جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سیستم گرم کننده تابشی برای مرغداریها


گرمایش تابشی چیست ؟
بدون شک گرمایش مطمئن ، کم هزینه و قابل کنترل نیاز امروز مرغداریهای ایران است . متاسفانه روش گرمایش در مرغداریها در حال حاضر بدلیل استفاده از روش جابجایی هوا (Convetion) ، توام با اتلاف بسیار زیاد انرژی است . تعداد دفعات تهویه در ساعت در مرغداری از سایر فضاهای صنعتی بسیار بالاتر است لذا انرژی جذب شده به هوا در هیترهای مورد استفاده در مرغداریها قبل از آنکه با محیط سالن تبادل حرارت نماید، از طریق اگزوز فن های خروج هوا ، به خارج سالن هدایت می شود این یعنی اتلاف پول و سوختی که با دشواری تهیه شده است . بعلاوه خیسی و رطوبت بیش از حد کف (تخته پهن مرطوب)عدم یکنواختی گرما در سطح کل سالن (مناطق نزدیک به دریچه های ورود هوای گرم ، گرمتر و سایر مناطق سرد می ماند) .
حدود ۲۰ سال تجربیات کشورهای اروپایی نشان داده است که راه حل این معضل استفاده از دستگاههای گرمایش تابشی است ، این دستگاهها در زیر سقف سالن های مرغداری نصب می شود و گرما را از طریق تابش امواج مادون قرمز (INFRARED) به طرف کف سالن و بدن جوجه ها هدایت می کند ، تبادل حرارت عمدتا از طریق تابش یا (Radiation) صورت می گیرد و اتلاف انرژی از طریق هوا بسیار جزیی می باشد.
در این روش کف سالن گرم و رطوبت تخته پهن تقلیل یافته و انتقال آلودگی به جوجه ها کاهش می یابد ضمن اینکه پراکندگی گردو غبار در داخل سالن نیز به حداقل می رسد . برای جلوگیری از کاهش اکسیژن داخل سالن ، دستگاه ، هوای مورد نیاز مشعل را توسط لوله ای از خارج سالن در یافت می کند و لذا در غلظت اکسیژن در داخل سالن تغییری ایجاد نمی شود . علیرغم سوخت نسبتا کامل این دستگاهها ، گازهای حاصل از احتراق نیز به خارج از سالن هدایت می گردد . کاربرد دستگاه های گرم کننده تابشی در مجموع مزایای زیادی را برای مرغداریها در بر دارد : ,
۱ - تامین گرمایش مطلوب و راحت در تمام سطح سالن
۲ - امکان کنترل درجه حرارت
۳ - عدم چرخاندن غیر ضروری هوا
۴ - مصرف کم سوخت (کمتر از ۵۰% نسبت به سایر دستگاهها)
۵ - مصرف جزیی برق (هر دستگاه کمتر از ۱۰۰ وات)
۶ - تقلیل انتقال آلودگی
۷ - توزیع و یکنواخت تر حرارت
۸ - جلوگیری از ازدحام پرنده ها
۹ - گرم و خشکی تخته پهن کاهش امراض
۱۰ - بالا بردن سوخت و ساز جوجه ها
۱۱ - کاهش تلفات
۱۲ - امکان شستشو و ضد عفونی دستگاه در هر دوره (استفاده از تجهیزات ضد آب و ضد زنگ با IP بالا مزایای سیستم گرم کننده تابشی گرما تاب (برای مرغداریها)
۱۳ - کاهش هزینه های راهبری و نگهداری

مهندس نصرالله حقوقی
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید