جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از عفونت اشرشیاکلی از طریق خوراک طیور


جلوگیری از عفونت اشرشیاکلی از طریق خوراک طیور
جوجه هایی که به تازگی سر از تخم درآورده اند دارای دستگاه گوارش تقریبا" استریل با (PH) نسبتا" بالا بوده و فاقد باکتری های غیر بیماریزا از قبیل لاکتوباسیل های فعال در (PH) ۴ الی ۵ می باشند. باکتریهای بیماریزایی اشریشیای کلای (E.Coli) در (PH) ۶ الی ۷ دارای حداکثر فعالیت هستند و در هنگام تغذیه پرندگان با کربنات سدیم زمان نهفته عفونت (E.Coli) از ۷۲ ساعت در حالت طبیعی به ۵ الی ۱۲ ساعت کاهش می یابد. فاکتور ضد ترشحی (ASF) یک پروتئین تنظیم کننده است که مانع ترشح مایعات به داخل روده می شود. در ماکیان میزان ۱% پیکومول از (ASF) سبب کاهش اساسی در ترشحات حاصل از سموم (E.Coli) می شود. پرندگان دچار اسهال مقدارکمی (ASF) در پلاسمای خون دارند. اگر چه این حالت یک پاسخ ایمنی بدن نمی باشد و تا این وجود ترشح (ASF) به میزان زیادی در اثر سموم روده أی تحریک شده و به نظر می رسد این عمل نقش موثری در مقابله با اثرات آسیب شناسی ترشح مایعات در بدن دارد. عامل ضدترشحی (ASF) در دستگاه عصبی مرکزی ساخته شده و عمدتا" در غده هیپوفیز تجمع می یابد و از آنجااز طریق جریان خون به صفرا و روده منتقل می شود.
● عامل ضد ترشحی به ترکیب خوراک حساس است
میزان (ASF) در پلاسمای خون را می توان با تغییر در مقدار معمول اجزا خوراک افزایش داد. یک نوع خاص از عامل ضد ترشحی به نام (FIL) دارای حساسیت ویژه أی است . این (ASF) خواص ضد ترشحی همانند (ASF) تحریک شده به وسیله سم داشته ،اما تا اندازه أی از نظر ساختار شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند. ساخت ( FIL) در دستگاه عصبی مرکزی مستقیما" تحت تاثیر قندها و اسیدهای آمینه دارای محدودیت همانند تره اونین به جیره های حاوی غلات می توان میزان پروتئین خام جیره را کم نمود . پرندگانی با میزان بالای فاکتور ضدترشحی و کاهش قابل ملاحظه أی در بروز اسهال نشان داده است و در نتیجه بهبود وضعیت سلامت گله تولید نیز افزایش می یابد. وقوع اسهال را می توان از طریق کاهش پروتئین خام جیره و به واسطه خواص (ASF) به مقدار زیادی کاهش داد.تمایلات جاری در جهت وارد نمودن مقادیر زیادی پروتئین گیاهی در جیره های طیور می باشد. این امر می تواند موجب تحمیل فشار به دستگاه گوارش شده و پرندگان نیز باید به مصرف جیره أی با قوام ، مزه و ترکیب مواد مغذی متفاوت عادت نمایند. این تطابق باید با در نظر گرفتن تنظیم (PH) و ترشح آنزیم و میزان عبور غذا و مکانیسم های جذب صورت پذیرد. خوراندن مقادیر کم جیره در دفعات متناوب به نگهداری اسیدیته دستگاه گوارش کمک نموده و بنابراین می توان (PH) را در سطح مناسب حفظ نمود.
این امر نه تنها به وسیله سلول های معدی ترشح کننده اسیدکلریدریک بلکه به وسیله باکتری های موجود در دستگاه گوارش امکان پذیر است. این باکتری ها به طور طبیعی در دستگاه گوارش یافت شده و حضور آنها به اسیدی نمودن محیط جهت تامین (PH) مناسب برای فعالیت آنزیم ها و ممانعت از رشد باکتری ها بیماریزا کمک می نماید. در (PH=۴) این باکتری ها به سرعت رشد نموده و کاملا" فعال هستند. اگر (PH) تا حد ۵/۳ کاهش یابد ، این فعالیت کم می شود. برعکس در صورت افزایش (PH) در حدود ۵ باکتری های (E.Coli) شروع به تکثیر و رقابت با باکتریهای مفید که تعدادشان نیز کم شده است و می نمایند. تغییرات در اجزاء تشکیل دهنده جیره باید به آهستگی صورت پذیرفته ، به نحوی که پرنده امکان تطابق با شرایط جدید را بیابد. تغییرات ناگهانی در ترکیب خوراک ممکن است منجر به تغییر (PH) شود. گونه های باکتری لاکتوباسیلوس قادر به تولید مقادیر فراوانی اسید لاکتیک هستند . همچنین تولید پراکسید هیدروژن از دیگر عوامل بازدارنده لاکتوباسیل ها بر سایر باکتری ها می باشد. این باکتری ها می توانند به واسطه اتصال به دیواره مجرای گوارشی و خنثی نمودن مانع از چسبیدن و سیطره باکتری ها (E.Coli) در دستگاه گوارش شوند.
● اثر تغذیه مخمر در افزایش تولید تخم مرغ
همچنین نشان داده است که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس آنتی بیوتیکی اسیدولین تولید می نماید که مانع باکتری های بیماریزای روده أی می شود. تمایل طبیعی در جهت رشد باکتری های اسید لاکتیک بوده و شرایط استرس موجب نفی این اثر و افزایش رشد (E.Coli) می شود. بسیاری از محصولات حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس تنهایی و یا به همراه کشت مخمر هستند . خوراندن مخمر موجب تحریک رشد باکتری های سودمند اسید لاکتیک و در نتیجه کاهش (PH) دستگاه گوارش می شود. با افزایش میزان ذرت جیره می توان فعالیت مخمر را نیز زیاد نمود. اسیدی نمودن دستگاه گوارش مفهوم نسبتا" جدیدی است. اصول مختلفی جهت این امر پیشنهاد شده و کوشش هایی جهت اضافه نمودن اسیدهای آلی ، معدنی ساده و نیز مخلوط اسیدهای مختلف که سبب اسیدی شدن قسمت های مختلف دستگاه گوارش می شود ، انجام شده است.
مشاستفاده مستقیم از اسیدها در این روش افت سریع (PH) می باشد . ترشح اسیدکلریدریک یک واکنش تحریکی است که در فقدان اسیدیته معده به وقوع می پیوندند . اگر محتویات معده به واسطه افزودن اسید به میزان زیاد اسیدی شوند (PH<۳/۵) سلولهای جدار معده تحریک نشده و ترشح (HCL) کاهش می یابد. هنگامی که ماده اسیدی کننده از جیره حذف شود و عمل ترشحی سلول ها تا زمانی که آنها مجددا" تطابق پیدا نمایند ، دچار اختلال خواهد شد. (PH) پایین همچنین مانع فعالیت باکتری های مفید می شود. علاوه بر این اسیدهای آلیبه سرعت جذب شده و ممکن است این عمل اسیدی کردن هیچگاه به روده کوچک نرسد ، با توجه به این که معمولا" عوامل ایجادکننده اسهال در روده کوچک یافت می شوند.
دو نمونه از این اسیدها عبارتند از :
۱) اسید سیتریک
۲) اسید فورمیک
که به میزان ۵/۰ درصد در جیره مورد استفاده قرار می گیرد. یک روش مناسب در اصل اسیدی نمودن ، استفاده از روکش لیپیدی محافظ است . این روکش از اسیدهای پرب ساخته شده و موجب رهاسازی آرام و یکنواخت مواد اسیدی در طول دستگاه گوارش می شود. این امر تاثیر قوی اسیدهای روکش نشده در اسیدی کردن قسمتهای مختلف دستگاه گوارش را کاهش داده و مانع فعالیت باکتری های مفید نیز نمی شود . با این روش میزان جذب اسید کاهش یافته و روند اسیدی شدن در طول روده کوچک ادامه می یابد و رشد باکتری های بیماری زا نیز متوقف می گردد. بنابراین میتوان مشاهده نمود به دلیل تطابق ساختمان اسیدهای محافظت شده با فیزیولوژی دستگاه گوارش این عوامل در مقادیر بسیار کم موثرتر از اسیدهای خالص می باشند. خوراک پلت سبب افت (PH) دستگاه گوارش شده در صورتی که خوراک آردی سبب بالا رفتن (PH) می شود . شایان ذکر است در هر مورد مشاهده اسهال در پرندگان درمان حمایتی با مایعات و الکترولیت ها جهت برطرف نمودن دهیدراسیون باید در نظر قرار گیرد.
ترجمه : دکتر محمدرضا عابدینی
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید