جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات استفاده از گلوتن گندم بر توان تولیدی جوجه‌های گوشتی


بررسی اثرات استفاده از گلوتن گندم بر توان تولیدی جوجه‌های گوشتی
گلوتن گندم پودری كرم رنگ با PH حدود ۸/۵ الی ۴/۶ است. از گلوتن گندم در صنایع نانوائی به خصوص در تولید نانهای فانتزی به طور وسیعی استفاده می‌شود. همچنین در صنایع ماكارونی، تهیه سوسیس و كالباس، در تهیه غذای كودك و همچنین در صنعت چسب‌سازی به كار می‌رود. كشورهای پیشرفته از گلوتن گندم به عنوان پوشش حفاظتی تخم‌مرغ استفاده می ‌كنند. گلوتن گندم به عنوان بیوپلیمر جایگزینی برای پلیمرهای سنتزی در صنعت استفاده می‌شود.
در غذای ماهی به عنوان پلت چسبان از گلوتن گندم استفاده می‌شود. گلوتن گندم معمولاً حاوی ۸۰-۷۵ درصد پروتئین، رطوبت آن حداكثر ۸ درصد، میزان خاكستر درحد صفر و كمترین میزان فیبرخام را دارد. میزان جذب آب آن حداقل ۱۷۰ درصد می‌باشد. پروتئین‌های مهم گلوتن گندم، گلوتنین وپرولامین است. گلوتن گندم علاوه بر این كه منبع پروتئینی مناسبی به شمار می‌رود، منبع مناسبی از اسیدآمینه‌ها، مخصوصاً اسیدآمینه‌های گوگرددار و گوگرد معدنی نیز می‌باشد. كمبود اسیدآمینه‌های گوگرددار مشكل عمده در تغذیه طیور می‌باشد .
وبستردرسال ۱۹۸۴ بیان كرد كه توازن اسید آمینه‌ها در گلوتن گندم بسیار مناسب است و علاوه بر این باعث خوشخوراكی غذا شده و نسبت به سایر موادغذائی دارای كمترین عوامل ضدتغذیه‌ای می‌باشد. هگرو فرناندودرسال ۱۹۹۷ گزارش كردند كه جوجه‌ها نسبت به ویسكوزیته در هفته اول زندگی خود بسیار حساس هستند و بالابودن ویسكوزیته روده منجر به كاهش فعالیت آنزیم‌ها و جذب كمتر مواد مغذی می‌گردد.
همچنین افزایش ویسكوزیته و ایجاد چسبندگی باعث كاهش سرعت عبور محتویات دستگاه گوارش می‌شود، در نتیجه مواد غذائی مدت بیشتری در روده می‌مانند و همین عامل باعث كاهش مصرف خوراك و در نتیجه كاهش رشد می‌گردد. از گلوتن گندم به عنوان منبع مناسب پروتئینی در تغذیه آبزیان (قزل‌آلا و میگو) نیز استفاده شده است .
هدف از انجام این آزمایش تعیین ارزش غذائی گلوتن گندم و تأثیر استفاده از آن بر توان تولیدی جوجه‌های گوشتی می‌باشد.در این پژوهش ارزش غذائی گلوتن گندم و تاثیر آن بر توان تولیدی جوجه‌های گوشتی بررسی شد. آزمایش با ۵ جیره غذائی انجام شد. جیره‌های آزمایشی شامل:
۱) جیره شاهد فاقد گلوتن گندم،
۲) جیره حاوی ۵/۲ درصد گلوتن گندم،
۳) جیره حاوی ۵ درصد گلوتن گندم،
۴) جیره حاوی ۵/۷ درصد گلوتن گندم،
۵) جیره حاوی ۱۰ درصد گلوتن گندم. جیره‌های آزمایشی از لحاظ انرژی و پروتئین یكسان بودند و برای ۳ دوره آغازین، رشد و پایانی تهیه شدند. مدت آزمایش ۴۹ روز بود. برای تهیه جیره‌های آزمایشی انرژی قابل سوخت و ساز تصحیح شده برای ازت و تركیبات شیمیائی (پروتئین، اسیدآمینه‌ها و…) گلوتن گندم اندازه‌گیری شد.
نتایج حاصل از ازمایش نشان داد كه افزایش وزن بدن جوجه‌هائی كه جیره شاهد و جیره حاوی ۵/۲ و ۵ درصد گلوتن گندم مصرف كردند بیشترین بود . جیره‌های حاوی ۵/۲، ۵ و ۱۰ درصد گلوتن گندم بهترین ضریب تبدیل خوراك را ایجاد كردند . میزان خوراك مصرفی در گروهی كه از جیره ۵/۷ درصد گلوتن گندم تغذیه كرده بودند كمترین مقدار بود .
درصد تلفات در بین هیچكدام از گروهها تفاوت معنی‌داری نداشتند. كمترین هزینه خوراك برای تولید یك كیلوگرم وزن زنده در گروههایی كه با ۵ و ۵/۲ درصد گلوتن گندم تغذیه شدند به دست آمد. درصد سینه گروههائی كه با جیره شاهد، ۵/۲ و ۵ درصد گلوتن گندم تغذیه شدند بیشترین مقدار بود و درصد ران، بالها و كبد بین گروهها تفاوت معنی‌داری نداشت. درصد چربی محوطه بطنی در گروهی كه با جیره ۵/۷ درصد گلوتن گندم تغذیه شدند بیشترین مقدار بود.
اقتباس از اولین کنگره علوم دامی و آبزیان کشور- دانشگاه تهران
مجید افشار۱ ، هوشنگ لطف اللهیان۲ ، نامدار اسكندر شیری۱
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید