شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


جهان را در لندن ببینید


جهان را در لندن ببینید
لندن یکی از شهرهای دیدنی جهان است که نمای قدیمی و کهن بیرون خانه‌ها همچنان حفظ شده است و از سراسر جهان مردمان مختلفی با تنوع فرهنگی در کنار هم زندگی می‌کنند.
بزرگ‌ترین چرخ و فلک دنیا موسوم به ”چشم‌انداز لندن با بریتیش ارویز“ در کناره جنوبی رودخانه تایمز یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین لذت‌های گردشگری به شمار می‌آید. با سوار شدن در اتاقک‌های شیشه‌ای این چرخ و فلک می‌توان بسان پرنده‌ای بر فراز شهر نگریست زیرا این چرخ و فلک کاملاً بر ساختمان مجلس، کلیسای وست مینستر و کاخ باکینگهام محل اقامت ملکه انگلیس و میدان ترافلگار مشرف است. در همسایگی چرخ و فلک، آکواریوم لندن با انواع و اقسام جانداران دریائی شما را به سفری بی‌نظیر به اعماق دریاها و اقیانوس‌ها می‌برد. با تماشای کوسه‌ها، مارماهی‌ها، سفره‌ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و عروس‌های دریائی می‌توانید از لابه‌لای مرجان‌های دریائی اقیانوس هند به اعماق تاریک و مرموز اقیانوس آرام سفر کنید.
با گذر از رودخانه تایمز، ساختمان‌های باشکوه مجلس به سبک نئوگوتیک و برج ساعت معروف آن بیگ بن جلوه می‌نماید. نام بیگ بن برخاسته از صدای زنگ غول‌آسائی است که هر ساعت می‌نوازد.
وست مینیستر کلیسای جامعی است با معماری گوتیک که کلیه پادشاهان انگلستان از زمان استیلای نورمن‌ها در اینجا تاج‌گذاری کرده‌اند. گوشه‌ای از این کلیسا به یاد نویسندگان و شاعرانی که قدمی در راه شکوفائی زبان و ادبیات انگلیسی برداشته‌اند، اختصاص داده شده است.
اگر قدم زنان از کنار کلیسا عبور کنیم و به تماشائی‌ترین نقطه لندن یعنی کاخ سلطنتی باکینگهام در کنار دریاچه سنت جیمز می‌رسیم که چشم‌اندازی است بسیار دیدنی و جالب توجه، جابه‌جائی و به صف رفتن نگهبانان با لباس فرم سرخ‌رنگ و کلاه پوستی سیاه به همراه نوازندگان نظامی منظره‌ای است که هزاران نفر را به دیدار فرا می‌خواند.
اولین کاخ لندن را ویلیام فاتح بنا کرد و بر آن نام ”برج لندن“ نهاد. شیوه ساختمان این برج که اکنون صد ساله است گوتیک خوانده می‌شود و با شکوه و آراستگی تمام بر رودخانه تایمز قرار دارد. این پل یکی از چند پل معروف جهان است که راه عبور آن دو پاره شده و از دوسو بالا می‌رود تا مسیر برگذر کشتی‌ها بگشاید. از فراز آن چشم‌انداز لندن در دوسوی رودخانه به زیباترین وجه نمایان است.
لندن خود نمایانگر تاریخ است و این تاریخ در کنار بسیاری از مظاهر تاریخی دیگر جهان در موزه‌‌های ارزنده این شهر گرد آمده است. سرآغاز این موزه‌ها موزه بریتانیاست که گنجینه‌های پرارزش انگلستان کهن گرفته تا امپراتوری روم، یونان باستان و ایران کهن در تالاری خاص به نمایش درآمده است.
موزه تاریخ طبیعی در جنوب ”کنزینگتون“ بینندگان را به تماشای مجموعه نفیسی از دایناسورهای غول پیکر، سنگواره دیدنی، سیر تاریخی زمین‌شناسی و زیست‌شناسی دعوت می‌کند. موزه علوم در کنار موزه تاریخ طبیعی است و از ابتدائی‌ترین ماشین تا پیشرفته‌ترین فضاپیمای آپولو ۱۰ را می‌توان در آن دید.
موزه آثار مومی مادام تسو نزدیک به خیابان بیکر با نمایش مجسمه‌های مومی هنرپیشگان، قهرمانان فوتبال و خانواده سلطنتی انگلستان یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های لندن به شمار می‌رود.
علاقه‌مندان به حیات‌وحش می‌توانند مجموعه گوناگونی از حیوانات و پرندگان کم‌نظیر و دیدنی را در باغ‌وحش لندن در پارک ریجنت ببینند.
اکثر مراکز مهم خرید لندن در خیابان آکسفورد واقع شده است. این شهر با حدود ۳۰ هزار مغازه مکان مناسبی برای خرید به شمار می‌رود. فروشگاه‌هائی مانند ”مارک اند اسپنسر“ و ”نکست“، پوشاک مناسب با طرح‌های متنوع به مشتریان خود ارائه می‌دهند. خیابان‌ ”باند“، مرکز فروشگاه‌های لباس و مد روز در لندن است و مغازه‌های جواهرفروشی با کارهای بی‌نظیر و آخرین شیوه‌های جواهرسازی در کنار ساختمان‌های عجیب و جالب توجه کاونت گاردن، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. در گوشه و کنار ”کاونت گاردن“ تالارهائی است که می‌توان بهترین اجراء موسیقی جهانی را بر صحنه نمایش تماشا کرد.
شهرت خیابان ”نایتز بریج“ به فروشگاه مجلل و معروف ”هرودز“ است که مرکز خرید لباس و جواهر خوش‌پوشان جهان است. سالن موادغذائی این فروشگاه به قدری زیبا آراسته شده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد.
مجسمه زیبای ”اروس“ پیکره الهه عشق وسط میدان ”پیکادلی“ در قلب لندن است که گرداگرد آن را معروف‌ترین تئاترها و تالاهای موسیقی احاطه کرده‌اند و در کنار آن میدان لستر با مراکز تفریحی و نمایشی خود، گردشگران را سرگرم می‌کند.
گردش با اتوبوس‌های دو طبقه سنتی قرمز به دور لندن نیز یکی دیگر از جذابیت‌های تفریحی محسوب می‌شود. گذشته از تمام اینها، بیش از ۶ هزار رستوران در لندن پذیرای هر ذوقی است زیرا غذاهای ۷۰ کشور را در یک شهر جمع است. بهترین بیان این است به لندن بیاید و جهان را در لندن بیابید.
بریتیش ارویز با تنها شریک تجاری مسیرهای بلند خود شرکت هوائی BMED روزانه یک پرواز از تهران به لندن دارد. مسافران بر طبق این برنامه دقیق می‌توانند از طریق فرودگاه هیتر و در همان روز به مقصد اصلی خود به هر نقطه اروپا به بیش از ۵۵۰ مقصد در ۱۳۶ کشور سفر کنند. خط هوائی بریتیش ارویز مزایای ویژه‌ای برای مسافرانی که از ایران به دیگر نقاط جهان سفر می‌کنند، قائل می‌شود. می‌توانید با سفر به این شهر زیبا، به یادماندنی‌ترین خاطرات زندگی خود را در تابستان امسال به‌دست آورید.

دلارا حیدری


همچنین مشاهده کنید