چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت آب و رطوبت در پرورش جوجه گوشتی


اهمیت آب و رطوبت در پرورش جوجه گوشتی
پرندگان از مهره داران خونگرم هستند که در سیر تکاملی از خزندگان منشاء گرفته اند. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی بدن پرندگان آب می باشد ، آب حساسترین ماده مغذی و بزرگترین جزء سازنده بدن بوده و حدود ۷۰ درصد از کل بدن را تشکیل می دهد که از این میزان حدود ۷۰ درصد آب داخل سلولی و ۳۰ درصد به صورت مایع خارج سلولی می باشد و این رابطه باید تعادلی باشد و اختلاف بیش از حد باعث اختلال در کل سیستم بدن می گردد.
هنگامی که جوجه از تخم خارج می شود داخل دستگاه هچری ، حدود ۷۰ درصد رطوبت در اختیار دارد.
هنگام بارزدن جوجه ها ، جدا کردن و قرار گرفتن آنها در جعبه های حمل، این میزان رطوبت کاهـش چشم گیری دارد و هنگام ورود به داخل سالن با توجه به فضای باز سالن و شرایط آب و هوایی منطقه میران رطوبت نسبت به هچری بسیار اختلاف دارد.
بنابراین باید شرایطی را فراهم آوردکه جوجه ها از نظر ژنتیکی بتوانند خود را با محیط جدید وفق دهند زیرا اشتها در هفته اول از اهمیت خاصی برخوردار است و حاکی از سلامت جوجه می باشد.
به همین منظور رعایت کردن موارد ذیل از اهمیت خاصی برخوردار است .
۱- دسترسی به آب آشامیدنی در طول ۲۴ ساعت شبانه روز باید فراهم گردد.
۲- برای چهار روز اول دوره پرورش ، آبخوری اضافی باید در نظر گرفته شود .
۳- میزان آب مصرفی را بایستی به طور مرتب به صورت دستی و یا بوسیله کنتور اندازه گیری نمود و با مشاهده تغییرات ناگهانی در مقدار مصرف آب می توان مشکوک به بیماری شد.
۴- با بالا رفتن دما ، حدود ۵/۶ درصد افزایش آب به ازای هر یک درجه بالاتر از ۲۱ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود وقتی هوا گرم می شود ظرفیت آن در حفظ رطوبت افزایش پیدا می کند. بنابراین وقتی درجه حرارت هوا افزایش می یابد رطوبت نسبی کاهش یافته و جوجه ها در سن پایین و هفته اول با کمبود رطوبت روبرو می شوند زیرا منابع دفع رطوبت از طیور از بازدم و همچنین مدفوع می باشد.
برای رفع این مشکل می توان از مه پاش و یا با اسپری کردن آب به دیواره ها رطوبت را به حد استاندارد رساند .
بهتر است در فصول گرم سال محل استقرار جوجه ها در وسط سالن بوده و هر دو طرف کف سالن دیوارها را بوسیله اسپری خیس کرد . و در فصول سرد سال یک طرف سالن را محفوظ کرده و به وسیله اسپری و یا با قرار دادن آب روی شعله و بخار حاصل ، این کمبود را جبران نمایید .
۵- قبل از ورود جوجه به سالن باید آبخوری ها پر باشند و بهترین دمای آب برای روزهای اول حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد و حداکثر ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد .
با بزرگ شدن و افزایش سن جوجه های گوشتی این حساسیت کمتر خواهد شد.
۶- کیفیت آب در برگیرنده تمام عوامل موجود در آب است که بر تولیدگله مؤثر بوده و باید کاملا" مورد توجه قرار گیرد چه از نظر تراکم املاح و چه از نظر آلودگی میکروبــــی . بنابراین لازم است قبل از جوجه ریزی کیفیت آب مدام مورد سنجش قرار گیرد.
در مناطق خاصی آب آنقدر شور است که تولید و کیفیت گله را شدیدا" کاهش می دهد در این مواقع ممکن است حذف مقداری از نمک جیره لازم باشد.وجود هر گونه آلودگی میکروبی در آب ، نشان دهنده ورود آب های سطحی به منبع آب است.
دکتر مجید پازوکی
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید