. غذاهای دریایی مثل جانوران صدف‌دار را جایگزین گوش قرمز و مرغ کنید. همینطور تمام میوه‌های سرشار از ژلاتین گیاهی پکتین ]‌هریک از مواد موجود در گروه مواد پکتینی متیل‌دار غیرمتبلور بی‌رنگ که در بافت‌های گیاهی یافت می‌شود.م[ از آن‌جمله توت فرنگی و موز نیز دارای چنان ویژگی است.
● طریقه‌ی افزایش کلسترول خوب ( اچ دی ال)
بهترین راه افزودن کلسترول مفید، مصرف پیاز خام و تند است. خوردن روزی لااقل نصف پیاز متوسط، کلسترول خوب را به نحو محسوسی افزایش می‌دهد. روغن زیتون را جایگزین روغن‌های نباتی یا روغن‌های اشباع‌شده کنید. وانگهی از چربی کامل (‌به خصوص چربی‌های اشباع شده مثل چربی حیوانی و روغن‌های بدست‌آمده از نارگیل و نخل) کمتر استفاده نمایید تا در این صورت اثرات مواد طبیعی و ضد‌کلسترول یاد شده فزونی گیرد.
● یبوست
نخستین درمان این عارضه با سبوس گندم انجام‌پذیر است. باید از این سبوس به عنوان موثرترین ملین پرحجم طبیعت نام برد. اگر اثر نکرد، عصاره‌هٔ آلو (عصارهٔ گوجه‌فرنگی) بیفزایید. در برخی موارد، لوبیای خشک از این بابت معجزه می‌کند. بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از الیاف گیاهی فراوان نظیر هویج، کلم و سیب، از ملین‌های موثر طبیعی بوده و تاثیرشان به اندازه‌ی تقریباً یک چهارم سبوس گندم است. مواد غذایی الیاف‌دار حل شدنی مثل جو دو‌سر، جو معمولی و کتانجک (‌گیاه دریایی) نیز از چنین ویژگی برخوردارند. ریواس‌آمریکایی، ملین نیست، بلکه این خاصیت را ریواس شرقی که جنبه‌ی دارویی دارد، داراست.
● مرض قند (‌دیابت)
در اینجا منظور ذکر آن دسته از مواد غذایی است، که عوض افزایش سریع مقدار قندخون، آن را تدریجاً و به طور یکنواخت اضافه می‌کنند. چنین موادی که براساس شاخص گلیسمیگ آزمایش شده‌اند، به ترتیب عبارتند‌ از بادام‌ زمینی، لوبیای روغنی (سویا)، عدس، لوبیای قرمز، لوبیای بلدی، شیر، نخود ایرانی( نخود سفید)، ماست، بستنی، سیب و لوبیای پخته.
● اسهال
ماست بخورید به خصوص اگر اسهال بر اثر تجویز پادزیست‌ها (‌آنتی‌بیوتیک‌ها)یی مانند پنی‌سیلین صورت گرفته باشد. علاوه بر آن ذغال‌اخته، انگورفرنگی سیاه و عسل جهت برطرف کردن اسهال مفیدند. (‌گفتنی است که این مواد برای کودکانی که در معرض«‌بوتولیسم» قرار دارند، زیان‌بارند. (‌بوتولیسم: مسمومیتی است که در نتیجه‌ی خوردن غذای مانده و آلوده به باسیل بوتولینوم ایجاد می‌شود و معمولاً مهلک می‌باشد.م)
احتمال دارد شیرکامل برای کودکان درمانی داشته باشد. وجود چربی بسیار اندک، در جیرهٔ غذایی روزانهٔ بچه‌ها، به اسهال و سایر عفونت‌های روده‌ای منجر می‌شود. ممکن است لوبیا روغنی (‌سویا) هم باکتری‌های مولد اسهال را از بین ببرد.
بیماری‌دیورتیکولار (‌وجود چندین برآمدگی یا جیب کوچک در نواحی سست دیواره‌ی روده‌ی بزرگ.م)
سبوس گندم بهترین درمان کننده‌ی این بیماری است. همچنین سایر مواد غذایی سرشار از الیاف گیاهی، که مواد دفعی را زیاد می‌کنند؛ مانند حبوبات، جو دوسر، کلم‌پیچ، هویج و سیب در این مرض تاثیر فراوان دارند. چنان‌چه در حال حاضر دچار بیماری مزبور هستید، قبل از مصرف غذاهای پر الیاف گیاهی با پزشکتان مشورت کنید.
● بواسیر
غذاهایی بخورید که مواد دفعی نرم و پرحجم ایجاد کنند و از فشار حرکات روده بکاهند. بهترین ماده، از این بابت، سبوس گندم است. دیگر میوه‌ها و سبزی‌های انباشته از الیاف گیاهی نیز دارای چنین ویژگی‌اند.
● پرفشاری خون
مصرف هفته‌ای یک یا دو قوطی حاوی ماهی ماکرل (‌گونه‌ای ماهی کوچک و چرب) به کاهش فشار خون می‌انجامد. همینطور سبوس جو دوسر و اقسام میوه‌ها و سبزی‌های غنی از الیاف گیاهی، چنین خاصیتی را دارند. روغن زیتون، سیر، گیاه‌دریایی (‌کتانجک)، ماست، چای سبز، سبزی‌های بنشنی و شیر در کاستن از این عارضه تاثیر به‌سزایی دارند. شاید تعجب کنید که بدانید نوشیدن قهوه باعث پرفشاری خون نیست. بدون تردید سیگاری‌ها از این بابت، مستثنی هستند.
● عفونت‌ها (‌حالت کلی)
ماست و سیر هم از عوامل پادزیستی (‌آنتی‌بیوتیک) به‌شمار می‌آیند. لازم به یادآوری است که آب‌پرتقال، چای، آب‌انگور، آب سیب، عسل، ذغال اخته‌ی (‌آبی)، بداغ (‌قره‌قاط)، انگور، آلو، تمشک، هلو و انجیر نیز از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند.
● زخم
بارهنگ (‌نرسیده، بزرگ و سبز خصوصاً به شکل گرد و فشرده شده) ضد زخم است. شیرکامل و ماست دارای پروستاگلا‌ندین‌های دارو مانند حفاظتی است؛ که در چربی وجود داشته و امکان دارد مانع پیدایش زخم‌های گوناگون شود، اما آنها را بهبود نمی‌بخشد. عصاره‌ی کلم‌تازه، زخم‌های پاره‌ای اشخاص را، التیام داده و یا از بین می‌برد.
● بیماری‌های مجرای ادرار
بداغ‌‌ها (‌قره‌قاط‌ها) که شامل عصاره‌ و شربت و بداغ کامل می‌باشند، قادرند از التهاب مثانه جلوگیری‌ کرده، بوی ادرار را بزدایند. و از ایجاد سنگ در کلیه‌ها ممانعت کنند. مقدار مصرف موثر: روزی نصف یا دو فنجان به عنوان نوشابهٔ اشتها‌آور، تاثیر به‌سزایی دارد. روغن‌های ماهی از نوع امگا ـ۳ نیز شاید از بروز بیماری‌های کلیه پیشگیری کنند، مصرف روزانه حدود دوسوم اونس سبوس برنج مانع تشکیل سنگ‌های کلیوی می‌شود.
ا. امیردیوانی


همچنین مشاهده کنید