شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سال ‪ ،۲۰۰۵‬سالی پرکار برای پرکاربرترین موتور جستجوی اینترنت


سال ‪ ،۲۰۰۵‬سالی پرکار برای پرکاربرترین موتور جستجوی اینترنت
"گوگل" در سال میلادی گذشته یكی از خبرسازترین شركتهای بزرگ اینترنتی جهان بود كه از میان اخبار مربوط به این شركت می‌توان به ‪ ۱۰‬مورد بااهمیت زیر اشاره كرد:
‪ - ۱‬ارائه میل باكس رایگان دو گیگابایتی در خدكات "جی‌میل"، ‪ - ۲‬تلاش برای اسكن كردن صدها هزار جلد كتاب و راه‌اندازی كتابخانه دیجیتالی
‪ - ۳‬راه اندازی یك پورتال اینترنتی
‪ - ۴‬ارائه نرم‌افزار جستجوی هارد دیسك رایانه‌های شخصی "گوگل دسكتاپ"، ‪ - ۵‬ارائه نوار ابزار كارامد برای مرورگر "فایرفاكس"،
‪ - ۶‬ارائه نقشه‌های ماهواره‌ای از كره زمین در خدمات اینترنتی "گوگل‌ارث"
‪ - ۷‬راه‌اندازی خدمات مسنجر "گوگل تاك" با قابلیت برقراری ارتباط صوتی میان كاربران
‪ - ۸‬تلاش برای راه‌اندازی وب سایتی به نام "گوگل بیس" با قابلیتهایی مشابه سایت حراج اینترنتی "یی‌بی" و با امكان دریافت و ذخیره هرگونه اطلاعات مربوط به كاربران
‪- ۹‬تلاش برای دستیابی به یك مرورگر اینترنتی اختصاصی و حتی خریداری مرورگر دارای كد باز "اوپرا"
‪ - ۱۰‬خریداری موفقیت آمیز ‪ ۵‬درصد از شركت عظیم "ای او ال"
گوگل در ماه‌های پایانی سال ‪ ۲۰۰۵‬سرانجام و پس از رقابت طولانی با شركت‌های "یاهو" و "مایكروسافت"، ‪ ۵‬درصد از شركت عظیم "آمریكن آن لاین"(‪ ،(AOL‬را در قراردادی یك میلیارد دلاری خریداری كرد.
"ای او ال" به عنوان زیرمجموعه‌ای از غول رسانه‌ای "تایم وارنر" آمریكا هم‌اكنون دارای پركاربرترین خدمات مسنجر اینترنتی جهان(‪ ،(AIM‬خدمات ایمیل رایگان، مرورگر اینترنتی "نت اسكیپ"، چهارمین موتور جستجوی بزرگ اینترنت، خدمات تلفن اینترنتی "توتال تاك" و یك "پورتال" اینترنتی(سایت اصلی با خدمات و ویژگی‌های متنوع) بوده و از تاثیرگذارترین شركتهای اینترنتی محسوب می‌شود و گوگل با خریداری ‪ ۵‬درصد از این شركت، به مزایای فراوانی دست خواهد یافت.
از سوی دیگر، با وجود آنكه خبر مذاكرات شركت "گوگل" با شركت "اوپرا" به منظور خریداری مرورگر این شركت توسط مسئولان "اوپرا" در اواخر سال ‪۲۰۰۵‬ تكذیب شد، اما كارشناسان اینترنتی عقیده دارند كاربران اینترنت در آینده شاهد مرورگر اینترنتی "گوگل" خواهند بود.
به عقیده كارشناسان، "گوگل" هم‌اكنون دارای قدرتمندترین و پركاربرترین موتور جستجوی اینترنت است و برخورداری از مرورگر اینترنتی اختصاصی به این شركت امكان می‌دهد كه مرورگر خود را هر چه بیشتر با موتور جستجوی خود سازگار كرده و با تركیب مروگر و موتور جستجوی خود، حتی جستجوهای سریعتر اینترنت را نیز برای كاربران به ارمغان بیاورد. تلاش "گوگل" برای دستیابی به مرورگر اختصاصی خود حتمی است و تنها این سوال مطرح است كه آیا این شركت مرورگر از پیش آماده شركتی دیگر را خریداری كرده و با تغییرات مورد نظر، به نام خود منتشر خواهد كرد و یا اینكه خود به طراحی و تولید یك مرورگر كاملا جدید اقدام خواهد نمود. در دیگر اقدام، خدمات مسنجر جدید "گوگل" با نام "گوگل تاك" (‪Talk‬ ‪ (Google‬كه به كاربران اجازه می‌دهد علاوه بر برقرای ارتباط اینترنتی از طریق تایپ با صفحه كلید (چت كردن)، به برقراری ارتباط صوتی با یكدیگر نیز بپردازند، در سال ‪ ۲۰۰۵‬از سوی این شركت ارائه شد.
اقدام شركت "گوگل" در راه‌اندازی خدمات مسنجر، تهدیدی مستقیم برای خدمات "یاهو مسنجر" شركت "یاهو"، "ام اس ان مسنجر" شركت "مایكروسافت" و خدمات "مسنجر" شركت "ای او ال" محسوب می‌شود. خدمات "گوگل تاك" شركت "گوگل" همانند موتور جستجوی اینترنتی این شركت دارای ظاهر گرافیكی ساده است و برخلاف "یاهو مسنجر" و مسنجر "ای او ال"، در آن اثری از پیغامهای تبلیغاتی و پنجره‌های تبلیغاتی موسوم به "پاپ آپ" دیده نمی‌شود. كاربران برای برقراری ارتباط اینترنتی توسط "گوگل تاك" باید دارای یك حساب ایمیل شركت "گوگل" موسوم به "جی‌میل" باشند.
خدمات "گوگل ارث"(‪ (Google Earth‬نیز كه در سال ‪ ۲۰۰۵‬از سوی شركت "گوگل" ارائه شد، به كاربران اجازه می‌دهد با قابلیت حركت و بزرگ نمایی در تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از سطح زمین، جهان را از چشم پرندگان بلندپرواز تماشا كنند و به علاوه با تركیب این تصاویر با اطلاعات محلی نظیر اطلاعات مربوط به رستورانها، مغازه‌ها و مدرسه‌ها، مجموعه جالب و گسترده‌ای را برای كاربران فراهم كرده‌اند.
كابران برای استفاده از خدمات "گوگل ارث" باید نرم‌افزار كوچكی را دانلود و نصب كنند. خدمات "گوگل ارث" شركت "گوگل"، اطلاعات موجود در خدمات جستجوی محلی (‪ (local search‬این شركت را با تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده توسط شركت "كی‌هول" تركیب می‌كند و برای كاربران نمایش می‌دهد.
در خدمات "گوگل ارث"، تصاویر ماهواره‌ای با كیفیت متوسط از كل كره زمین و تصاویر ماهواره‌ای با كیفیت بالا از آمریكای شمالی، اروپا و آسیا در اختیار كاربران قرار داده شده و كاربر می‌تواند با حركت دادن ماوس روی تصاویر و رایت كلیك كردن روی نقاط مربوط به مكانهای تجاری در سرتاسر جهان، به اطلاعات كاملی نظیر آدرس دقیق، شماره تلفنها و سایر اطلاعات مربوطه آن مركز دسترسی پیدا كنند.
در سال ‪ ،۲۰۰۵‬موتور جستجوی "گوگل" با معرفی گزینه "گوگل هوم پیج" (‪ (Google Home Page‬كه به كاربران این موتور جستجو اجازه تنظیمات شخصی و استفاده از تركیبی از خدمات "گوگل" را می‌دهد، بار دیگر موتورهای جستجوی "یاهو" و "ام اس ان" را تهدید كرد. صفحه اصلی(پورتال) شخصی این موتور جستجو در حقیقت سایر خدمات "گوگل" نظیر خدمات ایمیل(جی میل)، اخبار، پیش‌بینی آب و هوا، راهنماهای گوگل و موارد دیگر را با یكدیگر تركیب كرده و به صورت یك جا در اختیار كاربران قرار می‌دهد. خدمات صفحه اصلی شركت "گوگل" كه به طور آزمایشی راه‌اندازی شده است هم‌اكنون در آدرس اینترنتی "‪ "http://labs.google.com‬قابل دسترس است.
"گوگل" در اقدامی جنجالی در اوایل سال ‪ ،۲۰۰۵‬گنجایش صندوق پست الكترونیكی رایگان خود را دو برابر كرده و به بیش از دو گیگابایت افزایش داد. مسوولان "گوگل" اعلام كردند كه افزایش گنجایش میل باكس خدمات ایمیل رایگان این شركت به دو گیگابایت، پایان روند صعودی افزایش حجم صندوق پست الكترونیك "گوگل" نبوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت كه هم‌اكنون نیز گنجایش میل باكس كاربران جی‌میل به صورت مستم در حال افزایش است.
ارائه نگارش دوم نرم‌افزار جستجوگر "دسكتاپ" "گوگل" با قابلیتهای متنوع جستجوی هارد دیسك رایانه و جستجوی اینترنت، از دیگری اقدامات گوگل در سال ‪ ۲۰۰۵‬بود.
نرم‌افزار "گوگل دسكتاپ ‪ (Google Desktop ۲) "۲‬علاوه بر قابلیت جستجوی هارد دیسك رایانه و اینترنت، رفتار اینترنتی كاربر را زیر نظر گرفته و بر پایه رفتار و علاقه‌مندی‌های اینترنتی كاربر، مجموعه جالبی از اطلاعات را در پنجره‌ای افقی روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهد.
جستجوگر "دسكتاپ" گوگل پس از نصب شدن روی رایانه شروع به استخراج فهرست تمامی فایلهای موجود در هارد دیسك رایانه كرده و در مراحل بعدی پس از جستجوی یك فایل توسط كاربر، بلافاصله آن فایل را پیدا می‌كند. آنچه ذكر شد تنها بخشی از فعالیتهای غول اینترنتی "گوگل" در سال ‪۲۰۰۵‬ میلادی بود و این شركت هم‌اكنون با كوله باری از تجربه و انبوهی از كاربران دائمی اینترنت خود را برای آغاز سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی آماده می‌كند.

كیوان باقری
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید