جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ لاین


۱ – واحدهای پرورش مرغ لاین باید دارای مجوز بهداشتی بهره برداری بر اساس نظام دامداری باشند .
تبصره : واحدهای پرورش مرغ لاین در صورت نداشتن مجوز بهداشتی بهره برداری ، ملزم می باشند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی حداكثر ظرف مدت یكسال نسبت به اخذ مجوز اقدام كنند .
۲ – واحدهای پرورش مرغ لاین موظفند تخم مرغهای نطفه دار تولیدی مرغ لاین را در كارخانجات جوجه كشی منحصر به خود را خوابانیده و هچ كنند .
۳ – هر واحد موظف به داشتن دامپزشك تمام وقت با توجه به شرایط پیوست به عنوان مدیر بهداشت می باشد و كلیه كاركنان و تجهیزات مورد نیاز فارم باید از نظر بهداشتی بر اساس ضوابط سازمان دامپزشكی به تایید مدیر بهداشتی برسد .
تبصره : واحدهای پرورش مرغ لاین موظفند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی نسبت به معرفی دامپزشكان تمام وقت خود به عنوان مدیر بهداشتی اقدام كنند .
۴ – مسئول بهداشت واحدهای لاین موظف است جهت فرآورده های تولیدی (جوجه یكروزه) گواهی بهداشتی بر طبق فرم پیوست صادر كنند .
تبصره : ارسال فرآورده های تولیدی واحدهای مرغ لاین نظیر تخم مرغ نطفه دار جوجه یكروزه به سایر نقاط كشور با ارائه گواهی بهداشتی برابر فرم ضمیمه) انجام می گیرد . در غیر اینصورت مطابق با آیین نامه مصوب تردد دام و فرآورده های آن عمل خواهد گردید .
۵ – گله های مرغ لاین باید عاری از عوامل مایكوپلاسماگالــــی سپتیكم و سینویه (MS_MG) و سالمونلاپولوروم و گالیناروم و كلامیدیاها باشند .
تبصره : در صورت ابتلا گله های لاین به بیماری های فوق گله مبتلا حذف می شود .
۶ – گله های واحدهای لاین باید عاری از بیماری های زیر باشند :
كم خونی ویروسی IBH - لكوزلنفوئید – آرتریت ویروسی – سامونلا E- D. S - AE- . تبصره ۱ : با توجه به اپیدمیولوژی بیماری سالمونلوز به ویژه سالمونلاتیفی موریوم و آنتریتیدیس و مشكلات ناشی از امكان آلودگی دان مصرفی – پرندگان وحشی – جوندگان و احیا نا حشراتی كه در سالن های مرغداری زندگی می كنند . و همچنین افراد شاغل در مرغداری ها مقرر گردید به منظور از بین بردن آلودگی های احتمالی مواد اولیه تشكیل دهنده دان و دان آماده . از سالمونلا امكان لازم در خصوص مطالعه روش های رفع الودگی در مدت دو سال با همكاری دستگاههای ذیربط فراهم شود . لذا در صورتی كه گله های مرغ لاین به بیماری سالمونلوز مبتلا گردند (به ویژه SE و ST) و علائم كلینیكی را نشان دهند . نسبت به حذف گله آلوده اقدام شود ، و در مورد گله هایی كه علائم كلینیكی بیماری را نشان نمی دهند و سالمونلا در كشت میكروبی جدا شود جهت كاهش و از بین بردن عامل سالمونلا نسبت به درمان گله اقدام شود .
تبصره ۲ : حذف گله های لاین به علت ابتلا به بیماری های مشروحه در بند ۵ باید با تایید هیئت كارشناسی و با استفاده از امكانات آزمایشگاهی داخل و در صورت لزوم خارج از كشور صورت پذیرد و هیئت كارشناسی متشكل از كنندگان سازمان دامپزشكی – دانشكده دامپزشكی ـ مؤسسه رازی خواهند بود . مسئولیت هیئت به عهده كننده سازمان دامپزشكی می باشد .
۷ – گله های لاین در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی نظیر – برونشیت عفونی – نیوكاسل انفلوانزا (H۹N۲) لارنگوتراكئیت – AE و هر گونه افتی بیش از ۱۰% تا بهبودی كامل و رفع بیماری و علائم آن و برگشت به حالت طبیعی می باید از خوابانیدن تخم مرغهای نطفه دار تولید شده خودداری به عمل آورند .
تبصره : خوابانیدن مجدد تخم مرغهای نطفه دار گله های لاین و اجداد پس از ابتلا گله به بیماری هایی كه ذكر آنها آمده است و برگشت به بهبودی و حالت طبیعی با مجوز سازمان دامپزشكی كشور امكان پذیر خواهد بود . ۸ – گله های لاین باید علیه بیماری های ویروسی زیر ایمنی كافی داشته باشند :
AE – نیوكاسل – برونشیت عفونی – گامبورو
تبصره : واحدهای مرغ لاین موظف به ارائه اطلاعات لازم در خصوص میزان عیار آنتی بادی در جوجه های تحویلی بر علیه بیماری هایی كه بند هشتم ذكر شده است به مرغداران می باشند .
۹ – تحویل جوجه های تولید شده توسط مزارع لاین به واحدهای مرغ اجداد و با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشكی كشور امكان پذیر خواهد بود .
۱۰ – به عنوان ناظر بر رعایت اصول بهداشت یك نفر كارشناس (دامپزشك) از طرف سازمان دامپزشكی معرفی و به واحد پرورش مرغ لاین اعزام می شود لازم به ذكر است كه دامپزشك اعزامی بر اساس ضوابط بهداشتی مرغ لاین از واحدهای پرورش و تخمگذار و كارخانه تهیه دان و جوجه كشی و هر جایی كه صلاح بداند بازدید به عمل می اورد .
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید