شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ارتباط جدید زنان


ارتباط جدید زنان
دینگ. زن در خانه نشسته و درست در ساعاتی كه همكارانش به خانه برمی گردند دینگ، تلفن همراهش صدا می كندو لبخندی بر صورت او می نشاند و او هم به فراخور حال زنان دیگر این شوخیها را می فرستد.
توزیع خنده انبوه گاهی نشاط آور است و گاهی آنقدر بهانه این خنده ها شرم آور است كه زن حتی یك بار دیگر نمی تواند آن را نگاه كند.
زیبا انوری، روزنامه نگار می گوید: شوخی های تلفنی می تواند برای زنان یك تفریح به حساب بیاید، نباید جنبه منفی این شوخیها را درنظر بگیریم. در زمانی كه زن در اوج خستگی است و كسی هم به او انرژی مثبتی نمی دهد یك SMS می تواند كمی از خستگی او بكاهد.
محمدعلی كریمی ، كارشناس ارشد ارتباطات می گوید: « روزانه حدود ۱۵ SMS شوخی و لطیفه دریافت و همه آنها را پاك می كنم ! حتی از كسانی كه فكرش را هم نمی كنم، مثلاً یك استاد دانشگاه...
اما در باره خانمها، وقتی مشغول به كار هستند حداقل ارتباطات اجتماعی را با دوستانشان دارند و چون كلاً به لحاظ شوخی و بذله گویی محدودیت بیشتری در زندگی دارند و وقتی فرصت ارتباطات رودرروی كمتری دارند، این SMSها می تواند مثبت باشد؛ ولی از آنجا كه در دنیای امروز رشد افراد در گروی ارتباط بیشتر است خانمها باید زمینه ارتباطات اجتماعی رودر رو را فراهم كنند.وقتی فضاهایی برای صحبت ، تخلیه فكری و گفت وگوی عمومی نباشد كاربرد وسایل ارتباطی عوض می شود. یعنی در جاهایی كه افراد نمی توانند اظهارنظر كنند برای هم SMS می فرستند، هرچند این SMSها به صورت لطیفه باشد.
روزانه دو میلیون SMS رد و بدل می شود و سهم شوخی و خنده واقعاً زیاد است .
مریم رامشت ، روانشناس دراین باره می گوید: زنان باهوش قدرت طنزپردازی بیشتری دارند.
در جامعه ما انتظاراتی كه از افراد می رود با نیازهایشان متناسب نیست و این باعث می شود كاركردها تغییر كند و آن نیازها به صورت غیرمستقیم برآورده شوند. مثلاً بازی كردن سن نمی شناسد ولی فرهنگ جامعه بازی را در مورد افراد بزرگسال عیب می داند. محمدعلی كریمی به مشاهدات خود در باره بازی پیرمردها در دربند اشاره می كند و می گوید كوه كه فضایی سالم برای ورزش است گاهی تبدیل می شود به مكانی برای بازی، خنده و شوخی پیرمردها.
دكتر رامشت در ادامه می گوید: خانمها باید یاد بگیرند احساسات خود را در قالبهای مختلف و حتی به صورت بذله گویی بیان كنند و همین طور رشد دهند. چون حس طنزپردازی باعث می شود زنان فشارهای زیادی را كه تحمل می كنند و به صورت تنش عصبی ظاهر می شود در كانالهای مثبتی بیندازند و از این فشار بكاهند.
او روشی را پیشنهاد می كند:
وضعیتی را كه در آن زندگی می كنید و باعث آزار شما شده به شكل اغراق آمیز در بیاورید و از این نمایش و مبالغه بخندید، همین باعث می شود از موقعیت فعلی خود هم بخندید.
به هرصورت طنز، بذله گویی و شوخ طبعی جنبه درمانی دارد و باعث می شود چه گوینده و چه شنونده تفكرات زائد خود را موقتاً كنار گذاشته ، تغییر رفتار دهندو به آرامش برسند.
اما اینكه چرا این حس های طنز به صورت SMS ظاهر می شوند به دلیل این است كه زنان نیاز خود را به صورت غیرمستقیم بروز می دهند و این ، به دلیل شأن و منزلتی است كه جامعه از زنان توقع دارد و آن را خلاف شوخی و خنده می داند.
زنان بیشتر با چه كسانی شوخی می كنند؟
م - الف ، می گوید : من و همسرم در ارتباط طنزآمیز با هم خیلی راحت هستیم و همسرم از شوخی های من ناراحت نمی شود؛ ولی می بینم با دوستان خودخیلی بیشتر شوخی می كند.
مریم رامشت دراین باره معتقد است: اوایل زندگی زنان از شوخی های همسر خود خیلی راضی هستند ولی این رابطه تا یك سال بیشتر ادامه پیدا نمی كند و رفتارها بعد از آن قالبی جدی به خود می گیرد و زنان از شوهران خود انتظار مردانی جدی دارند.
این به دلیل آن است كه شوخی همسران به صورت زخم زبان ظاهر می شود و نگاه همسر به شوخی شوهر خود در ادامه رفتارهای بذله گویانه پیشین خیلی مهم است.
وقتی زن شوخی را كنایه غیرمستقیم می بیند و احساس می كند همسرش حرفهای خود را به صورت غیرمستقیم می زند دیگر با شوخی ارتباط خوبی برقرار نمی كند به همین لحاظ شوخی هایی كه پایگاه خانواده را می لرزاند به هیچ وجه به همسران توصیه نمی شود.
اما اینكه چرا زنان همان شوخی را از همكار خود می پذیرند به دلیل نبودن مسؤولیت متقابل است.
شوخی های همسران در خانه با نگاه انتظار متقابل دیده شده تبدیل به احساسات منفی می شود.
گفت وگوهای زن و مرد پس از شش ماه به گفت وگوهایی بی روح تبدیل می شود و زنان با گسترش ارتباطات اجتماعی خود می توانند هم به خود وهم به خانواده شان روح زندگی بدهند و با قدرت طنز به حل مسائل زندگی بپردازند و این قدرت را به خانواده نیز منتقل كنند.
به گفته او زنان باید خود همت كنند، ضمن شركت در فعالیتهای اجتماعی ، مجامع طنز محور را بیشتر كنند و با شادی و بذله گویی باعث دور شدن اثر هیجانات و تنش ها شوند.
SMS به صدا در می آید و زن یكی از فعالیتهای ساعات اولیه شب را شروع می كند به طوری كه حدود یك ساعت را به رد و بدل كردن SMSهای طنزآمیز می گذراند.
فاطمه مصطفوی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید