شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نکات ایمنی مهم برای رانندگان وسایط نقلیه


نکات ایمنی مهم برای رانندگان وسایط نقلیه
بدیهی است با رعایت نکات و قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی هم از سوی رانندگان و هم عابران، بی شک آمار این گونه حوادث کاهش خواهد یافت. به همین دلیل ذکر بعضی از این نکات خالی از فایده نخواهد بود.
۱- شما باید در مورد سلامت وسیله نقلیه خود مطمئن باشید. دقت بسیار در مورد چراغ ها، ترمزها، فرمان، لاستیک ها (لاستیک یدکی)، سیستم اگزوز، کمربندهای ایمنی، برف پاکن ها و شیشه شورها داشته باشید. شیشه های جلو و عقب، پنجره ها، چراغ ها، راهنماها، آینه ها و همچنین پلاک های ماشین باید تمیز باشند.
۲- هرگونه باری که به وسیله ماشین حمل یا کشیده می شود باید ایمن بوده و نباید به طرز خطرناکی از فضای مجاز ماشین خارج شود. شما نباید اتومبیل یا تریلر متصل به اتومبیل را بیش از حد مجاز بار زده و سنگین کنید.
۳- راننده موتور و کسی که در ترک او می نشیند باید دارای کلاه ایمنی باشند و آنها به صورت مطمئن بسته شوند. همچنین پیشنهاد می شود که از عینک های محافظ چشم، چکمه های خوب، دستکش و لباس هایی که در موقع افتادن از بدن محافظت کنند، استفاده شود.
۴- در مواقعی که احساس خستگی می کنید و یا بیمار هستید، رانندگی نکنید. رانندگی ممکن است باعث خواب آلودگی شود. برای جلوگیری از این موضوع مطمئن شوید که هوای آزاد به اندازه کافی وارد اتومبیل می شود. در زمان رانندگی اگر احساس خستگی کردید، مکان مناسبی را برای توقف و استراحت پیدا کنید.
۵- شما نباید در زمانی که تحت تأثیر دارو هستید رانندگی کنید. وقتی پزشک برای شما دارویی تجویز می کند، از او سؤال کنید که در زمان استفاده از دارو اجازه رانندگی دارید یا خیر.
۶- شما باید بتوانید شماره ماشین را از فاصله ۲۰‎/۵ متر بخوانید که تقریباً به طول پنج ماشین می شود. اگر شما برای انجام این کار نیاز به عینک دارید حتماً باید در مواقع رانندگی از عینک استفاده کنید.
۷- در هنگام شب که دید راننده کم است از عینک های دودی و لنزهای رنگی استفاده نکنید و بر روی شیشه های اتومبیل هیچگونه اسپری دودی نپاشید.
۸- تمرین رانندگانی که تحت تعلیم هستند باید از سوی شخصی ۲۳ سال تمام که حداقل مدت ۳ سال دارای گواهینامه پایه ۲ باشد، مورد نظارت قرار گیرد.
۹- اگر شما در حال یادگیری راندن موتوسیکلت هستید باید از طرف یک فرد خبره قبل از سوار شدن موتور در خیابان تحت تعلیم قرار گیرید. در غیر این صورت این کار را انجام ندهید و نباید کس دیگری را ترک خود سوار کنید و موتوری که استفاده می کنید باید تک سیلندر با ظرفیتی کمتر از ۱۲۵ سی سی باشد.
۱۰- تمام اتومبیل های تحت تعلیم، باید تابلو تعلیم بر روی آن نصب شود و این تابلو در مواقع دیگر باید برداشته یا به وسیله پارچه ای پوشانده شود.
۱۱- استفاده از کمربند ایمنی از جان شما محافظت و خطر زخمی شدن شما را در تصادفات کم می کند.
۱۲- محافظ مناسب برای کودکان عبارتند از کالسکه بچه، صندلی بچه، کمربندهای مهارکننده که باید با وزن بچه تناسب داشته باشد.
۱۳- به بچه ها اجازه ندهید که در پشت ماشین های استیشن در پشت صندلی عقب بنشینند.
۱۴- شما در تمام مدت رانندگی باید کنترل کاملی بر ماشین خود داشته باشید و از تلفن همراه یا میکروفون در زمان رانندگی استفاده نکنید.
۱۵- به ماشین های دیگر و نیز عابران پیاده که درجاده هستند با دادن علامت، کمک وا خطار دهید. علائم شما باید واضح و با در نظر گرفتن وقت کافی باشد.
۱۶- مواظب علائم رانندگان دیگر باشید و حرکت های مناسب را با توجه به علامت های آنها انجام دهید.
۱۷- قبل از حرکت از آینه خود استفاده کنید و قبل از بیرون آمدن از پارک راهنما بزنید و برای آخرین بار اطراف خود را کنترل و فقط در زمان مناسب حرکت کنید.
۱۸- به طور مداوم از آینه ها استفاده کنید تا از کنار ماشین و پشت سرتان آگاه باشید. قبل از هرگونه مانور و یا تغییر سرعت، در صورت لزوم از راهنمای خود استفاده کنید و موتورسواران همیشه قبل از مانور باید پشت سر خود را ببینند.
۱۹- مواظب دوچرخه سواران و موتورسواران باشید تشخیص موتورسواران و دوچرخه سواران از وسایل نقلیه بزرگ مشکل تر است، اما رانندگان آنها از حقوقی برابر با حقوق دیگر رانندگان وسایل نقلیه برخوردار هستند و موتورسواران و دوچرخه سواران بیشتر از دیگر وسایل نقلیه آسیب پذیر می باشند.
۲۰- سرعت شما نباید از حداکثر سرعتی که برای ماشین مقرر شده تجاوز کند. چراغ های خیابان نشان دهنده این موضوع است که حداکثر سرعت ۳۰ مایل در ساعت است، مگر این که علائمی وجود داشته باشد که غیر از این میزان را نشان دهد.
۲۱- با سرعتی حرکت کنید که بتوانید تا فاصله ای که هیچ گونه وسیله نقلیه دیگری وجود ندارد توقف کنید. فاصله خود را با وسیله نقلیه طوری تنظیم کنید که در صورت کم کردن سرعت و یا توقف ماشینی که در جلو شماست بتوانید متوقف شوید.
۲۲- ماشین خود را برای زمستان آماده کنید، مطمئن شوید که باطری ماشین شما سالم باشد و ضدیخ در داخل رادیاتور و بطری آب شیشه شور بریزید.
۲۳- مواظب ماشین های برف پاک کن باشید، این ماشین ها ممکن است برف را به اطرافشان پرتاب کنند. از آنها سبقت نگیرید مگر در موقعی که محدوده ای که شما در آن حرکت می کنید از برف پاک شده باشد.
۲۴- به عابران پیاده توجه کنید، وقتی در نزدیکی عابران پیاده هستید آهسته و به دقت حرکت کنید. بخصوص در زمانی که در خیابان های شلوغ، مراکز خرید و مناطق مسکونی و یا نزدیک ایستگاههای اتوبوس و تراموا هستند. مواظب عابرانی باشید که یکباره وارد خیابان می شوند، بخصوص زمانی که از پشت ماشین های پارک شده وارد خیابان می شوند.
۲۵- در نزدیکی مدارس، آهسته رانندگی کنید ممکن است چراغ نارنجی چشمک زن در نزدیکی تابلو اخطار مدارس وجود داشته باشد و این بیانگر این موضوع است که ممکن است بچه ها کمی جلوتر، در حال عبور از خیابان باشند.۲۶- در زمانی که نزدیک وانت پارک شده بستنی فروشی می رسید دقت کنید، زیرا بچه ها بیشتر از آنکه در فکر رفت و آمد ماشین ها باشند به فکر بستنی هستند.
۲۷- در محل تقاطع ها به عابرانی که در حال عبور هستند اجازه عبور بدهید.
۲۸- در زمانی که می خواهید از پیاده رو عبور کنید تا ماشین خود را وارد منزلتان کنید حق تقدم را به عابران پیاده بدهید. به خاطر بسپارید که پیاده رو برای عبور عابران است و نه برای وسایط نقلیه.
۲۹- وقتی در ترافیک متوقف شده اید، وارد خط کشی عابر پیاده نشوید.
۳۰- در محل خط کشی شده عبور عابران پیاده باید به عابران اجازه عبور بدهید حتی زمانی که چراغ برای حرکت شما سبز باشد.
۳۱- به ماشین های آمبولانس، آتش نشانی و پلیس که چراغ چشمک زن آبی آنها روشن است و یا آژیر می کشند توجه کنید وبه آنها فضای کافی برای عبور بدهید.
۳۲- تا حد امکان به اتوبوس ها اجازه عبور بدهید، بخصوص زمانی که راهنمای آنها روشن است و می خواهند ایستگاه را ترک کنند. مواظب عابرانی باشید که از اتوبوس پیاده شده و می خواهند از خیابان عبور کنند.
۳۳- خطوط سفید منقطع کوتاه محدوده های چپ و راست جاده را از یکدیگر جدا می کندو راننده باید در بین این خطوط رانندگی کند ممکن است در روی این خط گل میخ های سفید انعکاس دهنده نور نصب شده باشد، از گل میخ های سفید برای جدا کردن محدوده ها استفاده می شود. گل میخ های قرمز برای مشخص کردن لبه بیرونی جاده، گل میخ های زرد برای وسط بلوار و گل میخ های سبز برای جاده های فرعی استفاده می شود.
۳۴- اگر قصد دارید مسیر حرکت خود را از یک محدوده به محدوده دیگر تغییر دهید اول به آینه خود نگاه کنید تا باعث انحراف ماشین دیگری در جاده نشوید و در صورت اطمینان حاصل کردن از ایمنی، مسیر خود را تغییر دهید.
۳۵- وقتی جاده ای دارای ۳ خط است و حق تقدم به هیچ یک از مسیرها داده نشده از خط وسط فقط برای سبقت گرفتن یا گردش به راست استفاده کنید. توجه داشته باشید که حق استفاده از خط وسط برای شما و ماشین هایی که از روبرو می آیند، یکسان است.
۳۶- در خیابان های یکطرفه محدوده مناسب را برای خروج از خیابان انتخاب کنید و ناگهان تغییر مسیر ندهید. از خط سمت چپ جهت گردش به چپ، از خط سمت راست برای گردش به راست و از خط وسط برای مستقیم رفتن استفاده کنید.
۳۷- محدوده حرکت قطارهای برقی و اتوبوس ها با علامت گذاری های خیابان و یا تابلوها مشخص شده اند. شما نباید در خط اتوبوس یا قطارهای برقی در زمان سرویس دهی آنها حرکت کنید مگر اینکه علایم بیانگر این موضوع باشد که شما می توانید چنین کاری انجام دهید.
۳۸- در زمانی که در حال سبقت گرفتن هستید خیلی سریع از وسیله نقلیه ای که در حال سبقت گرفتن از آن هستید عبور کنید و زیاد به ماشین نزدیک نشوید و سپس در اولین فرصت مناسب به سمت چپ جاده برگردید.
۳۹ - وقتی از موتورسوارها و دوچرخه سوار سبقت می گیرید به اندازه یک ماشین به آنها فضای عبور بدهید. این موضوع را به خاطر بسپارید که دوچرخه سواران به دلیل وزیدن باد یا دست انداز ممکن است قادر به حرکت در یک مسیر مستقیم نباشند.
۴۰- زمانی که ماشینی در حال سبقت گرفتن از شماست، سرعت خود را زیاد نکنید و در صورت لزوم سرعت خود را کم کنید تا ماشینی که در حال سبقت گرفتن است از شما بگذرد و به خط قبلی خود باز گردد.
۴۱ - در خیابان دوطرفه دارای دو خط قبل از گذشتن از ماشین های پارک شده و یا هر مانع دیگری حق تقدم را به ماشینی که از روبرو می آید، بدهید.
۴۲ - در خیابان دوطرفه که دارای دو خط است قبل از گذشتن از ماشین های پارک شده و یا هرمانع دیگری حق تقدم را به ماشینی بدهید که از روبرو می آید.
۴۳ - در تقاطع ها دقت عمل بیشتری داشته باشید. موقعیت و سرعت خود را چک کنید. تقاطع ها برای موتور سواران، دوچرخه سواران و عابرین پیاده خطرناک می باشد، پس به آنها قبل از پیچیدن توجه کنید. مواظب ماشین های سنگین در سر تقاطع ها باشید چون این گونه وسایل برای گردش نیاز به کل عرض خیابان دارد.
۴۴ - وقتی در تقاطع ها قصد گردش به راست یا گردش به چپ دارید حق تقدم را به عابران بدهید.
۴۵ - در تقاطع هایی که علامت ایست دارد و خط سفید ممتد در عرض خیابان کشیده شده باید پشت خط، توقف کامل کنید و منتظر زمان مناسب برای عبور باشید.
۴۶- وقتی که چراغ راهنمایی و رانندگی دارای پیکان سبز روشن است وارد خط مخصوص چراغ نشوید، مگر اینکه بخواهید در آن مسیر حرکت کنید و فضای کافی به دیگر وسایط نقلیه از جمله دوچرخه سواران بدهید تا زمانی که مسیر خود را انتخاب کنید.
۴۷ - زمانی که چراغ های راهنمایی کار نمی کنند با دقت عمل کنید.
۴۸ - وقتی که ماشین ها در موقعیتی قرار گرفته اند که نمی توانید از سمت راننده از کنار یکدیگر عبور کنید سعی کنید از سمت شاگرد از کنار یکدیگر عبور کنید، اما مواظب باشید ممکن است وسیله نقلیه دیگر مانع دید شما شود بنابراین مواظب ماشین هایی که از روبرو می آیند نیز باشید.
۴۹ - وقتی در جاده دوطرفه ای می خواهید گردش به راست کنید، در قسمت وسط خیابان صبر کنید تا ماشینی از روبرو نیاید و سپس گردش به راست خود را انجام دهید.
۵۰ - مواظب دوچرخه سواران و موتورسواران در میدان باشید. آنها عموماً از سمت چپ میدان حرکت می کنند، به آنها فضای کافی برای عبور بدهید. موتورسواران ممکن است در میدان راهنمای سمت راست خود را روشن کنند، این بدین معناست که آنها می خواهند به حرکت خود در میدان ادامه دهند.
۵۱- وسایط نقلیه بزرگ به دلیل طول زیاد ممکن است از چند خط برای گردش در میدان استفاده کنند به آنها فضای کافی برای انجام این کار بدهید.
۵۲ - قبل از عقب رفتن مطمئن شوید که هیچ گونه مانعی، بخصوص عابران پیاده و کودکان در پشت سر شما نباشد. مواظب نقاط کور در پشت سرتان باشید یعنی قسمت هایی که از روی صندلی راننده نمی توانید ببینید با دقت، دنده عقب بروید، اگر نمی توانید عقب ماشین خود را ببینید از یک نفر برای راهنمایی کمک بگیرید. شما نباید بیشتر از حد لزوم دنده عقب حرکت کنید.
محترم فراهی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید