پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

روزهای سخت برای بزرگان اروپا


روزهای سخت برای بزرگان اروپا
با تدبیری كه یوفا اندیشیده تیم های كشورهای مختلف درجه بندی شده و حتی تیم های درجه سوم ، بعد از انجام یك دوره مقدماتی شانس حضور در بین بزرگان اروپا را به دست می آورند. به طور مثال تیم اف ث تون سوئیس این شانس را داشت تا در بین سایر تیم های این قاره بازی كند. هفته گذشته رقابت های مرحله مقدماتی پایان یافت و ۱۶ تیم به مرحله یك هشتم نهایی راه یافتند.مقامات یوفا علاقه مند بودند تا در پنجاهمین سالگرد این جام پرشكوه تیم های سرشناسی به فینال برسند اما قرعه كشی خلاف این موضوع را به اثبات رساند. در بین ۱۶ تیم حاضر در این مرحله تیم های ویارئال یكی از عوامل حذف كننده منچستر در مرحله مقدماتی و لیون با بهترین قرعه ممكن روبه رو شدند.بازی های مرحله رفت این جام طی روزهای دوم و سوم اسفند سال جاری برگزار می شود.
روی خط قرمز
پیش از قرعه كشی مشخص شده بود كه تیم های انگلیسی حاضر قطعاً با تیم های اسپانیایی روبه رو خواهند شد.شاید حساس ترین بازی در این مرحله دیدار تیم های چلسی با بارسلونا باشد. فصل گذشته نیز این دو تیم در لیگ قهرمانان با هم برخورد كردند با این تفاوت كه امسال چلسی میزبان بازی رفت خواهد بود. بازی فصل گذشته و گفت وگوی دوستانه ریكارد بین دو نیمه با داور مسابقه جنجالی بزرگ به راه انداخت اما در نهایت جادوی رونالدینیو نیز نتوانست كاتالان ها را از دام چلسی برهاند و در نهایت اسپانیا نماینده خود را از دست داد.البته بارسا ۲۰۰۶ تفاوت های بسیاری با تیم فصل گذشته دارد. این تیم در صدر لالیگا قرار دارد حالا رونالدینیو دو جایزه معتبر مرد سال اروپا و جهان را به خود اختصاص داده تا لیاقت های خود را بیش از پیش ثابت كند.در این باره فرانك ریكارد می گوید: ما برای انتقام گرفتن از چلسی به میدان نمی رویم زیرا واژه انتقام كلمه مناسبی برای این دیدار نیست. این دیدار نه فقط برای دو تیم بلكه در مجموع برای جهان فوتبال بسیار جالب خواهد بود چرا كه هر دو تیم از موقعیت خوبی در اروپا برخوردار هستند.
ریكارد در مورد حادثه فصل گذشته گفت: در حال حاضر من فقط به مسابقه امسال فكر می كنم و برای من ماجرای فصل گذشته تمام شده است.ریكارد در مورد شانس بارسلونا برای موفقیت در این بازی می گوید: پیش بینی در این مورد بسیار دشوار است ولی از این كه در بازی رفت چلسی میزبان است خوشحال هستم البته اوضاع چلسی نیز بسیار مطلوب به نظر می رسد. این تیم برای قهرمانی در این فصل لیگ برتر از بخت زیادی برخوردار است. چلسی نمونه یك تیم كامل با ستارگانی در خدمت تیم است كه بیشتر به فكر نتیجه گرفتن تیم هستند.پیتر كنیون مدیر اجرایی چلسی در مورد این بازی می گوید: فصل پیش دو بازی جذاب را با بارسلونا داشتیم و از قرعه نیز دلخور نیستیم زیرا در این مرحله اكثر تیم ها قدرتمند هستند. خوزه مورینیو نیز با اظهار خرسندی از این قرعه می گوید: مثل فصل پیش بارسلونا را شكست می دهیم و تا فینال هم پیش خواهیم رفت تا ناكامی فصل گذشته تكرار نشود. در حال حاضر چلسی نیاز به یك افتخار اروپایی دارد تا افتخاراتش تكمیل شود.
قهرمان در انتظار جامی دیگر
لیورپول به واسطه اینكه در گروهش به عنوان تیم نخست انتخاب شد با قرعه بهتری برخورد كرد. بنفیكا تیمی كه رهبری آن برعهده رونالد كومان است.برخلاف چلسی، لیورپول در این مرحله در بازی رفت میهمان است و در صورت كسب هرگونه نتیجه نامتعارفی شانس جبران آن را در آنفیلد خواهد داشت.قهرمان دوره قبل هنوز انسجام سال گذشته را در لیگ قهرمانان از دست نداده و امیدوار است تا این عنوان را تكرار كند. رافا بنیتز در مورد این قرعه گفت: درست است كه ما با تیم های سرشناسی روبه رو نشده ایم اما این موضوع كه بنفیكا در دور مقدماتی منچستر را حذف كرده است زنگ خطری برای ما خواهد بود ما نمی خواهیم دومین قربانی انگلیسی بنفیكا باشیم. از سوی دیگر رونالد كومان سرمربی بنفیكا گفت: حذف قهرمان دوره گذشته لذتی وصف ناپذیر دارد و برای ما بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم بتوانم به این مهم نائل شویم.
در همین رابطه استیو جرارد كاپیتان لیورپول با اطمینان خاطر می گوید تیم فعلی لیورپول بهترین وضع را در حال حاضر در طول دوران بازی اش در این باشگاه دارد.وی در این باره گفت: در طول سال هایی كه من برای لیورپول بازی می كنم، وضع فعلی تیم در بهترین حالت ممكن است. وی ادامه داد: تركیب خوبی از بازیكنان خارجی و داخلی در لیورپول وجود دارد. ما بازی های بزرگی را در لیگ قهرمانان در پیش رو داریم و می خواهیم قهرمانی خود را تكرار كنیم.
ونگر: انتخاب دیگری نداشتیم
آرسنال همواره در لیگ قهرمانان خوب ظاهر می شود اما با بداقبالی در سالهای اخیر نمی تواند از حق خود دفاع كند. آرسنال در مرحله یك هشتم نهایی با قرعه بدی به نام رئال برخورد كرده است تا دومین نماینده انگلیس نیز با تیم اسپانیایی روبه رو شود.البته بازی رفت در برنابئو این شانس را به آرسنالی ها می دهد تا با اطمینان خاطر بیشتری در هایبری به مصاف رئال بروند.آرسن ونگر سرمربی آرسنال در مورد تقابل با قهرمان افسانه ای این جام می گوید: ترجیح می دادم در مراحل بعدی با رئال دیدار كنیم اما متأسفانه انتخاب دیگری نداریم. به عقیده من رئال در ماه فوریه از وضعیت بد كنونی فاصله خواهد گرفت.البته شرایط ما نیز در آن زمان بهتر می شود.وی در ادامه می افزاید: پیروزی ما در برابر رئال می تواند ما را در رسیدن به عنوان قهرمانی در این جام ترغیب كند.به اعتقاد ونگر آرسنال برای موفقیت در دیدار با رئال باید در رقابتهای لیگ برتر آمادگی خود را حفظ كند.ونگر در ادامه افزود: تیمی كه بتواند رئال را شكست دهد بعد از آن می تواند به قهرمانی بیندیشد.از سوی دیگر لوپز كارو مربی رئال درباره این قرعه می گوید: آرسنال تیم بزرگی است من خوشحالم كه رئال مادرید با حریفی در حد و اندازه خود بازی خواهد كرد. اكنون رئال در حال عبور از یك مرحله بحرانی است و دوست ندارم در این مرحله به مسأله دیگری به غیر از لالیگا فكر كنم زیرا پیروزی در دیدارهای لالیگا روحیه بازیكنان را تقویت می كند و می تواند پیش زمینه پیروزی در لیگ قهرمانان نیز باشد.
رئال مادرید در این فصل علیرغم برخورداری از مهره های جدید با نتایج ضعیفی روبه رو شد كه منجر به اخراج لوكزامبورگ شد.
اوج حساسیت در مونیخ
بایرن مونیخ بعد از این كه نیم فصل را با قهرمانی به پایان رساند به تعطیلات ۳۵ روز رفت تا با آمادگی بیشتری در سال میلادی جدید در لیگ قهرمان حضور یابد.با قراردادن ستارگان بایرن و آث میلان در مقابل هم قطعاً میلان تیم پرمهره تری نسبت به تیم آلمانی است. حضور مهاجمانی چون كاكا و شوچنكو بازیكنی كه در بازی آخر تیمش به تنهایی چهار گل به فنرباغچه زده است كفه ترازو را به سمت ایتالیایی ها سنگین تر می كند.میلان نایب قهرمان فصل پیش اكنون در آزمونی جدید ابتدا باید در مونیخ به مصاف حریف برود و سپس در سن سیرو با حریف آلمانی دست و پنجه نرم كند.میلانی ها یك تیم كاملاً هجومی و باطراوت هستند كه به طور حتم برای مونیخی ها دردسر آفرین خواهند بود.آدریانو گالیانی با توجه به قدرت تیمش گفت: از قرعه كشی ناراضی هستیم زیرا ما می خواستیم با چلسی و بایرن برخورد نكنیم كه این طور نشد البته آمار پیروزی های ما مقابل بایرن بسیار خوب است.
لیون شاهكار فرانسوی
لیون به رهبری ژرارد هولیه بدون شك خوشحال ترین تیم این مرحله به حساب می آید و این خرسندی زمانی مضاعف می شود كه آنها در بازی برگشت هم میزبان هستند.البته آیندهوون تیم ضعیفی نیست اما به عقیده فرانسوی ها بازی با این تیم بهتر از برخورد با تیم هایی همچون آرسنال، چلسی، اینتر، بارسلونا و ... بود. فرانسوی ها در سالهای اخیر در لیگ قهرمانان دارای تیم های شگفتی سازی بوده اند كه لیون یكی از آنهاست. حضور جونینهو، ویلتورد و كاریو این تیم را به سوی موفقیت های بیشتری در لیگ قهرمانان سوق می دهد.هولیه معتقد است: اگر بتوانیم آیندهوون را مغلوب كنیم به طور حتم یكی از شانس های حضور در فینال خواهیم بود.گاس هیدینگ رهبر آیندهوون با ابراز رضایت از قرعه ای كه تیمش با آن برخورد كرده است گفت: ما فصل پیش تا نیمه نهایی پیش رفتیم اما به اشتباهات خود باختیم اما در این دوره با تمركز بیشتری با رقبا روبه رو می شویم تا بتوانیم به دوره های بعدی راه پیدا كنیم.
آرزوهای مانچینی
اینترمیلان نیز با مانچینی در شب قرعه كشی بسیار خوشحال بودند. آژاكس حریفی در حد نام اینتر نیست زیرا از هر بابت آنها قوی تر از هلندی ها به شمار می روند.آدریانو خود به تنهایی می تواند هرگونه استحكام دفاعی را متلاشی كند.مانچینی درباره آژاكس می گوید: نمی توانم خوشحالی ام را از این قرعه بروز ندهم زیرا این بخت وجود دارد كه با شكست آژاكس تا فینال پیش برویم. بازیكنان ما اكنون با توجه به موفقیت های به دست آمده در كالچو از انگیزه بسیار بالایی برخوردار هستند، امیدوارم این احساس تا آن زمان حفظ شود تا به تیم لطمه ای وارد نشود.آژاكس در مرحله مقدماتی حتی در خانه نیز شكست می خورد و تنها به لطف قرارگرفتن در یك گروه ضعیف به این مرحله رسید.لوئیز فیگو در این باره می گوید: قهرمانی با اینتر در لیگ قهرمانان بزرگترین آرزوی من به شمار می رود كه امیدوارم این امر تحقق یابد.
یوونتوس خوش اقبال
به نظر می رسد شانس حضور ۳ تیم ایتالیایی در مرحله بعد زیاد باشد زیرا یوونتوس نیز از قرعه خوبی برخوردار شده است. بازی با وردربرمن در این مرحله تیم كاپلو را برای رسیدن به هدفش یك گام به جلو می برد. صدرنشین بلامنازع كالچو با مجموعه ای پركار و قدرتمند در جاده قهرمانی قرار گرفته است؛ چه در كالچو و چه در لیگ قهرمانان اروپا.كاپلو در ارزیابی خود از وردربرمن می گوید: آنها تیم خطرناكی هستند و نباید آنها را تیم ضعیفی به حساب آوریم. میروسلاوكلوزه یكی از بهترین مهاجمان اروپاست كه برای هر خط دفاعی دردسرآفرین خواهد بود.یوونتوس سابقه بازی با تیم های آلمانی را دارد و این بار نیز با ارزیابی دقیقی از حریف به مصاف وردربرمن می رود.
صعود تاریخی
برای تیم گلاسكو رنجرز رسیدن به مرحله یك هشتم نهایی یك صعود تاریخی به شمار می رود. آنها در خانه مقابل اینتر به تساوی رسیدند تا به عنوان تیم دوم گام به مرحله بعدی گذارند. در حال حاضر این صعود با یك قرعه خوب نیز به نام ویارئال همراه شد كه به نظر می رسد شانس صعود هر دو تیم به یك اندازه به حساب می آید. رنجرزی ها با فوتبالی نزدیك به باشگاههای لیگ برتر انگلیس سعی دارند با تمركز بیشتر روی بازی هوایی حریف خود را در گلاسكو به ستوه آورند تا در اسپانیا با مشكلی روبه رو نشوند
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید