پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نوزادان را طاقباز بخوابانید


نوزادان را طاقباز بخوابانید
آکادمی پزشکی کودکان آمریکا شواهد روزافزونی در دست دارد که بنابر آنها، اقداماتی نظیر انتقال تخت نوزاد به اتاق خواب پدر و مادر و پستانک دادن به نوزاد به هنگام خواب در کاهش خطر عارضه مرگ ناگهانی نوزاد مؤثرند. توصیه های جدید ارایه شده، بخشی از سیاست اطلاع رسانی آکادمی پزشکی کودکان آمریکا (AAP) در مورد عارضه مرگ ناگهانی نوزاد است که به منظور انعکاس تازه ترین پژوهش ها در این زمینه، به روز شده است. هدف از این کار، به روز کردن دانش پزشکان است که ممکن است در درمان بیماران مفید واقع شود.
منظور از (SIDS)، مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح نوزادی است که به نظر سالم می آید و زیر یک سال سن دارد.از سال ۱۹۹۲ که این آکادمی پیشنهاد طاقباز خواباندن نوزادان را داده است، میزان مرگ ناگهانی نوزادان در ایالات متحده، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما علی رغم این کاهش، عارضه SIDS به عنوان یکی از عوامل عمده مرگ نوزادان پس از یک ماهه اول زندگی باقی است و هر ساله جان ۲۵۰۰ نوزاد را می گیرد. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از SIDS، در فاصله ۲ تا ۳ ماهگی اتفاق می افتد که اگرچه این مساله می تواند برای همه نوزادان و در هرجایی رخ دهد، اما میزان آن در میان نوزادان آفریقایی آمریکایی، بومی آمریکا و آلاسکا، از سرعت بیشتری برخوردار است. آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، تا چندی پیش گفته بود که به پهلو خواباندن نوزادان به جای طاقباز خواباندن آنها روش قابل قبولی است اما حالا می گوید که به پهلو خوابیدن نوزادان، خطر چرخیدن آنها به روی شکم را که از عوامل افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزادان است، بالا می برد. در حالی که دانشمندان به واقع به ارتباط بین خوابیدن بر روی شکم و افزایش احتمال مرگ ناگهانی نوزاد پی نبرده اند، برخی محققین این فرضیه را مطرح کرده اند که ممکن است به شکم خوابیدن نوزاد، تنفس او را دچار مشکل کند و یا منجر به بیش از حد گرم شدن نوزاد گردد. چنین مسایلی در برخی از نوزادان، احتمال روی داد مرگ ناگهانی را در آنها افزایش می دهد.
از نظر آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، خوابیدن نوزاد در کنار والدین صحیح نیست و پس از مراقبت و آرام کردن نوزاد، باید او را به تختخوابش بازگرداند. نکته دیگر این که اگرچه برخی پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از پستانک می تواند در تغذیه نوزاد با شیر مادر اخلال ایجاد کند و بعدها نیز مشکلات دندانی را به وجود آورد (که البته این شواهد از نظر این آکادمی به اندازه کافی قانع کننده نیستند) اما استفاده از آن به هنگام خواب در یک سال اول زندگی نوزاد با کاهش خطر عارضه مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط دارد. بدین منظور و برای پیشگیری از عادت کردن نوزاد به پستانک، مادرانی که تمایل به تغذیه نوزاد با شیر خودشان را دارند باید پس از یک ماهگی نوزاد از پستانک استفاده کنند تا نوزاد به پستانک عادت نکرده و هم چنان از شیر مادر تغذیه کند. نکته ای که باید مدنظر داشت این است که در صورتی که نوزاد از مکیدن پستانک سرباز می زند، نباید او را مجبور کرد!
چه باید کرد؟
آکادمی پزشکی کودکان آمریکا به منظور پیشگیری از عارضه مرگ ناگهانی نوزادان، این راهکارها را پیشنهاد کرده است:
۱- اعم از این که زمان خواب نوزاد کم باشد یا زیاد، او را به پشت بخوابانید.
۲- تشک خواب نوزاد باید سفت بوده و با ملافه ای پوشیده شده باشد.
۳- اشیاء نرم مثل بالش، لحاف، اسباب بازی هایی که با الیاف خاص پر شده اند (مثل پنبه و...) و زیراندازهایی که بیش از حد بزرگ هستند (و ممکن است دور نوزاد بپیچند) را از تختخواب نوزاد بیرون بیاورید.
۴- خوب است که به جای خواباندن نوزاد نزد خودتان، تختخواب او را در اتاقتان قرار دهید و نوزاد را در تخت خودش بخوابانید.
۵- موقع خواب نوزاد، به او پستانک بدهید.
۶- نوزاد به هنگام خواب باید لباس کمی به تن داشته باشد و خیلی گرم نشود.
۷- در طول دوران بارداری، سیگار نکشید و از قرار دادن نوزاد در جایی که در معرض دود سیگار قرار دارد، خودداری کنید.
۸- نوزادتان را به مدت طولانی در صندلی مخصوصی که در اتومبیل برای او تعبیه شده است، نگذارید، چون فشار زیادی را به پشت سر نوزاد وارد می کند.
در پایان، اگر نگران الگوهای خواب نوزادتان و یا خطر SIDS هستید، بهتر است با پزشک کودکتان مشورت کنید.
ترجمه: آذردخت قاسمی نیک منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید