جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مرزهای جدید فیلمسازی


مرزهای جدید فیلمسازی
جكسن در این فیلم توانسته با خلق صحنه های جذاب و جلوه های ویژه اعجاب آور، روایت جالب دیگری از كینگ كونگ را بازسازی كند و مخاطب را با خود همراه سازد.
این پروژه عظیم كه از آن به عنوان یك اثر تماشایی، گرم و دلپذیر یاد شده است، در مدت كوتاه اكران خود توانسته موفقیت های بسیاری برای سازندگانش به ارمغان آورد، به گونه ای كه به عنوان یكی از امیدهای اصلی اسكار ۲۰۰۶ محسوب شده است.
گفته های پیتر جكسن درباره فیلم «كینگ كونگ» را در پی می خوانیم:
پیتر جكسن استرالیایی تبار در نیوزیلند بزرگ شده است. او سه گانه معروف و اسكاری خود «ارباب حلقه ها» را در نیوزیلند فیلمبرداری كرد و برای ساخت «كینگ كونگ» دوباره به آنجا برگشت. دوباره سازی نسخه كلاسیك «كینگ كونگ» آرزوی بزرگ و جاه طلبانه این فیلمساز بود. حالا دیگر همه می دانند كه جكسن در دوران كودكی با دیدن این فیلم تحت تأثیر قرار گرفت و تصمیم گرفت كه در بزرگسالی فیلمساز شود. «كینگ كونگ» او برخلاف نسخه دوباره سازی شده قبلی (ساخته جان گیدمن و با بازی جسیكا لنگ) كاملاً به قصه و حال و هوای نسخه اریژینال وفادار است. فیلم با طول زمانی سه ساعت حتی طولانی تر از نسخه اصلی است. جكسن به صراحت می گوید كه تماشای نسخه سال ۱۹۳۳ فیلم الهام بخش او برای فیلمسازی شد و این در شرایطی بود كه فقط نه سال سن داشت: «در تمام این سالها میل عجیبی برای دوباره سازی آن داشتم و بالاخره هم این كار را انجام دادم. در حقیقت در سن ۱۲ سالگی بود كه تصمیم به دوباره سازی این فیلم گرفتم. این را به حساب شوخی بگذارید، اما آن روزها احساس می كردم مهارت های لازم را برای این كار دارم. اما آن روزها خیلی هم در این رابطه جلو نرفتم. آن روزها انجام چنین كاری بیشتر شبیه یك رویا بود.»خالق سه گانه «ارباب حلقه ها» اعتراف می كند كه زودتر از اینها قصد ساخت نسخه جدید «كینگ كونگ» را داشت: «یك بار در سال ۱۹۹۶ تلاش كردم این فیلم را بسازم. اما مشكلات زیاد بود و من هم عقب نشینی كردم. چون نمی توانستم بیكار بمانم به سراغ «ارباب حلقه ها » رفتم. می دانید، من از آن دسته فیلمسازانی نیستم كه فیلم های پیام دار می سازند. خیلی ساده و راحت، می خواهم فیلم هایی بسازم كه مردم را سرگرم كند. برای این كه بتوانم برای آنها سرگرمی خوبی فراهم كنم، باید ابزار و ادوات لازم برای این كار را داشته باشم.»جكسن توضیح می دهد كه تعویق ساخت «كینگ كونگ» برای این بود كه بتواند به «مرزهای جدیدی در امر فیلمسازی» برسد، در حقیقت، ده سال كار بر روی تریلوژی «ارباب حلقه ها» به او كمك كرد تا به این مرزهای جدید دست پیدا كند و بتواند از تكنیك های نوین و پیشرفته ای استفاده كند كه تا قبل از این وجود نداشت. با كمك این تكنیك ها بود كه جكسن می توانست یك كونگ و یك فیلم مقبول و واقع گرا ارائه دهد.
به گفته فیلمساز: «زمانی كه می خواستم پیش تولید«كینگ كونگ » را شروع كنم، چندین پروژه دیگر هم در دستم بود. اما این پروژه ها كه تهیه كننده یكی از آنها هم كانال مستقل چهار تلویزیون انگلیس بود- كارهایی ساده، كم خرج و كوچك بودند. اما هدفم ساخت«كینگ كونگ » بود. هیچ وقت تصور نمی كردم كه درگیر یك درام حماسی ماجراجویانه كه حال و هوایی اكشن و فانتزی داشت بشوم. ولی این اتفاق در عمل رخ داد. فیلمی كه ساختم همان تصورات ماجراجویانه ای بود كه در تمام عمرم در ذهنم داشتم.»
«كینگ كونگ» جدید با یك هزینه ۲۰۷ میلیون دلاری تهیه شد. اما هزینه اولیه تولید فیلم ۱۵۰ میلیون دلار بود. جكسن می گوید: «برای یك كار خوب باید پول خرج كرد. در غیر این صورت حاصل كار یك چیز كم ارزش خواهد بود. هزینه تولید فیلم دوبار دست خوش تغییر شد. اول قرار شد ۱۵۰ میلیون دلار باشد و بعد تا ۱۷۵ میلیون دلار افزایش یافت. كمپانی یونیورسال نهایت همكاری خود را انجام داد تا فیلم ساخته شود. هزینه اضافی فیلم اهمیت خیلی زیادی ندارد. استقبال تماشاگران از فیلم این رقم را تحت پوشش قرار خواهد داد.
اما آیا«كینگ كونگ »جدید تماشاگران را به اندازه نسخه اریژینال هیجان زده خواهد كرد و ترساند؟ جكسن صادقانه می گوید:«برای نسخه جدید خیلی مشكل است كه بتواند واكنشی شبیه واكنش نخستین تماشاگران نسبت به فیلم را باعث شود. از طرف دیگر تماشاگران نسبت به نسخه جدید انتظارات و توقعات بیشتری دارند، فراموش نكنید كه تماشاگران امروزی بسیار پیچیده تر و سخت گیر تر از تماشاگران دهه سی میلادی هستند. »
آیا هدف جكسن از ساخت« كینگ كونگ »یك اثر باشكوه دیگر شبیه«ارباب حلقه ها »بود؟ او با خنده چنین پاسخ می دهد:« شاید بیشتر از آن. می خواستم فیلمی عاشقانه بسازم. من همیشه «كینگ گونگ» را یك قصه عشق تراژیك دیده ام. البته اكشن و ماجراجویی هم در فیلم وجود دارد، اما قصه فیلم بیشتر درباره یك عشق دیو و دلبرگونه و یك مثلث عشقی است كه رقابت ویژه ای را بوجود می آورد. كونگ را عشق آن دختر جوان به دام می اندازد. او به خاطر این عشق است كه حتی تا نیویورك هم می آید. در پایان هم او جان خودش را بر سر عشق می گذارد. »
جكسن كه ساخت«كینگ كونگ »او را تهی كرده است، می گوید كه ساخت نسخه جدید فیلم یك ضرورت بود:«به عنوان یك طرفدار سینما و طرفدار كونگ، حقیقتاً می خواستم نسخه ای از فیلم را با یك تكنولوژی مدرن ببینم. ما امروز امكانات تكنیكی فراوانی داریم. با كمك این تكنیك، می شد كه «كینگ كونگ» عالی خلق كرد و این همان تلاشی بود كه من سعی كردم آن را به انجام برسانم. البته، از طرفی هم ساخت این فیلم یك میل شخصی بود. من شیفته این میمون عظیم الجثه و آن جزیره اسرار آمیز (جزیره اسكال) بودم. تصویر فضای آن جزیره و محاصره كونگ توسط دایناسورها همیشه در ذهنم بود. در رأس همه اینها ارتباط عاطفی بین كونگ « وآن دارو» (كاراكتر اصلی فیلم كه «فی ورای» نقش او را در نسخه اصلی بازی می كرد) قرار داشت. »
ممكن است ساخت نسخه دوباره سازی شده یك اثر قدیمی، حتی باعث شود كه ارزش آن نسخه قدیمی هم كم رنگ شود. این نظری است كه از سوی تعدادی از منتقدین سینمایی- و البته نه فقط در ارتباط با« كینگ كونگ »به زبان آورده می شود- اما جكسن موافق این نظریه نیست:« اگر نسخه جدید كم ارزش و سردستی باشد، می توان چنین اظهار نظری كرد. اما من به عنوان یك دوستدار قدیمی ماجرای كینگ كونگ همه تلاش خودم را كردم تا هم نسبت به اصل قصه وفادار بمانم و هم فیلمی بسازم كه باعث افزایش اعتبار و آبروی نسخه اصلی شود، به هر حال، «كینگ كونگ» جدید روایت شخصی و عاشقانه من از این اثر كلاسیك پرسروصدای سینمایی است.»
ترجمه: كیكاوس زیاری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید